Szczegóły dokumentu
Powrót do listy dokumentówGarbów, dnia 2017-11-15
Nr 6220.13.2016
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 63 ust. 1i 2 , art. 64 ust. 1, art. 65 ust.2, art. 73 ust.1,
art. 74 ust. 3 w związku z art. 156 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnieniu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r. , poz. 353 z poźn. zm.), a także § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016r., poz.71 ze zm. ), oraz art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2016 r., poz. 23 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Pana Dariusza Sidora zam. ul. Hutnicza 10/47, 20-218 Lublin z dnia 29.09.2016r. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na utworzeniu „ Punktu skupu surowców wtórnych na działce nr. ew. 256/7 położonej w m. Garbów, gmina Garbów”, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie i Lubelskiego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublinie w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia zakresu raportu, w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby dla w/w przedsięwzięcia
p o s t a n a w i a m
odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na utworzeniu „ Punktu skupu surowców wtórnych na działce nr. ew. 256/7 położonej w m. Garbów, gmina Garbów”
U z a s a d n i e n i e
Wnioskiem z dnia 29 września 2016 roku Pan Dariusz Sidor zam. ul. Hutnicza 10/47, 20-218 Lublin wystąpił o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na utworzeniu „ Punktu skupu surowców wtórnych na działce nr. ew. 256/7 położonej w m. Garbów, gmina Garbów”.
Wójt Gminy Garbów w dniu 28 października 2016 roku wystąpił z pismem znak:6220.13.2016.PW do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublinie o wydanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ww. przedsięwzięcia w oparciu o art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2016.353 ze zm.).
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublinie pismem znak: NZ-700.1/111/2016 z dnia 7 listopada 2016r. zwrócił się o uzupełnienie karty informacyjnej przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie pismem
znak: WOOŚ.4240.206.2016.GM.1 z dnia 16 listopada 2016r wezwał do uzupełnienia informacji zawartych w karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
W dniu 27 marca 2017 roku inwestor przedłożył uzupełnioną kartę informacyjną przedsięwzięcia, którą Wójt Gminy Garbów przesłał organom opiniującym.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublinie pismem z dnia17 maja 2017 r.,
znak :NZ-700.1/111/2016/43/2017 oraz Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie pismem z dnia 20 maja 2017r., znak: WOOŚ.4220.206.2016.MG.2 stwierdziły, że karta informacyjna w dalszym ciągu wymaga uzupełnienia.
W dniu 8 sierpnia 2017 r. Inwestor przekazał uzupełnienie karty informacyjnej planowanego przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie w piśmie z dnia 28 września 2017r., znak :WOOŚ.4240.206.2016.GM.3 wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Punkt skupu surowców wtórnych na działce nr ew. 256/7 położonej w m. Garbów, gmina Garbów” nie istnieje konieczność przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublinie w piśmie z dnia 29 sierpnia 2017r., znak: NZ-700.1/111/2016/43/2017 poinformował, że odstępuje od wydania opinii w przedmiotowej sprawie, co należy traktować jako brak zastrzeżeń.
W ramach przedsięwzięcia zorganizowany zostanie Punkt Skupu Surowców
Wtórnych. Funkcjonowanie Inwestycji polegać będzie na przyjmowaniu od dostawców
detalicznych (okoliczni mieszkańcy i lokalne przedsiębiorstwa) odpadów w postaci:
-złomu stalowego,
- złomu metali kolorowych,
- metalowych opakowań,
- zużytych baterii i akumulatorów,
-odpadów szkła,
- odpadów papieru i tektury
- odpadów tworzyw sztucznych.
Przewiduje się funkcjonowanie Punktu Skupu Odpadów 5 dni w tygodniu, od
poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00.
Do magazynowania skupowanych odpadów przewidziane jest wykorzystanie
placu, na którym ustawione zostaną kontenery na złom stalowy, oraz budynku
magazynowego, w którym odpady będą magazynowane w workach big-bag, w
stalowych pojemnikach o ściankach pełnych lub siatkowych, lub specjalnych
pojemnikach (np. odpady w postaci baterii i akumulatorów), które zostaną ustawione na
utwardzonej podłodze hali.
Wjazd/wyjazd na teren Inwestycji możliwy jest od strony południowej z ulicy Młynarskiej.
Bilans terenu Inwestycji:
- powierzchnia dzierżawionego fragmentu działki nr 256/3 200,0 m²,
- powierzchnia obiektu magazynowego z częścią biurową 96,0 m²,
- powierzchnia utwardzona 170,0 m²,
- powierzchnia biologicznie czynna 30,0
Planowane przedsi2.4.ęwzięcie zlokalizowane będzie w centralnej części
miejscowości Garbów, na terenie byłej bazy Spółdzielni Rolniczo – Handlowej, od której
dzierżawiony jest teren. Lokalizacja Inwestycji przedstawiona została na zał. nr 1.
Na potrzeby Inwestycji zajęty zostanie fragment działki 256/7, obręb 3 - Garbów
Drugi 46b. Działka należy do Spółdzielni Rolniczo – Handlowej i udostępniona została
Inwestorowi na podstawie umowy dzierżawy (zał. nr 4).
Obecnie na całej działce 8/2 prowadzona jest działalność gospodarcza (skład
materiałów budowlanych). Fragment parceli objęty Inwestycją zostanie wydzielony z
całości i ogrodzony.
Bezpośrednie otoczenie terenu Inwestycji stanowić będą:
- od strony północnej – dalszy fragment działki nr 256/7 na którym funkcjonują
obiekty magazynowe i handlowe (węgla, materiałów budowlanych),
- od strony wschodniej – obiekty zakładu produkcji okien, za którym, w
odległości ok. 88 m znajdują się budynki mieszkalne,
- od strony południowej – pas drogowy ul. Młynarskiej, za którą znajduje się
obiekt handlowo – magazynowy,
- od strony zachodniej – teren skupu graniczy z działka rolną, za którą w
odległości ok. 91 m znajduje się budynek mieszkalny.
Teren objęty Inwestycją posiada dogodną lokalizację w stosunku do komunikacji
zewnętrznej. Dojazd do Punktu Skupu odbywa się od ulicy Młynarskiej.
Na teren Punktu Skupu Surowców Wtórnych przyjeżdżać będą pojazdy dowożące
i odbierające odpady. Będą to pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe. Odbiór
odpadów odbywać się będzie przy pomocy pojazdów ciężarowych – 2 pojazdy ciężarowe
tygodniowo. Przewidywany ruch samochodów przywożących odpady to maksymalnie 10
pojazdów osobowych i 5 samochodów dostawczych w ciągu doby.
W rejonie Inwestycji, w odległości ok. 145 m w kierunku wschodnim znajduje się
sztuczny zbiornik wodny – staw hodowlany o powierzchni ok. 20 ha. Zbiornik jest płytki
(na większości powierzchni poniżej 1 m) i zasilany jest w wodę z rzeki Kurówki. W rejonie
Inwestycji brak jest siedlisk łęgowych i ujść rzek – otoczenie ma charakter silnie
zantropogenizowany. Wody podziemne w tym rejonie występują na głębokości ok. 1 –
1,5 m p.p.t.
W bezpośrednim otoczeniu inwestycji nie występują obszary górskie ani leśne.
Według regionalizacji hydrologicznej rejon Garbowa (zaliczany do regionu lubelsko –
podlaskiego (IX), makroregionu centralnego) położony jest w obrębie Głównego
Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP) nr 406 – Niecka Lubelska (Lublin), i znajduje się
poza obszarem jego wysokiej i najwyższej ochrony (ONO).
W rejonie planowanej Inwestycji brak jest ujęć wód zaopatrzenia zbiorowego.
Najbliższe ujęcie komunalne znajduje się w odległości ok. 1,15 km w kierunku
południowo – wschodnim.
Inwestycja znajduje się poza terenami zalewowymi i zagrożonymi wystąpieniem
powodzi, co potwierdzają informacje zawarte na stronie internetowe Informatycznego
Systemu Ochrony Kraju.
W zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia nie występują obszary
podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie
przyrody (Tekst jednolity Dz. U. 2016 nr 0 poz. 2134 z późn. zm.) oraz korytarze
ekologiczne.
W bezpośrednim otoczeniu projektowanej Inwestycji brak jest obszarów parków
narodowych, obszarów Natura 2000, leśnych kompleksów promocyjnych, ochrony
uzdrowiskowej oraz obszarów, na których znajdują się pomniki historii wpisane na „Listę
dziedzictwa światowego”.
Najbliższe obszary Natura 2000 zlokalizowane w rejonie planowanej Inwestycji to:
- obszar o znaczeniu dla Wspólnoty (OZW) Płaskowyż Nałęczowski PLH 060015 –
granica obszaru przebiega w odległości ok. 20,0 km w kierunku południowym od
terenu Inwestycji,
Pozostałe formy ochrony przyrody w rejonie Inwestycji:
- Obszar Chronionego Krajobrazu Kozi Bór – granica obszaru przebiega w
odległości 4,3 km w kierunku północnym od terenu Inwestycji,
- Rezerwat leśny Kozie Góry - znajdujący się w odległości ok. 18 km w kierunku
północno - wschodnim od terenu Inwestycji,
- Kazimierski Park Krajobrazowy – granica parku przebiega w odległości 11,8 km w
kierunku południowo – wschodnim od terenu planowanej Inwestycji.
-Kozłowiecki Park Krajobrazowy – granica parku przebiega w odległości 11,8 km w
kierunku północno- wschodnim od terenu planowanej Inwestycji
Najbliższy korytarz ekologiczny Północna Lubelszczyzna (KPdC-3B) wg
opracowania Instytutu Badań Ssaków PAN w Białowieży przebiega w odległości 4,6 km
na północ od terenu planowanej Inwestycji i jest poza obszarem znaczącego
oddziaływania planowanego przedsięwzięcia.
- Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub
istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia
Zgodnie z pismem Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Lublinie w rejonie
miejscowości Garbów wartości średnioroczne stężeń zanieczyszczeń kształtują się
poniżej wartości dopuszczalnych.
Podstawę do dokonania oceny jakości gleb stanowi Rozporządzenie Ministra
Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny
zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. 2016 poz. 1395). Obszar inwestycji ani jego
sąsiedztwo nie należy do terenów gdzie standardy jakości gleby i ziemi zostały
przekroczone.
Zgodnie z mapą akustyczną opracowaną w 2012 r. na terenie objętym Inwestycją
ani na obszarze w jego bezpośrednim sąsiedztwie nie występują przekroczenia
standardów akustycznych wskaźników hałasu, dla których zostały określone poziomy
dopuszczalne.
- Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub
archeologiczne
Teren planowanego przedsięwzięcia nie znajduje się w strefie ochrony
konserwatorskiej. Na terenie objętym Inwestycją nie występują obiekty wpisane do
rejestru i ewidencji zabytków, stanowiska archeologiczne oraz dobra kultury współczesnej. Najbliższy obiekt wpisany do rejestru zabytków województwa lubelskiego
– zespół pałacowy – znajduje się w odległości ok. 175 m w kierunku południowym.
Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad
zabytkami (Tekst jednolity Dz. U. z 2014 nr 0 poz. 1446 z póź. zmianami) odkryte w
trakcie robót ziemnych przedmioty posiadające cechy zabytku podlegają ochronie
prawnej. Inwestor zobowiązany jest do wstrzymania wszelkich robót mogących uszkodzić
lub zniszczyć odkryty przedmiot, odpowiedniego zabezpieczenia miejsca i niezwłocznego
powiadomienia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Gęstość zaludnienia
Gęstość zaludnienia na terenie Garbowa wynosi 88 os./km² (dane GUS za 2016
rok).
- Wody i obowiązujące dla nich cele środowiskowe
Zgodnie z podziałem dokonanym w Planie gospodarowania wodami na obszarze
dorzecza Wisły (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r nr poz.
1911) planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w obszarze oznaczonym kodem
europejskim PLGW200088 leżącym w obszarze dorzecza Wisły w regionie wodnym
Środkowej Wisły o nazwie Jednolita Część Wód Podziemnych JCWPd Nr 88. Zbiornik
jest monitorowany. Ocena zbiornika przedstawia się następująco: stanu ilościowy –
dobry, stan chemiczny – dobry. Ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych dla zbiornika: niezagrożony.
Najbliższym ciekiem powierzchniowym jest rz. Kurówka (oddalona ok. 400 m w
kierunku południowym). Zgodnie z podziałem dokonanym w Planie gospodarowania
wodami na obszarze dorzecza Wisły (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18
października 2016 r nr poz. 1911) planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w
obszarze Jednolitych Części Wód Powierzchniowych oznaczonych kodem europejskim
PLRW2000623923 pod nazwą Kurówka od źródeł do Białki bez Białki. Scalona część wód oznaczona symbolem SW0526.
Odcinek posiada status silnie zmieniona część wód ze względu na przekroczenie
wskaźników: i2, m3, m4 typ – Potok wyżynny węglanowy z substratem drobnoziarnistym
na lessach i lessopodobnych (6). Ocena potencjału – zły. Nadrzędnym celem jest
osiągnięcie dobrego stanu ekologicznego i dobrego stanu chemicznego wód.
Osiągnięcie celów środowiskowych dla tej przedmiotowej jednolitej części wód oceniono
jako zagrożone. Biorąc pod uwagę charakter przedsięwzięcia i jej odległość od
przedmiotowego cieku nie przewiduje się możliwości pogorszenia stanu wód
powierzchniowych oraz nieosiągnięcia celów środowiskowych w związku z realizacją i
eksploatacją Inwestycji.
W sąsiedztwie przedmiotowej inwestycji nie występują obszary przylegające do
naturalnych jezior. W odległości ok. 145 m w kierunku wschodnim znajduje się staw
hodowlany o powierzchni ok. 20 ha.
W sąsiedztwie terenu objętego Inwestycją nie występują uzdrowiska i obszary
ochrony uzdrowiskowej. Najbliższe uzdrowisko to Nałęczów.
Inwestycja swoim zasięgiem obejmie fragment działki o nr ewidencyjnym 256/3
(arkusz 2, obręb 0003 – Garbów). Zgodnie z zapisami miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego przedmiotowa działka jest przeznaczona pod usługi
komercyjne – UC.
Teren inwestycji, jak i tereny sąsiadujące stanowią obszar o typowo usługowo –
magazynowo - produkcyjnej funkcji. W najbliższym sąsiedztwie planowanej Inwestycji
zlokalizowane są obiekty wykorzystywane jako obiekty handlowo – usługowe i
produkcyjne, magazyny oraz place składowe. Dojazd do obiektów zlokalizowanych w
obrębie działki 256/3 odbywa się tym samym wjazdem, lub wjazdem od strony północnej.
Dojazd do sąsiadującego od wschodu zakładu produkcji okien za pośrednictwem
własnego wjazdu od ul. Młyńskiej. Teren Inwestycji nie został wydzielony poprzez
ogrodzenie itp. Wydzielenia są umowne i wynikają z zapisów w umowie dzierżawy, gdzie
powierzchnia dzierżawiona placu została określona jako teren o areale 200 m² oraz
budynek magazynowo - biurowy.
W najbliższym otoczeniu planowanego przedsięwzięcia brak jest inwestycji o tym
samym profilu działalności lub inwestycji, z którymi przedmiotowe przedsięwzięcie byłoby
powiązane (np. technologicznie czy komunikacyjnie) i w związku z tym należałoby
rozważyć możliwość kumulowania się ich oddziaływań w zakresie emisji zanieczyszczeń
do powietrza lub emisji hałasu.
Emisje zanieczyszczeń do powietrza wynikające z funkcjonowania istniejących w
sąsiedztwie przedsiębiorstw (głównie spalanie paliw pojazdów poruszających się po ich
terenie dla których głównymi zanieczyszczeniami jest dwutlenek azotu i pył) zostały
uwzględnione w przedłożonym do opracowania tle zanieczyszczenia powietrza. W
opracowaniu odniesiono się zarówno do dotrzymania obowiązujących norm jak i wartości
dyspozycyjnych wynikających z obecnego stanu zanieczyszczenia powietrza w rejonie
planowanej Inwestycji.
Punkt Skupu Surowców Wtórnych obejmuje fragment działki nr 256/3 o
powierzchni 200 m² oraz budynek magazynowy .
Bezpośrednie otoczenie terenu Inwestycji stanowić będą:
- od strony północnej – dalszy fragment działki nr 256/7 na którym funkcjonują
obiekty magazynowe i handlowe (węgla, materiałów budowlanych),
- od strony wschodniej – obiekty zakładu produkcji okien, za którym, w
odległości ok. 88 m od granicy terenu dzierżawionego znajdują się budynki
mieszkalne,
- od strony południowej – pas drogowy ul. Młynarskiej, za którą znajduje się
obiekt handlowo – magazynowy, od strony zachodniej – teren skupu graniczy z działka rolną, za którą w odległości ok. 91 m od granicy terenu dzierżawionego znajduje się budynek
mieszkalny.
Teren objęty Inwestycją posiada dogodną lokalizację w stosunku do komunikacji
zewnętrznej. Dojazd do Punktu Skupu odbywa się od ulicy Młyńskiej.
Najbliższa zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości ok. 88 m od
granicy terenu dzierżawionego i ok. 91 m od terenu dzierżawionego granicy działki 256/3,
w kierunku wschodnim.
Przedmiotowy teren pod względem morfologicznym zgodnie z regionalizacją
fizjograficzną wg. J. Kondrackiego leży w na południowym skraju Wysoczyzny
Lubartowskiej.
Inwestycja zlokalizowana jest w obrębie terenu wyrównanego, lekko opadającego
w kierunku południowym, w kierunku doliny rzeki Kurówki.
Gmina Garbów jest położona w strefie peryferyjnej prekambryjskiej platformy
wschodnioeuropejskiej. Osady kredy górnej osiągają miąższość dochodzącą do 900 m, z
czego ostatnie piętro, mastrycht, stanowi ok. 400 m. Są to wapienie piaszczyste,
wapienie margliste, margle, opoki i gezy. Osady trzeciorzędu zachowały się w postaci
izolowanych płatów. Są to osady paleocenu, eocenu i oligocenu, sporadycznie mioceńskie, przybrzeżne i płytkowodne, osiągające miąższość do 20 - 25 m. Zostały
wykształcone w postaci: gez z przewarstwieniami i soczewkami wapieni, mułków i iłów, a
także piasków i mułków kwarcowych z glaukonitem. Utworami najmłodszymi,
powierzchniowymi, są osady czwartorzędowe, które zalegają nieciągłą warstwą na
zerodowanym, starszym podłożu - głównie utworach węglanowych mastrychtu, rzadziej
paleocenu oraz oligocenu. Miąższość osadów czwartorzędowych jest zróżnicowana i
ściśle związana z deniwelacjami starszego podłoża. W rynnach erozyjnych zalegają one
na głębokość do 90 m. Najstarszy czwartorzęd reprezentują preglacjalne osady
piaszczysto-żwirowe, mułki jeziorne oraz glinki i iły z rumoszem skał kredowych. Powyżej
zalegają osady zlodowacenia południowopolskiego wykształcone jako gliny zwałowe,
mułki piaszczyste, piaski rzeczne o różnej grubości ziaren oraz piaski ze żwirami
wodnolodowcowymi. Osady zlodowacenia środkowopolskiego są reprezentowane przez
zastoiskowe mułki, piaski i iły, wodno-lodowcowe piaski i żwiry oraz osady pochodzenia
lodowcowego - gliny zwałowe i piaski ze żwirami, jak również przez gleby kopalne.
Terytorium gminy znajdowało się poza zasięgiem ostatniego zlodowacenia -
północnopolskiego (bałtyckiego). Z tego okresu pochodzą osady: - rzeczne i rzecznoperyglacjalne:
piaski i mułki rzeczne. Najbardziej charakterystycznymi i
rozpowszechnionymi osadami okresu zlodowacenia północnopolskiego są lessy, które
budują Płaskowyż Nałęczowski. Natomiast na Wysoczyźnie Lubartowskiej przeważają
lessy piaszczyste i piaski pyłowate lessopodobne. Z osadów, których wieku nie można
jednoznacznie określić, należy wymienić piaski deluwialne, pospolite w dolinach
rzecznych. Osiągają miąższość do 6 m. Do holocenu należą piaski i gliny aluwialne
(mady rzeczne), torfy, namuły torfiaste oraz namuły, wypełniające dna dolin rzecznych i
zagłębień bezodpływowych.
Garbów leży w tzw. Lubelskiej dzielnicy klimatycznej (wg podziału Gumińskiego) o
dominancie warunków umiarkowanie kontynentalnych. Wpływy kontynentalne
przejawiają się w długim i ciepłym lecie oraz długiej i mroźnej zimie, przy krótkim trwaniu
pór przejściowych; znacznej rocznej amplitudzie temperatury powietrza; niskiej sumie
opadów (poniżej 600 mm rocznie); przewadze opadów letnich nad zimowymi (np. lipiec
90 mm, styczeń 30 mm). We wszystkich porach roku najczęściej występującymi masami
powietrza są masy polarno – morskie. Powoduje to dużą zmienność pogody z dnia na
dzień.
Warunki klimatyczne zostały przedstawione w oparciu o analizę danych
pomiarowych ze stacji synoptycznej w Lublinie. Scharakteryzowano podstawowe
elementy meteorologiczne: temperaturę powietrza, opady atmosferyczne, kierunek i
prędkość wiatru w oparciu o okres 1951 - 1990 r.
Średnia roczna temperatura wynosi 7,50C. W przebiegu rocznym najcieplejszym
miesiącem jest lipiec (18,50C) zaś najchłodniejszym luty (-3,50C). Amplituda temperatury
powietrza wynosi 22,00C.
Średnia roczna suma opadów atmosferycznych wynosi ok. 550 - 600 mm. Średnia
roczna liczba dni z opadem wynosi 150, w tym 45 -50 dni z opadem śnieżnym.
Na kształtowanie się kierunku wiatru ma wpływ dominująca na naszych
szerokościach geograficznych cyrkulacja zachodnia oraz morfologia terenu. Na
omawianym terenie dominują wiatry południowo - zachodnie (20,7%) i zachodnie
(14,3%). Kierunek zachodni nie posiada jednak zdecydowanej przewagi nad
pozostałymi, często wieją wiatry z południa i wschodu (po 10%). Najmniej obserwowano
wiatrów z kierunku północnego 6,3%. Dość duży udział procentowy stanowi ciszę 11,6%.
Przedmiotowa Inwestycja zrealizowana będzie na terenie już obecnie
przekształconym w wyniku prowadzonej dotychczasowej działalności gospodarczej.
Powierzchnia w granicach planowanej Inwestycji to w większości teren utwardzony (bruk,
kostka kamienna) stanowiący plac magazynowo – manewrowy. Parcela 256/3 jest
ogrodzona, natomiast wydzielenie pod Punkt Skupu jest umowne. W obrębie terenu
Punktu Skupu znajdują się elementy infrastruktury technicznej (kontenery na odpady,
plac przeładunkowy) oraz budynek o powierzchni ok. 96 m² pełniący funkcję magazynu
na odpady i w części - biurową. Tereny biologicznie czynne stanowią ok. 30 m² w obrębie
terenu dzierżawionego. Terenu biologicznie czynne posiadają ubogi skład gatunkowy i
znajdują się w sąsiedztwie teren3.5u intensywnie użytkowanego, trudno jest więc mówić
w tym przypadku o wartości przyrodniczej tego terenu. Został on wcześniej całkowicie
przekształcony siedliskowo i pozbawiony roślinności, a obecnie poddany jest silnej presji
antropogenicznej. Teren Punktu Skupu znajduje się częściowo w obszarze zacienianym
przez znajdujące się tu drzewo – klon polny.
Ze względu na silne przekształcenia antropogeniczne terenu objętego inwestycją
roślinność otoczenia planowanego przedsięwzięcia zatraciła zupełnie swój naturalny
charakter. Teren przedsięwzięcia nie przedstawia większej wartości pod względem
przyrodniczym, w tym florystycznym. Zwierzęta to pojawiające się okresowo gawrony
kawki z pobliskiej kolonii. Powierzchnia zielona znajduje się w części południowej, wokół
wspomnianego klonu. Teren zielony to ubogie gatunkowo zbiorowisko składające się z
gatunków odpornych na wydeptywanie (m.in. babka zwyczajna, koniczyna biała, mniszek
lekarski i gatunki jednoliścienne – wiechlina roczna). Wszystkie stwierdzone w obrębie
parceli zbiorowiska roślinności są bardzo pospolite, bez większej wartości przyrodniczej
oraz znaczenia dla utrzymania lokalnej i ponad lokalnej różnorodności biologicznej.
W rejonie Inwestycji nie stwierdzono siedlisk ssaków. Na obszarze Punktu Skupu
nie stwierdzono również występowania przedstawicieli gadów i płazów. Na omawianym
obszarze nie występują zbiorniki wodne ani cieki powierzchniowe, w związku z tym brak
jest tu miejsc rozrodu płazów.
W obrębie terenu planowanej Inwestycji zauważono jedynie kilka gatunków
ptaków odwiedzających to miejsce. Wszystkie zaobserwowane gatunki są pospolite i
liczne. Tworzą na terenie naszego kraju duże populacje będące, w zauważalny sposób,
w ekspansji terytorialnej i siedliskowej. W przypadku realizacji i eksploatacji
przedmiotowej Inwestycji nie dojdzie do fragmentacji ekosystemów i rozdrabniania
siedlisk populacji poszczególnych gatunków, które utracą możliwość swobodnego
krzyżowania się i przepływu genów w obrębie większej populacji. Nie przewiduje się więc
jej wpływu na zmniejszenie różnorodność biologicznej.
W ramach przedsięwzięcia zorganizowany zostanie Punkt Skupu Surowców
Wtórnych. Funkcjonowanie Inwestycji polegać będzie na przyjmowaniu od dostawców
detalicznych (okoliczni mieszkańcy i lokalne przedsiębiorstwa) odpadów w postaci:
- złomu stalowego,
- złomu metali kolorowych,
- metalowych opakowań,
- zużytych baterii i akumulatorów
- innych odpadów (szkło, papier i tektura, tworzywa sztuczne).
Przewiduje się funkcjonowanie Punktu Skupu Surowców Wtórnych przez 5 dni w
tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 16.00. Na terenie skupu
pracować będzie właściciel. W związku z eksploatacją obiektu nie przewiduje się
zatrudnienia innych pracowników.
Na potrzeby Inwestycji wykorzystany zostanie fragment działki 256/3 przy ulicy
Młyńskiej w Garbowie, dzierżawiony od Spółdzielni Rolniczo – Handlowej, na podstawie
podpisanej umowy. Do przechowywania skupowanych odpadów przewidziane jest
wykorzystanie placu (na którym ustawione zostaną 3 kontenery o pojemności ok. 50 m³
na złom i makulaturę) oraz budynku magazynowego (odpady będą magazynowane w 6
przenośnych kontenerach o pojemności 0,6 m³ (metale kolorowe) i workach typu big –
bag (tworzywa sztuczne), które zostaną ustawione na betonowej podłodze budynku).
Ponadto w budynku będzie szczelny kontener z materiału kwasoodpornego, na
akumulatory i baterie, które będą gromadzone selektywnie w workach umieszczanych w
kontenerze. Zagospodarowanie działki i rozmieszczenie poszczególnych obiektów
przedstawiono na zał. nr 2.
Wjazd/wyjazd na teren Inwestycji planuje się od strony południowej z ulicy
Młyńskiej.
Bilans terenu Inwestycji:
- powierzchnia dzierżawionego fragmentu działki nr 256/3 200,0 m²,
- powierzchnia obiektu magazynowego z częścią biurową 96,0 m²,
- powierzchnia utwardzona 170,0 m²,
- powierzchnia biologicznie czynna 30,0 m².
Rozładunek odpadów w zależności od wielkości dostawy będzie odbywał się
ręcznie. Odpady dowożone samochodami osobowymi lub donoszone (drobni zbieracze),
przyjmowane będą w budynku magazynowym. Zorganizowany zostanie tam punkt
przyjęć wyposażony w wagę (do 150 kilogramów). Odpady te już w czasie przyjęcia będą
segregowane pod względem rodzaju, a następnie ważone. Po przyjęciu, odpady będą
umieszczane w odpowiednich kontenerach, pojemnikach lub w workach typu big – bag,
w zależności od planowanego sposobu postępowania z danym rodzajem odpadu.
Samochody ciężarowe odbierające odpady, a także większe ilości odpadów
dowożonych będą ważone przy pomocy zadaszonej wagi samochodowej znajdującej się
na placu w obrębie działki 256/3, z której będzie mógł korzystać Wnioskodawca.
Na terenie inwestycji prowadzone będzie jedynie zbieranie odpadów rozumiane
zgodnie z art. 3 ust.1 pkt. 34 ustawy o odpadach (Dz. U. 2013 nr 0 poz. 21 z
późniejszymi zmianami) jako gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc
przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nie prowadzące do zasadniczej zmiany
charakteru i składu odpadów i nie powodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz
tymczasowe magazynowanie odpadów.
Odpady o większych gabarytach mogą być przecinane szlifierkami kątowymi na
mniejsze fragmenty w celu ułatwienia ich przemieszczania.
Miejsce magazynowania odpadów stanowić będzie wydzielony plac ze stalowymi
zamykanymi kontenerami na poszczególne rodzaje odpadów w tym również pojemnik na
zmieszane odpady komunalne. Zarówno strefy zbierania odpadów na placu
magazynowym jak i kontenery będą oznakowane napisem informującym o rodzaju
odpadów, które mogą być w nich magazynowane. Miejsca magazynowania odpadów
będą utrzymywane w sposób zapewniający dotrzymanie warunków sanitarnych,
przeciwpożarowych i ochrony środowiska.
Na terenie Inwestycji planuje się również zbieranie zużytych akumulatorów i
baterii. W obiekcie magazynowym znajdować się będzie oznakowany specjalny kontener
z materiału kwasoodpornego do przechowywania tych odpadów. Art. 21 ustawy o
odpadach mówi o zakazie mieszania odpadów niebezpiecznych różnych rodzajów oraz
odpadów niebezpiecznych z odpadami innymi niż niebezpieczne. W związku z tym
poszczególne odpady niebezpieczne gromadzone będą w selektywny sposób, w
zamykanych pojemnikach, w wydzielonym zamykanym pomieszczeniu magazynowym o
utwardzonej posadzce, jednoznacznie oznakowanym, zabezpieczonym przed dostępem
osób postronnych.
Zużyte akumulatory samochodowe oraz zużyte baterie przemysłowe i zużyte
akumulatory przemysłowe będą zbierane selektywnie według rodzajów w celu ułatwienia
ich przetwarzania za pomocą technologii i instalacji służących do przetwarzania i
recyklingu poszczególnych rodzajów zużytych akumulatorów. Postępowanie ze
zbieranymi bateriami i akumulatorami musi być zgodne z zapisami Ustawy z dnia 24
kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (t. j. Dz. U. z 2016 r., znak 0 poz. 1803)
Rodzaje odpadów przewidzianych do zbierania zgodnie z Rozporządzeniem
Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. 2014,
Nr 0, poz.1923) będą następujące:
L.p. Kod Rodzaj odpadu
1. 10 11 12 Szkło odpadowe inne niż wymienione w 10 11 11
2. 12 01 01 Odpady z toczenia i piłowania żelaza oraz jego stopów
3. 12 01 03 Odpady z toczenia i piłowania metali nieżelaznych
4. 12 01 05 Odpady z toczenia i wygładzania tworzyw sztucznych
5. 12 01 16* Odpady poszlifierskie zawierające substancje niebezpieczne
6. 15 01 01 Opakowania z papieru i tektury
7. 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych
8. 15 01 04 Opakowania z metali
9. 15 01 07 Opakowania ze szkła
10. 16 01 17 Metale żelazne
11. 16 01 20 Szkło
12. 16 06 01* Baterie i akumulatory ołowiowe
13. 16 06 02* Baterie i akumulatory niklowo - kadmowe
14. 16 06 03* Baterie zawierające rtęć
15. 16 06 04 Baterie alkaliczne (z wyłączeniem 16 06 03)
16. 16 06 05 Inne baterie i akumulatory
17. 17 02 02 Szkło
18. 17 02 03 Tworzywa sztuczne
19. 17 04 01 Miedź, brąz, mosiądz
20. 17 04 02 Aluminium
21. 17 04 03 Ołów
22. 17 04 04 Cynk
23. 17 04 05 Żelazo i stal
24. 17 04 06 Cyna
25. 17 04 07 Mieszaniny metali
26. 17 04 11 Kable inne niż wymienione w 17 04 10
27. 19 10 01 Odpady żelaza i stali
28. 19 10 02 Odpady metali nieżelaznych
L.p.Kod Rodzaj odpadu
29. 19 12 01 Papier i tektura
30. 19 12 02 Metale żelazne
31. 19 12 03 Metale nieżelazne
32. 19 12 04 Tworzywa sztuczne i guma
33. 19 12 05 Szkło
34. 20 01 01 Papier i tektura
35. 20 01 02 Szkło
36. 20 01 33*Baterie i akumulatory łącznie z bateriami i akumulatorami
wymienionymi w 16 06 01, 16 06 02 lub 16 06 03 oraz
niesortowane baterie i akumulatory
zawierające te baterie
37. 20 01 34 Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33
38. 20 01 39 Tworzywa sztuczne
39. 20 01 40 Metale
Po wypełnieniu wyznaczonych kontenerów i pojemników na odpady lub po
zebraniu odpowiedniej partii odpadów, której transport będzie uzasadniony ekonomicznie
lub organizacyjnie (np. ładowność samochodu transportującego odpady), przekazywane
będą one odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia na ich przetwarzanie.
Na teren Punktu Skupu Surowców Wtórnych przyjeżdżać będą pojazdy dowożące
i odbierające odpady. Będą to pojazdy osobowe, dostawcze i ciężarowe. Odbiór
odpadów odbywać się będzie przy pomocy pojazdów ciężarowych – 2 pojazdy ciężarowe
tygodniowo. Przewidywany ruch samochodów przywożących odpady to maksymalnie 10
pojazdów osobowych i 5 samochodów dostawczych w ciągu doby.
Przy realizacji prac objętych projektem wykorzystane zostaną mobilne maszyny, które
dowiozą i ustawią stalowe kontenery na odpady. Etap realizacji nie wiąże się z wykonaniem
obiektów ani sieci. Zostanie wykorzystana jedynie istniejąca infrastruktura techniczna
Na etapie eksploatacji wystąpi zapotrzebowanie na paliwo do wózka widłowego i
energię elektryczną. Zużycie energii elektrycznej będzie niewielkie i obejmować będzie
głównie potrzeby kontenera biurowego (oświetlenie i ogrzanie). Ogrzewanie
pomieszczenia biurowego odbywać się będzie za pomocą grzejnika elektrycznego. W
związku z funkcjonowaniem punktu zbierania odpadów przewiduje się zużycie energii
elektrycznej w ilości ok. 400 kWh.
Przewidywane zużycie roczne wody na potrzeby socjalno - bytowe szacuje się na
ok. 5,2 m³ rocznie, czyli ok. 20 l dziennie. Nie przewiduje się zapotrzebowania na wodę
na cele technologiczne.
Punkt Skupu Surowców Wtórnych znajdować się będzie w obrębie części działki
już wcześniej wykorzystywanej gospodarczo. Do magazynowania odpadów
wykorzystane będą kontenery, których montaż sprowadzać się będzie jedynie do
przywiezienia i ustawienia w obrębie terenu Inwestycji. Obszar objęty opracowaniem jest
w większości utwardzony.
Przedmiotowe przedsięwzięcie przyczyni się do ochrony środowiska poprzez
wyodrębnienie ze strumienia odpadów części odpadów przeznaczonych do odzysku i
ponownego ich wykorzystania.
W zakresie organizacji pracy i zbiórki odpadów przewiduje się:
- miejsce magazynowania odpadów niebezpiecznych (wewnątrz budynku) będzie
oznakowane i niedostępne dla osób nieupoważnionych – cały teren będzie
ogrodzony,
odpady magazynowane będą w ramach zbierania odpadów, z zachowaniem
przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- gromadzenie odpadów obywać się będzie w ściśle określonym miejscu (wydzielonym
i wyznaczonym), zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich (teren ogrodzony),
- odpady gromadzone będą w sposób selektywny, w szczelnych kontenerach,
zabezpieczonych przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi (zamykane),
ustawionych na utwardzonym podłożu co eliminuje możliwość powstawania
odcieków,
- odpady niebezpieczne w postaci akumulatorów magazynowane będą wewnątrz
budynku, w szczelnym kontenerze, z materiał odpornego na substancje mogące
znajdować się w bateriach i akumulatorach,
- czas magazynowania odpadów zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy, będzie jak najkrótszy,
- zgodnie z obowiązującymi przepisami p. poż – zakład wyposażony będzie w
stosowny sprzęt gaśniczy,
- po wypełnieniu wyznaczonych kontenerów na odpady lub po zebraniu odpowiedniej
partii odpadów, której transport będzie uzasadniony ekonomicznie lub organizacyjnie
(np. ładowność samochodu transportującego odpady), przekazywane będą one
odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia na ich przetwarzanie.
W zakresie ochrony powietrza atmosferycznego i klimatu akustycznego:
- w celu eliminacji emisji niezorganizowanej ze środków transportu - bezwzględnie
przestrzegane będą ograniczenia prędkości na placu manewrowym,
- przewiduje się wykorzystywanie w celach transportowych samochodów sprawnych
technicznie
- w celu wykonywania swobodnych manewrów pojazdów i dogodnego dojazdu
zapewnione zostanie miejsce w postaci placu manewrowego,
- ewentualny postój pojazdów wykonywany będzie na zgaszonym silniku,
- Inwestor będzie dbać o dobry stan techniczny nawierzchni dróg wewnętrznych i placu
manewrowego ( wszelkie ubytki i nierówności będą uzupełniane na bieżąco),
- zakład funkcjonował będzie jedynie w porze dziennej, a rozładunek odpadów będzie
ręczny (nie będą zbierane odpady wielkogabarytowe).
Staranna i poprawna eksploatacja urządzeń technicznych, terminowo i fachowo
przeprowadzane remonty, odpowiednie przeszkolenie personelu i właściwa organizacja
pracy – to warunki, jakie minimalizują prawdopodobieństwo wystąpienia awarii
zagrażającej życiu i zdrowiu ludzi oraz wystąpienia zagrożenia dla innych komponentów
środowiska.
Sam charakter planowanej inwestycji zmierzającej do wyodrębnienia ze strumienia
odpadów części odpadów przeznaczonych do odzysku jest działaniem pozytywnie
wpływającym na środowisko. Przedsięwzięcie przynosić będzie wymierne korzyści
środowiskowe w postaci:
- przedłużenia okresu eksploatacji składowisk odpadów komunalnych,
- zmniejszenie kosztów transportu odpadów do składowisk odpadów komunalnych,
-zmniejszenia zużycia surowców pierwotnych potrzebnych do produkcji
Teren, na którym prowadzony będzie Punkt Skupu Surowców Wtórnych jest przez
Inwestora dzierżawiony na podstawie podpisanej umowy. Wszystkie planowane do
wykorzystania kontenery nie będą trwale związane z gruntem. Budynek magazynowy z
częścią biurową nie posiada zaplecza sanitarnego. Brak jest również przyłącza
wodociągowego. Dostęp do wody (umywalki) i sanitariatów inwestorowi zapewniono w
podpisanej umowie w obiekcie właściciela terenu znajdującym się w sąsiedztwie Punktu
Skupu. Przewidywane zużycie roczne wody na potrzeby socjalno - bytowe szacuje się na
ok. 5,2 m³. Do picia wykorzystywana będzie woda butelkowana.
Odprowadzanie wód deszczowych z terenu objętego Inwestycją odbywać się
będzie tak jak dotychczas. Spływ wód z terenu utwardzonego następować będzie
poprzez wykonane spadki na teren zielony w ramach działki 256/3, w tym na teren
dzierżawiony przez Wnioskodawcę.
W obrębie terenu planowanej Inwestycji nie wystąpi potrzeba i nie przewiduje się
wykonywania prac rozbiórkowych.
Gospodarkę odpadami na terenie Inwestycji przeanalizowano w oparciu o ustawę
z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. 2013 nr 0 poz. 21 z póź. zmianami) oraz
informacje uzyskane od Inwestora.
Odpady w myśl ustawy (Art. 3 pkt 6) oznaczają każdą substancję lub przedmiot,
których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć, lub do których pozbycia się jest
obowiązany.
Zgodnie z Art. 33. ust 1. ww. Ustawy o odpadach, posiadacz odpadów jest
obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarki
odpadami, o których mowa w art. 16–31, w tym do prowadzenia procesów przetwarzania
odpadów w taki sposób, aby procesy te oraz powstające w ich wyniku odpady nie
stwarzały zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska, a także w sposób
zgodny z przepisami o ochronie środowiska i planami gospodarki odpadami.
Podstawowym obowiązkiem wytwórcy odpadów jest dążenie do zapobiegania
powstawaniu odpadów lub ograniczania ilość odpadów i ich negatywnego oddziaływania
na życie i zdrowie ludzi oraz na środowisko.
Jednym ze sposobów ograniczania ilości powstających odpadów będą szkolenia
załogi w zakresie prawidłowej gospodarki odpadami oraz organizacja odpowiedniego
zaplecza.
Wszystkie odpady będą zbierane i magazynowane w miarę możliwości
selektywnie, a następnie przekazywane podmiotom posiadającym stosowne uprawnienia
w zakresie gospodarowania określonymi grupami odpadów. Na terenie planowanego
przedsięwzięcia prowadzona będzie gospodarka odpadami zmierzająca przede
wszystkim do zapobiegania powstawaniu odpadów. Powstające odpady kierowane będą
w pierwszej kolejności do odzysku. Natomiast odpady nie nadające się do odzysku
przekazywane będą w celu poddania ich unieszkodliwianiu.
W gospodarce odpadami należy wyodrębnić etapy: faza realizacji Inwestycji i faza
eksploatacji oraz ewentualną fazę likwidacji.
W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia faza realizacji Inwestycji polegać
będzie na przywiezieniu i ustawieniu w obrębie terenu Inwestycji, kontenerów do
gromadzenia odpadów. Inwestycja nie będzie wiązała się z wykonaniem nowych
obiektów lub elementów infrastruktury technicznej w obrębie dzierżawionego fragmentu
działki.
Przewiduje się zatem, że realizacja Inwestycji w opisywanym przypadku nie
będzie generować innych rodzajów odpadów poza zmieszanymi odpadami komunalnymi
(20 03 01). Będą to niewielkie ilości odpadów z uwagi na krotki czas trwania realizacji
Inwestycji. Odpady te zbierane będą w wyznaczonym kontenerze ustawionym w pobliżu
kontenera biurowego i odbierane przez uprawnionego odbiorcę.
Na terenie inwestycji prowadzone będzie jedynie zbieranie odpadów rozumiane
zgodnie z art. 3 ust.1 pkt. 34 ustawy o odpadach (Dz. U. 2013 nr 0 poz. 21 z późn.
zmianami) jako gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w
tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu
odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów.
Na terenie Inwestycji planuje się zbieranie zużytych akumulatorów. Zużyte
akumulatory są zaliczane do odpadów szczególnie szkodliwych dla środowiska.
Substancjami szkodliwymi dla środowiska, pochodzącymi ze zużytych akumulatorów, są:
- ołów i jego związki
- kwas siarkowy
- uszczelniające pasty, zawierające m.in. związki metali ciężkich
- tworzywa sztuczne, przede wszystkim polipropylen i ebonit.
W obiekcie magazynowym jest wydzielone i oznakowane specjalne
pomieszczenie do przechowywania tych odpadów. W pomieszczeniu magazynowym
znajduje się szczelna posadzka, ponadto będzie on wyposażony w specjalny pojemnik
na tego rodzaju odpady.
Art. 21 ustawy o odpadach mówi o zakazie mieszania odpadów niebezpiecznych
różnych rodzajów oraz odpadów niebezpiecznych z odpadami innymi niż niebezpieczne.
W związku z tym poszczególne odpady niebezpieczne gromadzone będą w selektywny
sposób, w zamykanych pojemnikach, w wydzielonym zamykanym pomieszczeniu
magazynowym o utwardzonej posadzce, jednoznacznie oznakowanym, zabezpieczonym
przed dostępem osób postronnych.
Obowiązki zbierających zużyte akumulatory uregulowane są w rozdziale 10
ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (Dz. U. z 2016 nr 0 poz.
1803). Zbierający zużyte akumulatory jest obowiązany do przekazania zużytych
akumulatorów prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych akumulatorów, a w
przypadku zużytych akumulatorów przenośnych – w pierwszej kolejności prowadzącemu
zakład przetwarzania zużytych akumulatorów, który prowadzi co najmniej sortowanie
zużytych akumulatorów. Zbierający zużyte akumulatory kwasowo-ołowiowe jest
obowiązany do przekazania tych akumulatorów prowadzącemu zakład przetwarzania
zużytych akumulatorów, który spełnia wymagania, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 1 i
w przepisach wydanych na podstawie art. 63 ust. 7 oraz jest wpisany do rejestru, o
którym mowa w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zbierający zużyte
akumulatory niklowo-kadmowe jest obowiązany do przekazania tych akumulatorów
prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych akumulatorów niklowo-kadmowych.
Zbierający zużyte akumulatory jest obowiązany do prowadzenia ewidencji obejmującej
informacje o masie zebranych zużytych akumulatorów przenośnych, ogółem i w rozbiciu
na poszczególnych wprowadzających akumulatory, z którymi ma zawartą umowę.
Zbierający zużyte akumulatory przenośne, który przekazuje zużyte akumulatory
bezpośrednio prowadzącemu zakład przetwarzania, sporządza sprawozdanie
zawierające informacje, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 1 i 9 ustawy z dnia 14
grudnia 2012 r. o odpadach, na zasadach i w trybie określonych w tej ustawie. Zbierający
zużyte akumulatory jest obowiązany do przechowywania ewidencji, o których mowa w
ust. 1, oraz zaświadczeń, o których mowa w art. 59a ust. 1, przez okres 5 lat, licząc od
końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.
W zamykanych kontenerach będą magazynowane odpady metali kolorowych
oraz odpady żelazne i stalowe. Miejsce magazynowania stanowić będzie wydzielony plac
ze stalowymi kontenerami na poszczególne rodzaje odpadów. Zarówno strefy zbierania
odpadów na placu magazynowym jak i kontenery będą oznakowane napisem
informującym o rodzaju odpadów, które mogą być w nich magazynowane. Miejsca
magazynowania odpadów będą utrzymywane w sposób zapewniający dotrzymanie
warunków sanitarnych, przeciwpożarowych i ochrony środowiska.
Wszystkie odpady po przyjęciu gromadzone będą selektywnie, w kontenerach i
pojemnikach a także workach typu big - bag. Kontenery do magazynowania przyjmowanych odpadów będą szczelne.
Po wypełnieniu wyznaczonych kontenerów na odpady lub po zebraniu
odpowiedniej partii odpadów, której transport będzie uzasadniony ekonomicznie lub
organizacyjnie (np. ładowność samochodu transportującego odpady), przekazywane są
one odbiorcom posiadającym stosowne zezwolenia na ich przetwarzanie.
Na terenie Inwestycji prowadzona będzie ilościowa i jakościowa ewidencja
odpadów. Odpady są przekazywane uprawnionym odbiorcom za potwierdzeniem na
kartach przekazania odpadów zgodnych z wzorami określonymi w Rozporządzeniu
Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów
stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. 2014 nr 0 poz. 1973).
Ponadto w związku z funkcjonowaniem Inwestycji powstawać będą
niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne w ilości do 1 Mg/rok. Będą one
gromadzone w pojemniku ustawionym w pobliżu kontenera biurowego i odbierane przez
uprawnionego odbiorcę.
Inwestor, przed rozpoczęciem działalności uzyska pozwolenie Starosty Powiatowego na zbieranie odpadów.
Ewentualny etap likwidacji Inwestycji wiązać się będzie jedynie z usunięciem
stalowych kontenerów oraz worków typu big – bag, w których magazynowane są odpady
oraz z ich zbyciem. Po zakończeniu działalności Punktu Skupu Surowców Wtórnych
teren może zostać wykorzystany na działalność innego podmiotu gospodarczego.
Obliczenia stanu zanieczyszczenia atmosfery, spowodowanego oddziaływaniem
na środowisko wszystkich źródeł na terenie planowanej Inwestycji wykazały, że
analizowany obiekt spełniać będzie normy obowiązujące w zakresie ochrony powietrza
dla emitowanych zanieczyszczeń. Emisja gazów i pyłów wprowadzanych do powietrza ze
wszystkich źródeł emisji, nie spowoduje przekraczania standardów jakości powietrza,
czyli poziomów odniesienia substancji, określonych w rozporządzeniu Ministra
Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w
powietrzu (Dz. U. Nr 0, poz. 1031) oraz wartości odniesienia dla substancji w powietrzu,
określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 26 stycznia 2010 roku w
sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 16, poz. 87).
W ramach przedsięwzięcia zorganizowany zostanie Punkt Skupu Surowców
Wtórnych. Funkcjonowanie Inwestycji polegać będzie na przyjmowaniu od dostawców
detalicznych (okoliczni mieszkańcy i lokalne przedsiębiorstwa) odpadów. Teren ten jest
przez Inwestora dzierżawiony na podstawie podpisanej umowy.
Do magazynowania skupowanych odpadów przewidziane jest wykorzystanie
placu, na którym ustawione zostaną kontenery na złom stalowy, oraz budynku
magazynowego, w którym odpady będą magazynowane w workach big-bag, w
stalowych pojemnikach o ściankach pełnych lub siatkowych, lub specjalnych
pojemnikach (np. odpady w postaci baterii i akumulatorów), które zostaną ustawione na
utwardzonej podłodze hali.
W związku z tym, że etap realizacji inwestycji ograniczać się będzie jedynie do
prac adaptacyjno – technicznych i postawieniem gotowych elementów za pomocą
dźwigu samochodowego, nie analizowano oddziaływania związanego z etapem realizacji
inwestycji.
Celem opracowania tego rozdziału jest analiza wpływu hałasu na środowisko, jaki
może być emitowany z terenu projektowanej Inwestycji. Zakres opracowania obejmuje
obliczenia wielkości hałasu emitowanego przez poszczególne źródła hałasu stacjonarne i
ruchome, zlokalizowane na terenie projektowanego obiektu, oraz porównanie oraz porównanie
otrzymanych wyników z dopuszczalnymi poziomami hałasu dla terenów chronionych.
Przy analizie wykorzystano metodę opartą na zależności pomiędzy emisją
dźwięku scharakteryzowaną przez równoważny poziom mocy akustycznej źródeł hałasu
a imisją dźwięku w interesującym obszarze oddziaływania hałasu, scharakteryzowaną
otrzymanych wyników z dopuszczalnymi poziomami hałasu dla terenów chronionych.
Przy analizie wykorzystano metodę opartą na zależności pomiędzy emisją
dźwięku scharakteryzowaną równoważnym poziomem dźwięku w siatce obliczeniowej.
Obiekt nie jest bezpośrednio związany z możliwością wystąpienia drgań czy też
wibracji na terenie obiektów. Jest to zagadnienie szersze i dotyczy w zasadzie
wszystkich przedsięwzięć w których używane są maszyny czy urządzenia. Celem
wyeliminowania możliwości wystąpienia drgań czy wibracji należy je prawidłowo używać i
serwisować. Podstawowymi przyczynami wystąpienia drgań czy wibracji od maszyn i
urządzeń jest brak okresowych przeglądów technicznych, brak regularnego smarowania
mechanizmów i przekładni, złe ustawienie maszyny na podłożu, niewystarczające
przymocowanie (stabilizacja) maszyny na podłożu, uszkodzone, nieprzykręcone bądź
poluzowane osłony urządzenia. Są to przyczyny, które w sposób łatwy i szybki można
usunąć, bądź przy prawidłowym użytkowaniu, konserwowaniu i serwisowaniu maszyn i
urządzeń całkowicie je wyeliminować.
W celu obliczenia imisji hałasu przeprowadzono symulacje komputerowe w
oparciu o program „LEQ Professional wersja 6-2015” – Prognozowane hałasu
przemysłowego. Biuro Studiów i Projektów Ekologicznych oraz Technik Informatycznych,
97-300 Piotrków Tryb., ul. Promienna 26.
Program „LEQ Professional wersja 6-2015” służy do prognozowania poziomu
dźwięku wokół zakładów przemysłowych na podstawie danych teoretycznych lub
empirycznych. Został on oparty o model obliczeniowy rozprzestrzenia się hałasu w
środowisku zawartym w normie PN-ISO 9613-2 „Akustyka - Tłumienie dźwięku podczas
propagacji w przestrzeni otwartej. Ogólna metoda obliczania” oraz Instrukcje Instytutu
Techniki Budowlanej Nr 308 i 338.
Norma ISO 9613-2 „Akustyka - Tłumienie dźwięku podczas propagacji
w przestrzeni otwartej. Ogólna metoda obliczania” jest proponowana w rozporządzeniu
Ministra Środowiska z dnia 30 października 2014 r. w sprawie wymagań w zakresie
prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. 36
2014, poz. 1542) jako referencyjna obliczeniowa metoda oceny hałasu emitowanego do
środowiska.
Prognozowanie imisji hałasu w sieci punktów recepcyjnych odbywa się na
podstawie znajomości parametrów geometrycznych źródeł oraz ich mocy akustycznej
określonej w sposób teoretyczny lub empiryczny jest zgodne z cytowaną normą. Pozwala
to określić równoważny poziom dźwięku w wybranym punkcie na podstawie znajomości
położeń źródeł, parametrów akustycznych tych źródeł, charakterystyki podłoża terenu,
przy uwzględnieniu zjawisk ekranowania przez ekrany naturalne i urbanistyczne.
Obliczenia wykonano dla obszaru 210 x 300m., dla częstotliwości f–500 Hz, w
siatce punktów obserwacji 5 x 5 m. Przewiduje się pracę obiektu tylko w porze dnia.
Ruch samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych odbywać się będzie tylko w
porze dnia. Założenia do obliczeń i obliczenia wykonano dla pory dnia.
Do przeprowadzenia obliczeń wykorzystano dane producenta (DTR) urządzeń
oraz informacje od Inwestora w zakresie czasu pracy poszczególnych urządzeń
(zarówno maszyn stacjonarnych jak również pojazdów). Wyniki odniesiono do wymogów
zawartych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w
sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz.U. z 2014r., poz. 112).
Na podstawie przeprowadzonej analizy i wykonanych obliczeń przewiduje się, że
etap eksploatacji inwestycji przy przyjętych założeniach, danych i informacjach
otrzymanych od Inwestora nie będzie stanowił zagrożenia pod względem akustycznym
dla terenów podlegających ochronie akustycznej w porze dnia.
Obliczenia w siatce obliczeniowej wykazały, że izofona o poziomie 50 dB będzie
się mieścić praktycznie w granicach terenu przemysłowego będącego własnością
Spółdzielni Rolniczo Handlowej. Biorąc od uwagę odległość najbliższych budynków
mieszkalnych (88 metrów i więcej) od granicy terenu inwestycji stwierdza się, że
funkcjonowanie inwestycji nie stanowi zagrożenia pod względem akustycznych dla
terenów zabudowy chronionej akustycznie oraz budynków mieszkalnych.
Etap likwidacji będzie zbliżony zakresem do prac budowlanych związanych z
etapem realizacji inwestycji. Prowadzenie prac będzie wiązało się z koniecznością pracy
maszyn i urządzeń technologicznych tj. koparko-spycharka, dźwig samochodowy,
samochody samowyładowcze, ręczne narządzenia elektryczne.
Całość robót związanych z rozbiórką i demontażem obiektów wraz z infrastrukturą
inwestycji zamknie się w granicach terenu Inwestora. Zaplecze techniczne maszyn,
narzędzi i urządzeń w trakcie etapu likwidacji realizacji inwestycji będzie zlokalizowana
na terenie własnym Inwestora.
Zmiana klimatu akustycznego będzie jednak miała charakter czasowy (na czas
prowadzenia robót demontażowych), nie kumulujący się w środowisku i lokalizujący się
wokół raczej skupionego frontu robót. Wykonawca prac powinien zadbać, by maszyny
budowlane były technicznie sprawne (przez co hałas mechanizmów jest
zminimalizowany) oraz nie powinien prowadzić robót w godzinach nocnych.
Zakres przewidywanych prac jak i technologia stosowana przy rozbiórce obiektów
budowlanych są typowe i nie wnoszą zagrożeń do środowiska przyrodniczego i
środowiska przebywania ludzi.
Biorąc pod uwagę znaczną odległość najbliższych budynków mieszkalnych od
terenu inwestycji, przewiduje się, że etap likwidacji inwestycji nie będzie miał wpływu na stan klimatu akustycznego na tych terenach.
Planowana Inwestycja będzie realizowana w obszarze do którego tytuł prawny
posiada wnioskodawca (umowa dzierżawy).
Przy lokalizowaniu poszczególnych elementów zagospodarowania terenu wzięto
pod uwagę racjonalne wykorzystanie parceli i dogodne skomunikowanie w stosunku do
istniejącego wjazdu z ulicy Młyńskiej.
W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia nie wystąpią ograniczenia korzystania z
terenów w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej Inwestycji.
Z uzyskanych wyników badań, obliczeń komputerowych i analiz poszczególnych
komponentów środowiska wynika, że planowana Inwestycja nie będzie w sposób
ponadnormatywny niekorzystnie oddziaływała na tereny poza granicami parceli objętej
opracowaniem, a w szczególności tereny zabudowy mieszkaniowej.
Zasięg oddziaływania przedsięwzięcia ograniczony będzie do najbliższego otoczenia miejsca jego realizacji.
W najbliższym otoczeniu planowanego przedsięwzięcia brak jest inwestycji o
podobnym profilu działalności lub inwestycji, z którymi przedmiotowe przedsięwzięcie
byłoby powiązane (np. technologicznie czy komunikacyjnie) i w związku z tym należałoby
rozważyć możliwość kumulowania się ich oddziaływań w zakresie emisji zanieczyszczeń
do powietrza.
Brak też jest inwestycji obecnie realizowanych, dla których wcześniej została
wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
Emisje zanieczyszczeń do powietrza wynikające z funkcjonowania istniejących w
sąsiedztwie przedsięwzięć i obiektów (skład obiekty magazynowe, zakład produkcji
okien) zostały uwzględnione w przedłożonym do opracowania tle zanieczyszczenia
powietrza. W opracowaniu odniesiono się zarówno do dotrzymania obowiązujących norm
jak i wartości dyspozycyjnych wynikających z obecnego stanu zanieczyszczenia powietrza w rejonie planowanej Inwestycji.
Biorąc pod uwagę charakter planowanej Inwestycji i skalę jej oddziaływania
można stwierdzić, że nie będzie ona stanowić uciążliwości dla najbliższych terenów
zabudowy mieszkaniowej.
Dla przedmiotowego przedsięwzięcia inwestycyjnego zgodnie Ustawą z dnia 3
października 2008 r., o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.
U. 2016 nr 0 poz. 353 z póź. zmianami) biorąc pod uwagę charakter inwestycji i jej
odległość od granicy państwa nie zachodzi potrzeba przeprowadzania postępowania
dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska definiuje poważną
awarię jako zdarzenie, w szczególności emisję, pożar lub eksplozję, powstałe w trakcie
procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w których występuje jedna lub
więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania
zagrożenia życia lub zdrowia lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z
opóźnieniem. Na terenie planowanej Inwestycji nie będą występowały substancje
niebezpieczne wymienione w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016
r. w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się w zakładzie substancji niebezpiecznych,
decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku
wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. z 2016 r., Nr 0, poz. 138). Nie
przywiduje się zatem w związku z jej eksploatacją wystąpienia poważnej awarii.
Do podstawowych gazów cieplarnianych zostały zaliczone dwutlenek węgla CO2,
metan CH4 i podtlenek azotu N2O. Substancjami, które przyczyniają się do tworzenia
gazów cieplarnianych są również gazy prekursorowe w postaci tlenków azotu NOX,
tlenku węgla CO i dwutlenku siarki SO2.
Do niewielkiej emisja prekursorów gazów cieplarnianych w obrębie planowanej
Inwestycji dojdzie na etapie realizacji planowanej Inwestycji. Wynikać ona będzie z
transportu samochodowego (dowóz sprzętu i kontenerów). Emisja ta będzie krótkotrwała.
W związku z realizacją inwestycji nie zachodzi konieczność wycinki drzew nie
dojdzie zatem do zniszczenia siedlisk zapewniających sekwestracje CO2. Obiekt
ogrzewany będzie elektrycznie. Referencyjny wskaźnik emisyjności dla produkcji energii
elektrycznej (opracowany przez KOBiZE w 2011 r) wynosi 0,812 Mg CO2/MWh
Należy także wspomnieć, że sam charakter planowanej inwestycji zmierzającej do
wyodrębnienia ze strumienia odpadów części odpadów przeznaczonych do odzysku jest
działaniem pozytywnie wpływającym na środowisko. Głównym celem gospodarki
odpadami w kontekście polityki klimatycznej jest minimalizacja ilości odpadów i jak
niewiększy ich recykling. Ponowne wykorzystanie odpadów jest działalnością
proekologiczną, która pomaga zachować zasoby naturalne i oszczędzać energię.
Realizacja, eksploatacja i likwidacja przedsięwzięcia, nie przyczyni się negatywnie do pogłębiania zmian klimatu.
W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.
P o u c z e n i e
Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.
Otrzymują :
1. Pan Dariusz Sidor
ul. Hutnicza 10/47
20-218 Lublin
2. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy
3. BIP- Urzędu gminy Garbów
4. a/a
Do wiadomości:
1.Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
w Lublinie
ul. 3 Maja 4
20-078 Lublin
2.Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
w Lublinie
ul. Bazylianówka 46
20-144 Lublin
Dodano do BIP dnia: 2017-11-15 23:19:20