Zapytania od nr 1-8 i odpowiedzi
powrót do listy przetargówZałącznik
Garbów, 07.05.2013 r.
Wykonawcy biorący udział w postępowaniu
Znak sprawy ODPADY 1.2013
Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą:
„Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Garbów”
W odpowiedzi na zapytania wykonawcy do treści SIWZ na wykonanie w/w zadania, Gmina Garbów przekazuje treść zapytania i odpowiedź
Pytanie 1.Prosimy o wyjaśnienie jaką kwotę oraz formę odpłatności przewiduje zamawiający za wyposażenie przez wykonawcę nieruchomości w pojemniki i worki?
W ocenie wykonawcy wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery i worki w ilościach określonych w SIWZ będzie kształtować się w granicach 390-450 tys. zł. W związku z powyższym prosimy o wskazanie szczegółowych zasad refundacji kosztów zakupu pojemników i kontenerów przez zamawiającego.
Odpowiedź 1 : Przedmiotem zamówienia jest wykonanie kompleksowej obsługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Gminy Garbów za cenę ryczałtową czyli obejmującą wszystkie składniki zamówienia m.in. wyposażenie na czas umowy gospodarstw domowych i miejsc użyteczności publicznej w odpowiednie pojemnikii worki .
Pytanie 2.Prosimy o wskazanie czy została i jeżeli tak to w jakiej formie przekazana informacja mieszkańcom Gminy Garbów o szczegółowych zasadach segregacji odpadów i standardach surowców wtórnych nadających się do ponownego wykorzystania?
Odpowiedź 2 : Kampania informacyjna dotycząca nowych zasad gospodarowania odpadami rozpoczęta została w roku 2012. Informacje dla mieszkańców zamieszczane są na stronach Biuletynu Informacji Publicznej, w lokalnej gazecie oraz w formie ogłoszeń na tablicach.
Wraz z postępowaniem prac nad wdrożeniem systemu są one bieżąco aktualizowane. Szczegółowe zasady segregacji odpadów będą sukcesywnie przekazywane w najbliższym czasie.
Pytanie 3.Opis Przedmiotu Zamówienia - prosimy o wyjaśnienie w oparciu o jaką podstawę prawną Zamawiający włączył do przedmiotu zamówienia:
- · wyposażenie gospodarstw domowych w pojemniki;
- · dostawę pojemników do wyznaczonych miejsc w zabudowie wielorodzinnej, miejsc użyteczności publicznej i PSZOK;
- · dostawę worków na odpady zebrane selektywnie.
W ocenie wykonawcy brak jest do powyższego podstaw prawnych. Wyjaśniamy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości o porządku w gminach, obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemnik do zbierania odpadów spoczywa na właścicielach nieruchomości. Gmina ma prawo przejąć na siebie ten obowiązek jako usługę dodatkową – w takim wypadku, zgodnie z art. 6r ust. 4 ww ustawy, rada gminy podejmuje stosowną uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego. Ponieważ w Uchwale Rady Gminy Garbów z dnia 20 marca 2013r. wprowadzającej Regulamin utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Garbów brak jest stosownych postanowień w tym zakresie, w ocenie wykonawcy, obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki pozostał po stronie właścicieli nieruchomości a nie po stronie Gminy Garbów; zatem Gmina jako Zamawiający nie może powierzyć wykonania tego obowiązku osobie trzeciej.
W przypadku braku podstawy prawnej, w naszej ocenie, przedmiot zamówienia powinien zostać zmodyfikowany.
Odpowiedź 3: O możliwości przejęcia obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki mówi art. 5 ust 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.” wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ”. Zmiana tego przepisu nastąpiła 6 marca 2013 roku
Pytanie 4. Opis Przedmiotu Zamówienia - prosimy o wyjaśnienie w oparciu o jaką podstawę prawną Gmina Garbów określiła typy i kolory pojemników do gromadzenia odpadów; w Regulaminie utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Garbów brak jest tak szczegółowych postanowień w tym zakresie. Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zastosowanie innych pojemników spełniających stosowne normy?
Odpowiedź 4: Zamawiający nie przewiduje zmiany typów i kolorów pojemników. Pojemniki wyszczególnione przez Zamawiającego mają na celu ujednolicić system, zapobiec wysypywaniu się nieczystości i nie burzyć estetyki otoczenia, określone w SIWZ kolory pojemników funkcjonują już od wielu lat w systemie selektywnego zbierania odpadów i mają kojarzyć się mieszkańcom z poszczególnymi strumieniami odpadów.
Pytanie 5. Prosimy o wyjaśnienie pkt V.1.e) Opisu warunków Udziału w Postępowaniu. Zamawiający wymaga posiadania przez wykonawcę w chwili składania oferty umowy zawartej z Regionalną Instalacją do Przetwarzania Odpadów Komunalnych dla regionu, do którego należy Gmina Garbów, na przyjmowanie odebranych zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych. W naszej ocenie, umowa z RIPOK nie jest potrzebna na etapie przetargu lecz dopiero na etapie realizacji zamówienia, czyli nie wcześniej niż dnia 01 lipca 2013r. Biorąc powyższe pod uwagę a także brzmienie art. 9l ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prosimy o zmianę SIWZ w tym zakresie i wpisanie, że warunkiem udziału w postępowaniu jest pisemne zobowiązanie wykonawcy do zawarcia umowy z RIPOK oraz przedłożenie tej umowy zamawiającemu nie później niż z chwilą rozpoczęcia świadczenia usługi. Warunek sformułowany jak w SIWZ jest sprzeczny z art. 22 ust. 4 ustawy prawo zamówień publicznych, gdyż opisuje sposób dokonania oceny spełnienia warunków w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia.
Odpowiedź 5: Obowiązkiem Wykonawcy jest posiadanie umowy z Regionalną Instalacją do Przetwarzania Odpadów Komunalnych na etapie składania oferty.
Pytanie 6.Załącznik nr 8 do SIWZ - wzór umowy – w § 2 ust. 1 pkt 4) umowy jako zakres zamówienia wpisano „Utworzenie i wyposażenie punktu selektywnej zbiórki odpadów przyjmującego nieodpłatnie odpady selektywnie zebrane z terenów, na których zamieszkują mieszkańcy gminy w odpowiednie pojemniki”. Z kolei w § 4 ust. 1 pkt 14) podano jako lokalizację tego punktu: Garbów nr 38 (budynek dawnego posterunku Policji). Prosimy o wyjaśnienie na jakiej podstawie i na jakich zasadach nieruchomość zostanie udostępniona wykonawcy, jaki jest stan tej nieruchomości, czy znajdują się na niej jakiekolwiek zabudowania.
Odpowiedź 6: Teren, który gmina chce udostępnić na zorganizowanie Punktu selektywnej zbiórki jest
utwardzony oraz istnieje możliwość udostępnienia zaplecza technicznego.
Udostępnienie terenu nastąpiłoby w formie umowy użyczenia zawartej na okres
obowiązywania umowy z Wykonawcą usług.
Zamawiający nie przewiduje zwrotu nakładów poniesionych na organizację, budowę,
przebudowę Punktu.
Zamawiający umożliwia przeprowadzenie wizji lokalnej terenu, na którym ma być
zlokalizowany Punkt po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z Zamawiającym.
Teren na którym ma być zlokalizowany punkt jest wyposażony w podstawowe media (prąd,
woda, kanalizacja).
Pytanie 7. Załącznik nr 8 do SIWZ - wzór umowy – w § 4 ust. 1 pkt 1) zobligowano Wykonawcę do opracowania harmonogramów odbioru odpadów i przedstawienia ich Zamawiającemu do akceptacji co najmniej na 21 dni przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Z kolei w § 5 ust. 1 pkt 1) podano, że Zamawiający przekaże Wykonawcy pierwszy wykaz nieruchomości, z których odbierane będą odpady w terminie do dwóch tygodni od dnia zawarcia umowy. Prosimy o wyjaśnienie na jakiej podstawie wykonawca ma sporządzić harmonogram skoro w chwili jego sporządzenia nie będzie dysponował wykazem nieruchomości. Ponadto zwracamy uwagę, że dochowanie 21dniowgo terminu będzie nie możliwe np. w sytuacji gdy umowa zostanie podpisana np. na 7 dni przed dniem rozpoczęcia świadczenia usługi. Prosimy o wprowadzenie stosownych zmian we wzorze umowy. Wnosimy o stosowne zmiany we wzorze umowy.
Odpowiedź 7 : Harmonogram o którym mowa w Załączniku Nr 8 ma określać dni wywozu odpadów z poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie.
Wykaz nieruchomości zostanie przekazany Wykonawcy niezwłocznie po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy.
Pytanie 8. Załącznik nr 8 do SIWZ - wzór umowy § 10 – zgodnie z przepisem art. 144 ustawy prawo zamówień publicznych, zmiana warunków umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego jest możliwa, jedynie w sytuacji gdy w SIWZ i w ogłoszeniu przewidziano warunki wprowadzenia takiej zmiany. Brzmienie § 10 wzoru umowy wskazuje, że zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy. Biorąc pod uwagę jednak ww przepis należy to postanowienie uzupełnić o okoliczności, w których zmiana umowy może nastąpić. W szczególności prosimy o wprowadzeniu postanowień, które umożliwią zmianę terminów wykonania przez Wykonawcę poszczególnych obowiązków, zmianę wynagrodzenia czy też zmianę sposobu wykonania umowy w przypadku zmiany przepisów prawa oraz prawa miejscowego. Z uwagi na fakt, że wynagrodzenie należne Wykonawcy będzie miało charakter ryczałtowy, prosimy także aby możliwa była zmiana wysokości wynagrodzenia w sytuacji gdy szacunkowe ilości odpadów podane w SIWZ a także gdy szacunkowa ilość gospodarstw domowych i mieszkańców podano w SIWZ wg danych GUS będzie różniła się od faktycznych danych.
Odpowiedź 8: § 10 Umowy przewiduje możliwość zmiany umowy wyłącznie na zasadach określonych w Prawie zamówień publicznych. Zgodnie z art. 144 PZP „Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany”. Warunki zmiany zostały określone w SIWZ w rozdziale XVI. Specyfikacja stanowi integralną część umowy zgodnie z § 1 pkt. 2 umowy.
W związku z powyższym zmiana umowy może nastąpić w przypadkach wymienionych w rozdziale XVI.
Nie przewiduje się możliwości zmiany wysokości wynagrodzenia i terminów wypełnienia poszczególnych obowiązków Wykonawcy.
Zatwierdził Wójt Gminy Garbów
Kazimierz Firlej
Otrzymuje:
- Strona internetowa :www.bip.garbow.pl
dodano do BIP dnia 07-05-2013 09:56:42