Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Garbów

Zapytania od nr 1-8 i odpowiedzi

powrót do listy przetargów

Załącznik

Treść

Garbów, 07.05.2013 r.

Wykonawcy biorący udział w postępowaniu

Znak sprawy ODPADY 1.2013

Dotyczy: postępowania o udzielenie zamówienia publicznego pod nazwą: 

„Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Gminy Garbów”

W odpowiedzi na zapytania wykonawcy do treści SIWZ na wykonanie w/w zadania, Gmina Garbów przekazuje treść zapytania i odpowiedź

Pytanie 1.Prosimy o wyjaśnienie jaką kwotę oraz formę odpłatności przewiduje zamawiający za wyposażenie przez wykonawcę nieruchomości w pojemniki i worki?

W ocenie wykonawcy wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery i worki w ilościach określonych w SIWZ będzie kształtować się w granicach 390-450 tys. zł. W związku z powyższym prosimy o wskazanie szczegółowych zasad  refundacji kosztów  zakupu pojemników i kontenerów przez zamawiającego.

Odpowiedź 1 : Przedmiotem zamówienia jest wykonanie kompleksowej obsługi w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Gminy Garbów za cenę ryczałtową czyli obejmującą wszystkie  składniki zamówienia   m.in.  wyposażenie na czas umowy gospodarstw domowych i miejsc użyteczności publicznej w odpowiednie pojemnikii worki . 

 

Pytanie 2.Prosimy o wskazanie czy została i jeżeli tak to w jakiej formie przekazana informacja mieszkańcom Gminy Garbów o szczegółowych zasadach segregacji odpadów i standardach surowców wtórnych nadających się do ponownego wykorzystania?

 

Odpowiedź 2 : Kampania informacyjna dotycząca nowych zasad gospodarowania odpadami rozpoczęta została w roku 2012. Informacje dla mieszkańców zamieszczane są na stronach Biuletynu Informacji Publicznej, w lokalnej gazecie oraz w formie ogłoszeń na tablicach.

Wraz z postępowaniem prac nad wdrożeniem systemu są one bieżąco aktualizowane.  Szczegółowe zasady segregacji odpadów będą sukcesywnie przekazywane   w najbliższym czasie.

 

Pytanie 3.Opis Przedmiotu Zamówienia -  prosimy o wyjaśnienie w oparciu o jaką podstawę prawną Zamawiający włączył do przedmiotu zamówienia:

  • ·      wyposażenie gospodarstw domowych w pojemniki;
  • ·      dostawę pojemników do wyznaczonych miejsc w zabudowie wielorodzinnej, miejsc użyteczności publicznej  i PSZOK;    
  • ·      dostawę worków na odpady zebrane selektywnie. 

W ocenie wykonawcy brak jest do powyższego podstaw prawnych. Wyjaśniamy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości o porządku w gminach, obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemnik do zbierania odpadów spoczywa na właścicielach nieruchomości.  Gmina ma prawo przejąć na siebie ten obowiązek jako usługę dodatkową – w takim wypadku, zgodnie z art. 6r ust. 4 ww ustawy, rada gminy podejmuje stosowną uchwałę stanowiącą akt prawa miejscowego.  Ponieważ w Uchwale Rady Gminy Garbów z dnia 20 marca 2013r. wprowadzającej Regulamin utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Garbów brak jest stosownych postanowień w tym zakresie, w ocenie wykonawcy, obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki pozostał po stronie właścicieli nieruchomości a nie po stronie Gminy Garbów; zatem Gmina jako Zamawiający nie może powierzyć wykonania tego obowiązku osobie trzeciej.

W przypadku braku podstawy prawnej, w naszej ocenie, przedmiot zamówienia powinien zostać zmodyfikowany.

Odpowiedź 3:  O możliwości  przejęcia obowiązku wyposażenia nieruchomości w pojemniki mówi art. 5 ust 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.” wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, chyba że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w art. 6r ust. 3, obowiązki te przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi ”. Zmiana tego przepisu nastąpiła 6 marca 2013 roku

Pytanie 4. Opis Przedmiotu Zamówienia - prosimy o wyjaśnienie w oparciu o jaką podstawę prawną Gmina Garbów określiła typy i kolory pojemników do gromadzenia odpadów; w Regulaminie utrzymania porządku i czystości na terenie gminy Garbów brak jest tak szczegółowych postanowień w tym zakresie.  Czy Zamawiający wyrazi zgodę na zastosowanie innych pojemników spełniających stosowne normy?

Odpowiedź 4: Zamawiający nie przewiduje zmiany typów i kolorów pojemników.  Pojemniki wyszczególnione przez Zamawiającego mają na celu ujednolicić system, zapobiec wysypywaniu się nieczystości i nie burzyć estetyki otoczenia, określone w SIWZ kolory pojemników funkcjonują już od wielu lat  w systemie selektywnego zbierania odpadów i mają kojarzyć się mieszkańcom z poszczególnymi strumieniami odpadów.

Pytanie 5. Prosimy o wyjaśnienie pkt V.1.e) Opisu warunków Udziału w Postępowaniu.   Zamawiający wymaga posiadania przez wykonawcę w chwili składania oferty umowy zawartej  z Regionalną Instalacją do Przetwarzania Odpadów Komunalnych dla regionu, do którego należy Gmina Garbów, na przyjmowanie odebranych zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów  zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych.     W naszej ocenie, umowa z RIPOK nie jest potrzebna na etapie przetargu lecz dopiero na etapie realizacji zamówienia, czyli nie wcześniej niż dnia 01 lipca 2013r.  Biorąc powyższe pod uwagę a także brzmienie art. 9l ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prosimy o zmianę SIWZ w tym zakresie i wpisanie, że warunkiem udziału w postępowaniu jest pisemne zobowiązanie wykonawcy do zawarcia umowy z RIPOK oraz przedłożenie tej umowy zamawiającemu nie później niż z chwilą rozpoczęcia świadczenia usługi.    Warunek sformułowany jak w SIWZ jest sprzeczny z art. 22 ust. 4 ustawy prawo zamówień publicznych, gdyż opisuje sposób dokonania oceny spełnienia warunków w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia.

Odpowiedź 5: Obowiązkiem Wykonawcy jest posiadanie umowy z Regionalną Instalacją do Przetwarzania Odpadów Komunalnych na etapie składania oferty.

 

Pytanie 6.Załącznik nr 8 do SIWZ - wzór umowy – w § 2 ust. 1 pkt 4) umowy  jako zakres zamówienia wpisano „Utworzenie i wyposażenie punktu selektywnej zbiórki odpadów przyjmującego nieodpłatnie odpady selektywnie zebrane z terenów, na których zamieszkują mieszkańcy gminy w odpowiednie pojemniki”.  Z kolei w § 4 ust. 1 pkt 14) podano jako lokalizację tego  punktu: Garbów nr 38 (budynek dawnego posterunku Policji).  Prosimy o wyjaśnienie na jakiej podstawie i na jakich zasadach nieruchomość zostanie udostępniona wykonawcy,  jaki jest stan tej nieruchomości, czy znajdują się na niej jakiekolwiek zabudowania. 

Odpowiedź 6: Teren, który gmina chce udostępnić na zorganizowanie Punktu selektywnej zbiórki jest

utwardzony oraz istnieje możliwość udostępnienia zaplecza technicznego.

Udostępnienie terenu nastąpiłoby w formie umowy użyczenia zawartej na okres

obowiązywania umowy z Wykonawcą usług.

Zamawiający nie przewiduje zwrotu nakładów poniesionych na organizację, budowę,

przebudowę Punktu.

Zamawiający umożliwia przeprowadzenie wizji lokalnej terenu, na którym ma być

zlokalizowany Punkt po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z Zamawiającym.

Teren na którym ma być zlokalizowany punkt jest wyposażony w podstawowe media (prąd,

woda, kanalizacja).

 

Pytanie 7. Załącznik nr 8 do SIWZ - wzór umowy – w § 4 ust. 1 pkt 1) zobligowano Wykonawcę do opracowania harmonogramów odbioru odpadów i przedstawienia ich Zamawiającemu do akceptacji co najmniej na 21 dni przed rozpoczęciem świadczenia usługi.  Z kolei w § 5 ust. 1 pkt 1) podano, że Zamawiający przekaże Wykonawcy pierwszy wykaz nieruchomości, z których odbierane będą odpady w terminie do dwóch tygodni od dnia zawarcia umowy.  Prosimy o wyjaśnienie na jakiej podstawie wykonawca ma sporządzić harmonogram skoro w chwili jego sporządzenia nie będzie dysponował wykazem nieruchomości.  Ponadto zwracamy uwagę, że dochowanie 21dniowgo terminu będzie nie możliwe np. w sytuacji gdy umowa zostanie podpisana np. na 7 dni przed dniem rozpoczęcia świadczenia usługi. Prosimy o wprowadzenie stosownych zmian we wzorze umowy. Wnosimy o stosowne zmiany we wzorze umowy.

Odpowiedź 7 : Harmonogram o którym mowa w Załączniku Nr 8 ma określać dni wywozu odpadów z poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie.

Wykaz nieruchomości zostanie przekazany Wykonawcy niezwłocznie po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy. 

 

Pytanie 8. Załącznik nr 8 do SIWZ - wzór umowy § 10 – zgodnie z przepisem art. 144 ustawy prawo zamówień publicznych, zmiana warunków umowy w sprawie udzielenia zamówienia publicznego jest możliwa, jedynie w sytuacji gdy w SIWZ i w ogłoszeniu przewidziano warunki wprowadzenia takiej zmiany.  Brzmienie § 10 wzoru umowy wskazuje, że zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy. Biorąc pod uwagę jednak ww przepis należy to postanowienie uzupełnić o okoliczności, w których zmiana umowy może nastąpić. W szczególności prosimy o wprowadzeniu postanowień, które umożliwią zmianę terminów wykonania przez Wykonawcę poszczególnych obowiązków, zmianę wynagrodzenia czy też zmianę sposobu wykonania umowy w przypadku zmiany przepisów prawa oraz prawa miejscowego.  Z uwagi na fakt, że wynagrodzenie należne Wykonawcy będzie miało charakter ryczałtowy, prosimy także aby możliwa była zmiana wysokości wynagrodzenia w sytuacji gdy szacunkowe ilości odpadów podane w SIWZ a także gdy szacunkowa ilość gospodarstw domowych i mieszkańców podano w SIWZ wg danych GUS będzie różniła się od faktycznych danych. 

Odpowiedź 8: § 10 Umowy przewiduje możliwość zmiany umowy wyłącznie na zasadach określonych w Prawie zamówień publicznych. Zgodnie z art. 144 PZPZakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany”.                                                                                                                                       Warunki zmiany zostały określone w SIWZ w rozdziale XVI. Specyfikacja stanowi integralną część umowy zgodnie z § 1 pkt. 2 umowy.

W związku z powyższym zmiana umowy może nastąpić w przypadkach wymienionych w rozdziale XVI.

Nie przewiduje się możliwości zmiany wysokości wynagrodzenia i terminów wypełnienia poszczególnych obowiązków Wykonawcy.

 

 

Zatwierdził Wójt Gminy Garbów

Kazimierz Firlej


Otrzymuje:

  1. Strona internetowa :www.bip.garbow.pl

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Daniel Edyta
dodano do BIP dnia 07-05-2013 09:56:42