Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Garbów

Załacznik nr 9 do SIWZ - projekt umowy

powrót do listy przetargów

Załącznik

Treść

                                                                                                             

 Wzór umowy

 

UMOWA O ROBOTY BUDOWLANE

Nr …………………

 

zawarta w dniu  …………….. 2018 r. w Garbowie pomiędzy Gminą Garbów, ul. Krakowskie Przedmieście 50,  21-080 Garbów  reprezentowaną przez:

1. Kazimierza Firleja – Wójta Gminy Garbów

zwaną w dalszej treści umowy „Zamawiającym” a

…………………………………………………………………………………………………., zwanym w dalszej treści umowy „Wykonawcą” następującej treści:

 

 

§ 1

 

  1. Umowa została zawarta po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienie publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z ustawą  z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, w wyniku którego Zamawiający wybrał ofertę Wykonawcy jako najkorzystniejszą.
  2. Przedmiot umowy jest realizowany w ramach projektu pod nazwą: „Przebudowa stacji uzdatniania wody w Bogucinie oraz budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w Bogucinie , Przybysławicach i Woli Przybysławskiej. „współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020( Dz.U. z 2017 r. poz.562,624 i 892).

§ 2

 

  1. Zamawiający zleca a Wykonawca przyjmuje do wykonania zadanie o nazwie: „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w Bogucinie , Przybysławicach i Woli Przybysławskiej  gmina Garbów ”.
  2. Przedmiot zamówienia  obejmuje budowę 49 szt. przydomowych oczyszczalni ścieków  są to roboty budowlane polegające na dostawie, montażu    i     uruchomieniu kompletnych przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków (PBOŚ) na terenie gminy Garbów zgodnie na posesjach wskazanych w wykazie załączonym do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia ( dalej zwanym SIWZ ) I DOKUMENTACJI PROJEKTOWEJ w miejscowościach:

- Bogucin - 8 szt.

- Przybysławice -3 szt.

- Wola Przybysławska – 38 szt.

Oczyszczalnie muszą spełniać wymagania normy EN 12566, oznakowane znakiem CE na podstawie pełnych raportów z badań, które zostały przeprowadzone w laboratorium notyfikowanym. Wymaga się, aby urządzenia oczyszczalni posiadały pełne raporty z przeprowadzonych badań w laboratoriach notyfikowanych przez Komisję Europejską zgodnie z wykazem dostępnym na stronie: http://ec.europa.eu/ wg procedur określonych w w/w normie. Użyte w dokumentacji projektowej powołanie się na normę PN-EN 12566-3+A2:2013-10, należy zastąpić normą EN 12566.

  1. Szczegółowy zakres rzeczowy robót będących przedmiotem umowy   określają:

a)      dokumentacja projektowa,

b)      przedmiar robót,

c)      specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót,

  1. Roboty budowlane wchodzące w zakres przedmiotu umowy zostaną wykonane z materiałów dostarczonych przez Wykonawcę.
  2. Zamawiający dokonał zgłoszenia wykonania przedmiotu umowy do Starosty Lubelskiego.
  3. Wykonawca oświadcza, że zapoznał się z dokumentacją projektową oraz SIWZ i uznaje ją za podstawę do realizacji przedmiotu umowy.
  4. Wykonawca oświadcza, że jego oferta złożona w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego  jest kompletna i umożliwia z należytą starannością realizację przedmiotu umowy oraz, że przy jej sporządzaniu zostały wzięte pod uwagę  wszystkie zagrożenia i ograniczenia związane z wykonaniem przedmiotu umowy, jak również że uzyskał niezbędne  informacje dotyczące czynników mogących mieć wpływ na wartość przedmiotu umowy.
  5. Wykonawca, po zapoznaniu się z sytuacją faktyczną, w tym w szczególności z dokumentacją techniczną i warunkami terenowymi, zapewnia, że posiada niezbędną wiedzę fachową, kwalifikacje, doświadczenie, możliwości i uprawnienia konieczne dla prawidłowego wykonania umowy i będzie w stanie należycie wykonywać roboty budowlane na warunkach określonych w umowie.
  6. Zamawiający zastrzega sobie możliwość zmniejszenia zakresu rzeczowego robót, na skutek wprowadzenia rozwiązań zamiennych w oparciu o protokół konieczności spisany przez strony i zatwierdzony przez Zamawiającego.
  7. Zamawiający zastrzega sobie możliwość zmiany lokalizacji miejsca budowy oczyszczalni w przypadku wykluczenia lub rezygnacji przez właściciela posesji z udziału w projekcie. W takim przypadku zostanie wskazana nowa lokalizacja, której ma nastąpić budowa oczyszczalni. Wszelkie formalności związane ze zmianą lokalizacji oczyszczalni, w tym zgłoszenie robót budowlanych do Starosty Lubelskiego, należą do Zamawiającego. 

 

 

§ 3

 

  1. Teren budowy będzie przekazywany sukcesywnie w miarę postępu prac. Zamawiający zobowiązuje się przekazywać Wykonawcy teren budowy na poszczególnych posesjach  w terminie 7 dni roboczych od dnia planowanego montażu. Wykonawca powinien przedłożyć w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy  harmonogram budowy oczyszczalni na poszczególnych posesjach.
  2. Wykonawca zobowiązuje się rozpocząć wykonywanie przedmiotu umowy w terminie  14 dni od dnia zawarcia umowy, chyba, że warunki atmosferyczne nie pozwolą na przystąpienie do wykonania robót.
  3. 3.      Wykonawca zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy w terminie do dnia 18 maja 2018 r.
  4. Za dzień wykonania przedmiotu umowy uważa się dzień, w którym faktycznie nastąpiło   zakończenie robót objętych umową, wraz z uporządkowaniem terenu budowy i jego zaplecza łącznie z przywróceniem otoczenia terenu do stanu pierwotnego, stwierdzonym przez kierownika budowy w dzienniku budowy i potwierdzonym przez inspektora nadzoru, a następnie potwierdzonym ustaleniami protokołu odbioru końcowego.

 

§ 4

Załącznik do umowy stanowi przedłożony przez Wykonawcę kosztorys łącznie z tabelą elementów scalonych dla każdej oczyszczalni oddzielnie

 

§ 5

 

  1. Wynagrodzenie Wykonawcy za wykonanie przedmiotu umowy ustala się w formie ryczałtowej na kwotę  ………………………. zł ( słownie zł:……………………………….  ) brutto, tj. wraz z  podatkiem VAT.
  2. Wykonawca oświadcza, że ustalone wynagrodzenie ryczałtowe wymienione w ust. 1 zawiera ostateczne wynagrodzenie obejmujące wszelkie koszty związane z realizacją pełnego zakresu przedmiotu umowy i niezbędne do jego należytego wykonania z uwzględnieniem wszystkich opłat i podatków, a w szczególności koszty związane z realizacją przedmiotu umowy wynikające z postanowień niniejszej umowy, dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych oraz z obowiązujących w tym zakresie przepisów, norm, decyzji, warunków technicznych, zasad współczesnej wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, a także z technologii wykonania robót, konieczne dla prawidłowej realizacji przedmiotu umowy tj. dla osiągnięcia rezultatów rzeczowych określonych niniejszą umową i dokumentacją projektową. Wykonawca ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka z tytułu oszacowania  wszelkich kosztów związanych z realizacją przedmiotu umowy. Niedoszacowanie, pominiecie oraz brak rozpoznania zakresu przedmiotu umowy nie może być podstawa do żądania zapłaty zmiany wynagrodzenia określonego w ust. 1 niniejszego paragrafu.
  3. Wynagrodzenie będzie płatne na podstawie faktury wystawionej przez Wykonawcę po odbiorze robót, w terminie 30 dni od dnia doręczenia Zamawiającemu prawidłowej  faktury, na wskazany w treści faktury rachunek bankowy Wykonawcy.
    1. Jeżeli roboty były wykonywane przy udziale podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy, Wykonawca zobowiązany jest dołączyć do faktury dowód zapłaty wynagrodzenia  należnego podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy lub inny dokumentwykazujący, że prawidłowo rozliczył się z podwykonawcą.
    2. Warunkiem otrzymania wynagrodzenia jest odbiór przedmiotu umowy potwierdzony protokołem odbioru częściowego lub końcowego robót, podpisanym przez upoważnionych przedstawicieli Stron umowy.
    3. Wykonawca nie może dokonać cesji wierzytelności z tytułu wynagrodzenia wynikającego z niniejszej umowy bez zgody Zamawiającego.
    4. W przypadku nie przedstawienia przez Wykonawcę dowodów zapłaty wynagrodzeń podwykonawców, Zamawiający wstrzyma wypłatę należnego Wykonawcy wynagrodzenia w części równej sumie wynagrodzeń należnych podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom, wynikających z nie przedstawionych dowodów zapłaty, do momentu przedłożenia  przez Wykonawcę dowodów zapłaty.
    5. Zamawiający dokona bezpośredniej zapłaty wymagalnego wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, który zawarł zaakceptowaną przez Zamawiającego umowę  o podwykonawstwo w przypadku uchylenia się od obowiązku zapłaty odpowiednio przez Wykonawcę, podwykonawcę lub dalszego podwykonawcę. Bezpośrednia zapłata może obejmować wyłącznie należne wynagrodzenie, bez odsetek. Przed dokonaniem bezpośredniej zapłaty Podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy Zamawiający zawiadomi o swoim zamiarze Wykonawcę na piśmie. Wykonawca ma prawo zgłosić w terminie 7 dni od otrzymania zawiadomienia swoje uwagi co do zasadności bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy. Bezpośrednia zapłata obejmuje wyłącznie należne wynagrodzenie, bez odsetek, należnych podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.
    6. W przypadku bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, Zamawiający potrąci kwotę wypłaconego wynagrodzenia z wynagrodzenia Wykonawcy określonego w ust. 1.
    7. Wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 11, dotyczy wyłącznie należności powstałych po zaakceptowaniu przez Zamawiającego umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, lub po przedłożeniu Zamawiającemu poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi.

 

§ 6

 

  1. Zamawiający dopuszcza możliwość wprowadzenia robót zamiennych w razie wystąpienia okoliczności, których nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy.
  2. Roboty zamienne mogą zostać wykonane wyłącznie na podstawie uprzednio sporządzonego protokołu konieczności, podpisanego przez kierownika budowy i inspektora nadzoru oraz zatwierdzonego przez Zamawiającego.
  3. Wynagrodzenie wykonawcy za roboty zamienne zostanie ustalone na podstawie cen jednostkowych i wskaźników cenotwórczych wyszczególnionych w kosztorysie ofertowym sporządzonym przez Wykonawcę dla tych robót oraz ilości faktycznie wykonanych przez Wykonawcę  i odebranych przez Zamawiającego  robót zamiennych. Podstawą odbioru robót zamiennych będzie obmiar robót wraz z wyceną kosztorysową sporządzoną przez Wykonawcę.

 

§ 7

 

  1. Do obowiązków Zamawiającego należy:

1)   dokonanie wymaganych przez właściwe przepisy prawa czynności związanych z przygotowaniem, nadzorowaniem i realizowaniem robót budowlanych w sposób umożliwiający Wykonawcy robót prawidłową i terminową realizację przedmiotu umowy,

2)   wprowadzenie i protokolarne przekazanie Wykonawcy terenu budowy wraz z pozwoleniem na budowę, dziennikiem budowy i dokumentami określonymi w § 2 ust. 2, w terminie 7 dni roboczych od daty zawarcia niniejszej umowy,

3)   zapewnienie na swój koszt nadzoru inwestorskiego przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia,

4)   terminowy odbiór przedmiotu niniejszej umowy zgodnie z jej postanowieniami,

5)   terminowa zapłata umówionego wynagrodzenia.

2.  Do obowiązków Wykonawcy należy:

1)   wykonanie  przedmiotu niniejszej umowy zgodnie z dokumentacją projektową, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych oraz decyzją o pozwoleniu na budowę,

2)   wykonanie przedmiotu niniejszej umowy zgodnie z zasadami współczesnej wiedzy technicznej i sztuki budowlanej, obowiązującymi przepisami, normami, warunkami technicznymi i zaleceniami Zamawiającego, dla których w dokumentacji projektowej pozostawia się wybór inwestorowi, oraz na warunkach określonych niniejszą umową,

3)   wyznaczenie na kierownika budowy oraz do kierowania robót, osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia,

4)   przekazanie Zamawiającemu dokumentów i oświadczeń, wynikających z ustawy Prawo budowlane, potwierdzających przejęcie obowiązku kierowania budową i umożliwiających rozpoczęcie robót, w terminie określonym w  § 3 ust. 1 umowy,

5)   zapewnienie wykonywania robót przez osoby uprawnione,

6)   zagospodarowanie terenu budowy i organizacja zaplecza budowy,

7)   zabezpieczenie i oznakowanie terenu budowy wraz ze znajdującymi się na nim obiektami i urządzeniami (w szczególności zainstalowanie wszelkich niezbędnych tymczasowych urządzeń zabezpieczających i odpowiednich tablic informacyjnych przed przystąpieniem do robót), oraz dbałość o stan techniczny i prawidłowość oznakowania przez cały czas realizacji przedmiotu umowy,

8)   prowadzenie dziennika budowy zgodnie z obowiązującymi  przepisami prawa,

9)   prowadzenie robót zgodnie z przepisami BHP oraz ppoż.,

10)                       zapewnienie obsługi geodezyjnej prowadzonych robót,

11)                       natychmiastowe wykonanie robót zabezpieczających i niezwłoczne powiadomienie inwestora w przypadku groźby katastrofy budowlanej lub zniszczeń,

12)                       przygotowanie i przekazanie Zamawiającemu kompletnej dokumentacji powykonawczej obejmującej także inwentaryzację powykonawczą,

13)                       wywóz nieczystości stałych i płynnych z terenu budowy gromadzenie, transportowanie, zagospodarowanie i przekazanie do utylizacji odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

14)                       odprowadzanie wód opadowych z terenu budowy oraz miejsc związanych z prowadzeniem robót w sposób zabezpieczający roboty oraz nieruchomości sąsiednie przed szkodami,

15)                       zabezpieczenie i ochrona naziemnych i podziemnych instalacji i urządzeń na terenie budowy i w jej bezpośrednim otoczeniu, a także robót już wykonanych, przed ich zniszczeniem lub uszkodzeniem w trakcie wykonywania robót stanowiących przedmiot niniejszej umowy,

16)                       zapewnienie dozoru budowy oraz bezpiecznego korzystania z terenu bezpośrednio przylegającego do terenu budowy,

17)                       dbanie o porządek na terenie budowy,

18)                       uporządkowanie terenu budowy po zakończeniu robót, zaplecza budowy jak również terenów sąsiadujących zajętych lub użytkowanych przez Wykonawcę na potrzeby budowy, łącznie z przywróceniem otoczenia terenu do stanu pierwotnego,

19)                       przygotowanie „Instrukcji użytkowania i eksploatacji obiektu oraz instalacji i urządzeń”,

21) terminowe wykonanie i przekazanie Zamawiającemu przedmiotu niniejszej umowy.

  1. Wykonawca jest odpowiedzialny za działania i zaniechania osób, z których pomocą wykonuje przedmiot umowy, jak za własne działania i zaniechania.
  2. Wykonawca ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych za wszelkie szkody wynikłe na terenie budowy od chwili protokolarnego przejęcia terenu budowy aż do podpisania protokołu końcowego odbioru robót.
  3. Wykonawca zobowiązany jest do przedkładania Zamawiającemu umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy lub usługi, obowiązek przedkładania których wynika z ustawy Prawo zamówień publicznych,  oraz ich zmian w terminie 7 dni od dnia ich  zawarcia.

 

§ 8

 

  1. Wykonawca zobowiązuje się wykonać wszelkie roboty niezbędne do realizacji przedmiotu umowy przy użyciu materiałów własnych zgodnych z dokumentacją techniczną, jakości zatwierdzonej przez Zamawiającego. Zastosowane materiały winny posiadać certyfikaty na znak bezpieczeństwa (w tym p. poż), atesty, być zgodne z kryteriami technicznymi określonymi w polskich normach lub aprobatą techniczną, o ile dla danego wyrobu nie ustalono Polskiej Normy oraz zgodne z właściwymi przepisami i dokumentami technicznymi.
  2. Wykonawca obowiązany jest okazać na każde żądanie inspektora nadzoru przed wszelkich wymaganych dokumentów, o których mowa w ust. 3, na każdym etapie robót.
  3. Wykonawca zobowiązany jest do informowania Zamawiającego o terminie odbioru robót ulegających zakryciu oraz o terminie odbioru robót zanikowych, co najmniej na jeden dzień naprzód. Jeżeli Wykonawca nie dokonał zawiadomienia, zobowiązany jest odkryć wykonane roboty lub wykonać odkrywki lub otwory niezbędne do ich zbadania, a następnie przywrócić stan poprzedni,
  4. Wykonawca ma obowiązek w obecności inspektora nadzoru wykonania badań, prób i pomiarów pozwalających na stwierdzenie jakości wbudowanych materiałów oraz zgodności wykonanych robót z dokumentacją projektową, obowiązującymi normami i specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych oraz dostarczania ich wyników inspektorowi nadzoru do odbioru robót zanikających i ulegających zakryciu, jak i do odbiorów częściowych i do odbioru końcowego.
  5. Wykonawca zobowiązany jest do opracowania i przekazania Zamawiającemu dokumentacji powykonawczej.
  6. Wykonawca zobowiązany jest zapewnić we własnym zakresie potrzebne oprzyrządowanie, potencjał ludzki oraz sprzęt niezbędny do prawidłowej realizacji przedmiotu umowy.
  7. Rozruch próbny instalacji, systemów i urządzeń winien być przeprowadzony w obecności

przedstawicieli Zamawiającego.

  1. Wykonawca wykona wszelkie prace pomiarowe i wytyczenia przy pomocy osób odpowiednio uprawnionych do tych czynności.

 

 

§ 9

 

  1. Na podstawie art. 29 ust.3  ustawy Prawo zamówień publicznych Zamawiający wymaga zatrudnienia w rozumieniu art. 22 § 1 Kodeksu pracy na podstawie umowy o pracę  na pełny etat przez Wykonawcę lub podwykonawcę wskazanych w ofercie Wykonawcy, co najmniej  3 osób ,  które będą bezpośrednio realizować przedmiot zamówienia, tj. . roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynku, roboty  wykończeniowe, instalacyjne.
  2. Najpóźniej w dniu podpisania umowy Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana zobowiązany będzie do przedstawienia Zamawiającemu ( w formie pisemnej) oświadczenie o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności o których mowa w ust.1 . Oświadczenie to powinno zawierać w szczególności: dokładne określenie podmiotu składającego oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, wskazanie, że objęte wezwaniem czynności wykonują osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę wraz ze wskazaniem liczby tych osób, rodzaju umowy o pracę i wymiaru etatu oraz podpis osoby uprawnionej do złożenia oświadczenia w imieniu wykonawcy lub podwykonawcy.
  3. Zatrudnienie przy realizacji zamówienia powinno trwać do końca jego realizacji. W przypadku rozwiązania stosunku pracy przed zakończeniem tego okresu, Wykonawca lub podwykonawca będzie obowiązany do zatrudnienia na to miejsce innej osoby.
  4. W trakcie realizacji zamówienia Zamawiający uprawniony jest do wykonywania czynności kontrolnych wobec Wykonawcy odnośnie spełniania przez wykonawcę lub podwykonawcę wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę osób wykonujących wskazane w ust.1 czynności. Zamawiający uprawniony jest w szczególności do:

a)    żądania oświadczeń i dokumentów w zakresie potwierdzenia spełniania ww. wymogów i dokonywania ich oceny,

b)   żądania wyjaśnień w przypadku wątpliwości w zakresie potwierdzenia spełniania ww.    wymogów,

c)    przeprowadzania kontroli na miejscu wykonywania świadczenia.

  1. W trakcie realizacji zamówienia na każde wezwanie Zamawiającego w wyznaczonym w tym wezwaniu terminie Wykonawca przedłoży Zamawiającemu wskazane poniżej dowody w celu potwierdzenia spełnienia wymogu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przez wykonawcę lub podwykonawcę osób wykonujących wskazane w ust.1 czynności w trakcie realizacji zamówienia:

a)      poświadczoną za zgodność z oryginałem odpowiednio przez wykonawcę lub podwykonawcękopię umowy/umów o pracę osób wykonujących w trakcie realizacji zamówienia czynności, których dotyczy ww. oświadczenie wykonawcy lub podwykonawcy (wraz z dokumentem regulującym zakres obowiązków, jeżeli został sporządzony). Kopia umowy/umów powinna zostać zanonimizowana w sposób zapewniający ochronę danych osobowych pracowników, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (tj. w szczególności bez imion, nazwisk, adresów, nr PESEL pracowników). Informacje takie jak: data zawarcia umowy, rodzaj umowy o pracę i wymiar etatu powinny być możliwe do zidentyfikowania,

b)      zaświadczenie właściwego oddziału ZUS, potwierdzające opłacanie przez wykonawcę lub podwykonawcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne z tytułu zatrudnienia na podstawie umów o pracę za ostatni okres rozliczeniowy.

  1. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do przestrzegania prawa pracy przez wykonawcę lub podwykonawcę, zamawiający może zwrócić się o przeprowadzenie kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy.

 

§ 10

 

  1. Wykonawca udziela gwarancji na wykonane roboty budowlane na okres ……………. Bieg terminu gwarancji rozpoczyna się  od dnia podpisania protokołu odbioru końcowego przedmiotu umowy. Gwarancja obejmuje usuwanie wszelkich ujawnionych wad tkwiących w przedmiocie umowy oraz przeglądy gwarancyjne zapewniające prawidłową eksploatację przedmiotu umowy w okresie udzielonej gwarancji.
  2. Wykonawca w dniu podpisania protokołu odbioru końcowego robót przekaże Zamawiającemu dokument gwarancyjny co do jakości wykonanego przedmiotu umowy, w którym określi warunki udzielanej gwarancji. Treść dokumentu gwarancyjnego nie może być sprzeczna z postanowieniami niniejszej umowy. W razie ewentualnych rozbieżności między treścią niniejszej umowy, a postanowieniami dokumentu gwarancyjnego przedłożonego przez Wykonawcę, zastosowanie będą miały zapisy niniejszej umowy. Dokument gwarancyjny będzie stanowić załącznik do protokołu odbioru końcowego.
  3. Niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, Zamawiający może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne przedmiotu umowy na zasadach określonych w niniejszej umowie i Kodeksie cywilnym.
  4. Na podstawie art. 558 Kodeksu Cywilnego Zamawiający wspólnie z Wykonawcą rozszerzają odpowiedzialność Wykonawcy z tytułu rękojmi za wady przedmiotu umowy.

Termin rękojmi skończy się z dniem upływu terminu udzielonej gwarancji.

  1. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi i gwarancji obejmuje zarówno roboty budowlane jak i wszystkie instalacje, urządzenia i wyposażenie zamontowane przez Wykonawcę na obiekcie czy też wbudowane w obiekt przez Wykonawcę.
  2. W przypadku stwierdzenia wystąpienia wad w przedmiocie umowy Zamawiający wykonując uprawnienia z tytułu gwarancji może:

1)      żądać od Wykonawcy bezpłatnego usunięcia wad w terminie 14 dni, a wad szczególnie uciążliwych (powodujących awarię urządzeń i instalacji) w ciągu 24 godzin, od dnia pisemnego zgłoszenia przez Zamawiającego ujawnionych wad, na adres e-mail wskazany przez Wykonawcę lub listem poleconym adres siedziby wykonawcy,

2)      zlecić usunięcie ujawnionych wad osobie trzeciej na koszt Wykonawcy, jeżeli Wykonawca nie usunie ich w terminie określonym w pkt. 1, lub odmówił ich usunięcia bez utraty praw wynikających z rękojmi i gwarancji; w tym przypadku koszty usunięcia wad będą pokrywane w pierwszej kolejności z kwoty wniesionej przez Wykonawcę na poczet zabezpieczenia należytego wykonania umowy,

3)      w przypadku, gdy ujawnione wady umożliwiają eksploatację obiektu, lecz nie nadają się do usunięcia - żądać obniżenia wynagrodzenia w takim stosunku, w jakim wartość przedmiotu umowy wolnego od wad pozostaje do jego wartości obliczonej z uwzględnieniem ujawnionych wad,

4)      odstąpić od umowy jeżeli ujawnione wady nie zostaną usunięte.

  1. Termin usunięcia wad może zostać przedłużony na wniosek Wykonawcy za zgodą Zamawiającego wyrażoną na piśmie, jeżeli z ważnych przyczyn technologicznych, charakteru ujawnionych wad lub długotrwałych niesprzyjających warunków atmosferycznych, nie będzie możliwe ich usunięcie w terminie 14 dni lub 24 godzin.
  2. Nie podlegają uprawnieniom z tytułu gwarancji wady powstałe z winy Zamawiającego.
  3. Wykonawca może opracować i przedłożyć zamawiającemu  „Instrukcję użytkowania i eksploatacji obiektu oraz instalacji i urządzeń” określającą szczegółowo zasady użytkowania, eksploatacji i konserwacji dla wszystkich elementów objętych gwarancją wraz z wykazem instalacji i urządzeń, które wymagają przeglądów serwisowych. Zasady użytkowania, eksploatacji i konserwacji ujęte w instrukcji mogą wynikać tylko z przepisów prawa lub zasad prawidłowej gospodarki. W szczególności zasady te nie mogą się różnić na niekorzyść Zamawiającego od zasad określonych przez producentów elementów podlegających gwarancji.
  4. Jeżeli Wykonawca nie sporządzi instrukcji użytkowania i eksploatacji, nie będzie się mógł uwolnić ze zobowiązań gwarancyjnych, powołując się na zarzut eksploatacji i konserwacji elementów podlegających gwarancji, w sposób niezgodny z zasadami eksploatacji i konserwacji.
  5. Strony postanawiają, że w okresie obowiązywania gwarancji będą raz w roku dokonywane przeglądy gwarancyjne  w terminach wyznaczonych przez Zamawiającego. O planowanym terminie przeglądu gwarancyjnego Zamawiający zawiadomi Wykonawcę listem poleconym, za pomocą faksu lub drogą elektroniczną co najmniej na 14 dni przed terminem przeglądu. Ponadto w ramach udzielonej gwarancji na urządzenia Wykonawca zobowiązany jest do dokonywania przeglądów, o ile obowiązek ich dokonania wynika z zaleceń producenta warunkujących zachowanie uprawnień wynikających z gwarancji.
  6. Przed upływem okresu gwarancji i rękojmi Zamawiający oraz Wykonawca dokonają przeglądu gwarancyjnego. Przegląd ten zostanie potwierdzony protokolarnie i będzie miał na celu stwierdzenie wywiązania się Wykonawcy z zobowiązań wynikających z rękojmi za wady fizyczne i udzielonej przez niego gwarancji w zakresie dotychczas zgłoszonych wad oraz stwierdzenie i zgłoszenie ujawnienia się ewentualnych nowych wad, które Wykonawca zobowiązany będzie usunąć na własny koszt.
  7. Wykonawca odpowiada za wady w wykonaniu przedmiotu umowy również po okresie gwarancji, jeżeli Zamawiający zawiadomił Wykonawcę o ujawnionej wadzie przed upływem terminu jej obowiązywania.
  8. Okres gwarancji na elementy przedmiotu umowy, które podlegały naprawie, zostanie przedłużony o czas w ciągu którego Zamawiający nie mógł korzystać z naprawianej rzeczy.
  9. W sprawach dotyczących gwarancji na wykonany przedmiot umowy, nieuregulowanych odmiennie, zastosowanie znajdują przepisy Kodeksu Cywilnego o gwarancji jakości dla umowy sprzedaży.

 

 

 § 11

 

  1. Zamawiający wyraża zgodę na wykonanie przez podwykonawców części robót budowlanych wymienionych w ofercie Wykonawcy. Podwykonawcy muszą spełniać wymogi kwalifikacyjne wymagane do realizacji powierzonych im części robót.
  2. Zakres robót budowlanych, które Wykonawca będzie wykonywał za pomocą podwykonawców określa załącznik do oferty. W przypadku gdy w załączniku do oferty Wykonawca nie wskazuje części robót, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawców, przyjmuje się, że Wykonawca deklaruje wykonanie całości robót budowlanych wchodzących w zakres przedmiotu Umowy siłami własnymi.
  3. Zmiana podwykonawcy w trakcie wykonywania przedmiotu Umowy wymaga zgody  Zamawiającego.  W tym celu Wykonawca przedłoży Zamawiającemu dokumenty potwierdzające wymogi kwalifikacyjne nowego podwykonawcy oraz projekt umowy, jaka ma być zawarta pomiędzy Wykonawcą, a podwykonawcą.
  4. Powierzenie wykonania części robót podwykonawcom nie zmienia zobowiązań Wykonawcy wobec Zamawiającego za wykonanie tej części robót. Wykonawca jest odpowiedzialny za działania, uchybienia i zaniedbania podwykonawców i ich pracowników w tym samym stopniu, jakby to były działania, uchybienia lub zaniedbania jego własnych pracowników.
  5. Zamawiający w trakcie realizacji przedmiotu umowy na bieżąco ma prawo kontrolować, czy jest on wykonywany zgodnie z oświadczeniem Wykonawcy jego siłami własnymi.
  6. W przypadku stwierdzenia, że część lub całość robót realizowana jest przez podwykonawcę, Zamawiającemu przysługuje prawo do natychmiastowego wstrzymania robót.
  7. Do zawarcia przez Wykonawcę umowy o roboty budowlane z Podwykonawcą jest wymagana zgoda Zamawiającego, o której mowa w art. 647'ٰ § 2 i 3  Kodeksu cywilnego.
  8. Zapisy umowy Wykonawcy z podwykonawcą nie mogą naruszać postanowień niniejszej umowy i postanowień Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia.
  9. Termin zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy przewidziany w umowie o podwykonawstwo nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wykonawcy, podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy faktury lub rachunku, potwierdzających wykonanie zleconej podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy dostawy, usługi lub roboty budowlanej.
  10. Wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca umowy na roboty budowlane zamierzający zawrzeć umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, jest obowiązany, w trakcie realizacji umowy na roboty budowlane do przedłożenia Zamawiającemu  projektu tej umowy, a także projektu jej zmiany przy czym podwykonawca lub dalszy podwykonawca jest obowiązany dołączyć zgodę Wykonawcy na zawarcie umowy o podwykonawstwo o treści zgodnej z projektem umowy. Projekt umowy o podwykonawstwo i dalsze podwykonawstwo powinien spełniać następujące wymagania:

1)      mieć formę pisemną i być zgodny z prawem, w szczególności z Kodeksem cywilnym i ustawą Prawo zamówień publicznych,

2)      zawierać postanowienia umożliwiające Zamawiającemu przeprowadzenie kontroli sposobu realizacji przedmiotu umowy  przez podwykonawcę lub dalszego podwykonawcę,

3)      dokładnie określać zakres robót powierzonych podwykonawcy oraz terminy ich wykonania,

4)      zawierać termin zapłaty wynagrodzenia nie dłuższy jak określony w ust. 3,

5)      nie może wyłączać odpowiedzialności Wykonawcy wobec Zamawiającego za realizację całości przedmiotu umowy,

6)      zawierać warunek zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany na zasadach określonych w niniejszej umowie,

7)      nie może zawierać postanowień sprzecznych z niniejsza umową,

8)      powinien zawierać zapis wyłączający możliwość dokonania cesji wierzytelności przez podwykonawcę lub dalszego podwykonawcę bez zgody Zamawiającego.

  1. Jeżeli Zamawiający, w terminie 14 dni od przedstawienia mu przez Wykonawcę (podwykonawcę) projektu umowy z podwykonawcą lub projektu zmiany takiej umowy nie zgłosi na piśmie zastrzeżeń, uważa się, że wyraził zgodę na zawarcie umowy w przedłożonej przez Wykonawcę treści.  Zamawiający zgłosi pisemny sprzeciw do przedłożonej umowy z podwykonawcą lub dalszym podwykonawcą, której treść będzie sprzeczna z treścią umowy, z warunkami  określonymi w SIWZ lub gdy będzie przewidywała termin zapłaty wynagrodzenia dłuższy niż określony w ust. 9.
  2. Wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia Zamawiającemu poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo oraz kopii zmiany umowy w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia. Jeżeli Zamawiający, w terminie 14 dni od przedstawienia mu przez Wykonawcę umowy o podwykonawstwo lub zmiany umowy nie zgłosi na piśmie sprzeciwu, uważa się, że  wyraził akceptację umowy.
  3. Wykonawca przedkłada Zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi a także jej zmian, w terminie 7 dni od dnia zawarcia, z wyłączeniem umów, których przedmiotem są dostawy lub usługi niezbędne do wykonania umowy  o wartości mniejszej jak 50000 zł.  Jeżeli termin zapłaty w tej umowie jest dłuższy niż 30 dni, Zamawiający informuje o tym Wykonawcę i wzywa go  do doprowadzenia do zmiany tej umowy pod rygorem zapłaty kary umownej w wysokości 0,5 % wynagrodzenia umownego brutto.
  4. Umowę z podwykonawcą należy zawrzeć w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
  5. Umowy o dalsze podwykonawstwo mogą być zawierane przez podwykonawcę wyłącznie na wykonanie robót wchodzących w zakres przedmiotu umowy, które podwykonawca ma wykonać na podstawie umowy o podwykonawstwo zawartej z Wykonawca za zgodą zamawiającego. Do zawarcia umów o dalsze podwykonawstwo stosuje się odpowiednio zasady obowiązujące przy zawieraniu umów o podwykonawstwo.
  6. W przypadku zawarcia umów o podwykonawstwo lub dalsze podwykonawstwo zapłata wynagrodzenia przez Zamawiającego na rzecz Wykonawcy nastąpi po złożeniu dowodu zapłaty wynagrodzenia  podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy Zamawiającemu inne dowody potwierdzające fakt zapłaty tego wynagrodzenia. Do czasu przedłożenia Zamawiającemu dowodu zapłaty wynagrodzenia  podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, roszczenie Wykonawcy o zapłatę wynagrodzenia nie staje się wymagalne.
  7. Na Wykonawcy spoczywa obowiązek koordynacji prac realizowanych przez podwykonawców.
  8. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie działania podwykonawców i dalszych podwykonawców.
  9. Wykonawca ponosi odpowiedzialność na zasadach ogólnych za jakość i terminowość robót, które realizuje przy pomocy podwykonawców. Gwarancja obejmuje także roboty budowlane wykonane przez podwykonawców i dalszych podwykonawców.
  10. Zamawiającemu przysługuje prawo natychmiastowego wstrzymania robót w przypadku:

1)      wprowadzenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy na teren budowy i powierzenia mu do wykonania robót objętych zakresem niniejszej Umowy bez wiedzy i zgody Zamawiającego,

2)      stwierdzenia, że podwykonawca lub dalszy podwykonawca, na którego Zamawiający wyraził zgodę, wykonuje roboty budowlane inne niż określone w zawartej umowie o podwykonawstwo, lub stwierdzenia, że część lub całość robót realizowana jest przez innego podwykonawcę  lub dalszego podwykonawcę, niż ten, na którego Zamawiający wyraził zgodę.

  1. Do zawarcia umowy przez podwykonawcę z dalszym podwykonawcą wymagana jest zgoda Zamawiającego i Wykonawcy.
  2. Postanowienia niniejszej umowy dotyczące umów o podwykonawstwo stosuje się odpowiednio do umów o dalsze podwykonawstwo.

 

 

§ 12

 

  1. Ustala się wysokość zabezpieczenia należytego wykonania umowy na kwotę  ……………………  zł, stanowiącą 5 % wynagrodzenia umownego brutto.
  2. Ustala się, że  70 % zabezpieczenia gwarantującą zgodne z umową wykonanie prac zostanie zwrócona lub zwolnione Wykonawcy  w ciągu 30 dni od dnia wykonania przedmiotu zamówienia i uznania przez Zamawiającego za należycie wykonany. Pozostała cześć zabezpieczenia w wysokości 30 % zostanie zwolniona lub zwrócona  Wykonawcy w ciągu 15 dni po upływie okresu rękojmi za wady.
  3. Zabezpieczenie należytego wykonania umowy zostało wniesione w formie ……………………………………. przed podpisaniem umowy.
  4. Zamawiający nie dopuszcza się możliwości tworzenia zabezpieczenia z potrąceń kwot z kolejnych faktur za częściowo wykonane roboty.
  5. W przypadku zaistnienia sytuacji uzasadniającej konieczność przedłużenia terminu realizacji przedmiotu umowy w okolicznościach przewidzianych w umowie Wykonawca przed podpisaniem aneksu do umowy lub najpóźniej w dniu jego podpisywania, zobowiązany jest do przedłużenia terminu ważności wniesionego zabezpieczenia należytego wykonania umowy (jeśli jest to inna forma aniżeli „pieniądz”), albo jeśli nie jest to możliwe, do wniesienia nowego zabezpieczenia na okres wynikający z aneksu do umowy.
  6. W trakcie realizacji umowy, Wykonawca może za zgodą Zamawiającego dokonać zmiany formy zabezpieczenia należytego wykonania umowy na jedną lub kilka form, dopuszczanych w ustawie  Prawo zamówień publicznych. Zmiana formy zabezpieczenia musi być dokonana z zachowaniem ciągłości zabezpieczenia i bez zmniejszenia jego wysokości.

 

§ 13

 

  1. Wykonawca ponosi koszty organizacji i zagospodarowania placu budowy oraz zobowiązuje się wykonać i utrzymać na swój koszt zaplecze budowy, strzec mienia znajdującego się na terenie budowy, a także zapewniać przestrzeganie warunków B.H.P.
  2. Po zakończeniu robót Wykonawca zobowiązany jest uporządkować teren budowy oraz przekazać go Zamawiającemu w terminie końcowego odbioru robót.

 

§ 14

  1. Strony zgodnie postanawiają, że będą stosowane następujące rodzaje odbiorów robót: odbiory robót zanikających i robót ulegających zakryciu oraz odbiór końcowy robót.
  2. O planowanym terminie zakończenia robót zanikających lub ulegających zakryciu, kierownik budowy każdorazowo będzie zawiadamiał inspektora nadzoru poprzez przesłanie mu wiadomości e-mail na wskazane przez niego adresy e-mail lub telefonicznie , z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem. W przypadku niedopełnienia formy lub terminu zawiadomienia Wykonawca zobowiązany jest odkryć roboty lub wykonać otwory niezbędne do zbadania robót, a następnie przywrócić roboty do stanu poprzedniego. Odbioru robót zanikających i robót ulegających zakryciu dokonuje upoważniony inspektor nadzoru, nie później niż w ciągu 3 dni licząc od dnia dokonania wpisu do dziennika budowy i otrzymania zawiadomienia. Fakt dokonania odbioru tych robót potwierdzany będzie odpowiednim wpisem do dziennika budowy.
  3. Kierownik budowy winien zgłaszać inspektorowi nadzoru gotowość do odbiorów częściowych wykonanych elementów (etapów) robót, o których mowa w ust. 1 lit. b), stosownym wpisem do dziennika budowy oraz pismem na adres Zamawiającego.
  4. Odbiór końcowy może nastąpić tylko po całkowitym zakończeniu wszystkich robót składających się na przedmiot umowy i jest potwierdzany protokołem odbioru końcowego.
  5. Kierownik budowy zgłasza zakończenie robót i gotowość do odbioru końcowego wpisem do dziennika budowy i odrębnym pismem na adres Zamawiającego.
  6. Na co najmniej 3 dni przed planowanym terminem zgłoszenia gotowości do odbioru końcowego robót, Wykonawca przedłoży Zamawiającemu wszystkie dokumenty wymagane zgodnie z obowiązującymi w tej materii przepisami prawa, pozwalające na ocenę prawidłowości wykonania przedmiotu umowy, a w szczególności: dziennik budowy, rysunki zamienne i obliczenia, świadectwa jakości, deklarację zgodności materiałów, wyniki oraz protokoły wykonanych pomiarów, prób i badań, atesty, aprobaty, protokoły odbiorów i inne dokumenty konieczne do dokonania odbioru oraz uzyskania pozwolenia na użytkowanie i późniejszą eksploatację, a w przypadku ujawnienia wad przedmiotu umowy, umożliwiające zaspokojenie roszczeń przysługujących Zamawiającemu lub innym uprawnionym podmiotom.
  7. Inspektor nadzoru sprawdzi prawidłowość wykonania robót oraz potwierdzi stosownym wpisem do dziennika budowy, zakończenie robót i gotowość do odbioru końcowego, w ciągu 7 dni licząc od daty zgłoszenia przez kierownika budowy (w dzienniku budowy i odrębnym pismem) gotowości do odbioru końcowego.
  8. Zamawiający w terminie 3 dni licząc od daty potwierdzenia przez inspektora nadzoru gotowości do odbioru końcowego przedmiotu umowy, rozpocznie czynności odbiorowe.
  9. Jeżeli w trakcie czynności odbiorowych zostaną stwierdzone wady nadające się do usunięcia, Zamawiający będzie żądał od Wykonawcy ich bezpłatnego usunięcia wyznaczając mu w tym celu stosowny termin, który będzie jednocześnie nowym terminem odbioru końcowego. Realizacja robót mających na celu usunięcie stwierdzonych wad zostanie potwierdzona protokolarnie.
  10. W przypadku bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu w sytuacji, o której mowa w ust. 10, Zamawiający upoważniony będzie do zlecenia usunięcia stwierdzonych wad stronie trzeciej na koszt i niebezpieczeństwo Wykonawcy bez utraty praw do rękojmi i gwarancji na pełny zakres przedmiotu umowy.
  11. Jeżeli w toku czynności odbioru zostaną stwierdzone wady, które nie nadają się do usunięcia, ale umożliwiają one użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z jego przeznaczeniem, wynagrodzenie Wykonawcy zostanie odpowiednio obniżone w takim stosunku, w jakim wartość przedmiotu umowy wolnego od wad pozostaje do jego wartości obliczonej z uwzględnieniem stwierdzonych wad, co zostanie potwierdzone stosownym protokołem podpisanym przez upoważnionych przedstawicieli Stron umowy.
  12. Jeżeli w toku czynności odbiorowych zostaną stwierdzone wady, które nie nadają się do usunięcia i uniemożliwiają użytkowanie przedmiotu umowy zgodnie z jego przeznaczeniem, Zamawiający będzie żądał od Wykonawcy ponownego wykonania przedmiotu umowy w zakresie dotkniętym wadą bez prawa do dodatkowego wynagrodzenia, zachowując prawo do naliczenia Wykonawcy zastrzeżonych kar umownych i dochodzenia odszkodowania uzupełniającego na zasadach ogólnych.

 

§ 15

  1. W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie

leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, Zamawiający może odstąpić od umowy w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach.

  1. Odstąpienie od umowy przez Zamawiającego może nastąpić jeżeli Wykonawca:

a)      Wykonawca nie rozpoczął robót bez uzasadnionych przyczyn albo nie kontynuuje ich pomimo wezwania złożonego na piśmie,

b)      Wykonawca przerwał realizację robót i przerwa trwa dłużej niż 14 dni, chyba, że przerwa została spowodowana warunkami pogodowymi lub działaniem innej siły wyższej,

c)      Wykonawca pomimo zgłoszonych na piśmie zastrzeżeń, wykonuje przedmiot umowy w sposób wadliwy albo sprzeczny z ustalonymi warunkami,

d)      Została ogłoszona upadłość likwidacyjna Wykonawcy.

  1. Wykonawcy przysługuje prawo odstąpienia od umowy jeżeli Zamawiający zawiadomi Wykonawcę, iż wobec zaistnienia uprzednio nieprzewidzianych okoliczności nie będzie mógł spełnić swoich zobowiązań umownych wobec Wykonawcy lub gdy Zamawiający w sposób rażący narusza postanowienia § 7 ust. 1.
  2. Odstąpienie od umowy z przyczyn określonych w ust. 2 oraz ust. 3 może nastąpić w terminie 30 dni od powzięcia wiadomości o okolicznościach uzasadniających odstąpienie od umowy, po uprzednim wezwaniu pisemnym Strony, która spowodowała wystąpienie okoliczności stanowiącej podstawę zamierzonego odstąpienia od umowy, do usunięcia tego stanu z wyznaczeniem jej stosownego terminu, nie krótszego niż 3 dni oraz upływu tego terminu.
  3. Odstąpienie od umowy powinno nastąpić w formie pisemnej pod rygorem nieważności i następuje z chwilą doręczenia drugiej pisemnego oświadczenia wskazującego przyczynę odstąpienia od umowy.
  4. W przypadku odstąpienia od umowy, o którym mowa w ust. 1, 2 lub 3, Wykonawca może żądać wyłącznie wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania części umowy.
  5. Odstąpienie od umowy będzie wywierało skutek pomiędzy Stronami umowy z chwilą doręczenia drugiej Stronie oświadczenia o odstąpieniu i będzie wywierało skutek na przyszłość, przy zachowaniu w pełni przez Zamawiającego wszystkich uprawnień, które Zamawiający nabył przed dniem złożenia oświadczenia o odstąpieniu, w tym w szczególności uprawnień z tytułu gwarancji, rękojmi, kar umownych, zabezpieczenia i odszkodowania.

 

§ 16

W przypadku odstąpienia od umowy strony są zobowiązane do następujących czynności:

1)      Wykonawca zobowiązany jest wstrzymać prowadzenie robót,

2)      Wykonawca komisyjnie – z udziałem przedstawicieli Zamawiającego sporządza protokół inwentaryzacji wykonanych robót na dzień odstąpienia od umowy w tym robót w toku,

3)      Strony wspólnie ustalają sposób zabezpieczenia przerwanych robót a Wykonawca zabezpieczy przerwane roboty. Koszt czynności i robót zabezpieczających poniesie Strona, z przyczyn, której doszło do odstąpienia od umowy,

4)      Wykonawca sporządzi wykaz materiałów i urządzeń zakupionych, ale nie rozliczonych z Zamawiającym, których nie może wykorzystać do realizacji innych robót; ich koszt obciąża Stronę, która spowodowała wystąpienie okoliczności na skutek których nastąpiło odstąpienie drugiej Strony od umowy, z zastrzeżeniem zaistnienia sytuacji, o której mowa w § 15 ust. 1, Strona ta obowiązana jest przejąć je na własny użytek,

5)      Wykonawca usunie z terenu budowy obiekty i urządzenia zaplecza budowy oraz materiały i konstrukcje stanowiące jego własność i następnie opuścić teren budowy w ustalonym z Zamawiającym terminie, zaś Zamawiający przejmie od Wykonawcy teren budowy pod swój dozór.

6)      Wykonawca zgłosi do odbioru przez Zamawiającego wykonane roboty do czasu odstąpienia od umowy oraz roboty zabezpieczające,

7)      Zamawiający jest obowiązany do odbioru wykonanych robót i zapłaty za wykonane roboty do  dnia odstąpienia. Jeżeli Wykonawca ponosi winę za odstąpienie od umowy, Zamawiający ma prawo zastosować wszelkie kary i potrącenia jakie wynikają z niniejszej umowy.

8)      Wykonawca przekaże Zamawiającemu otrzymaną dokumentację oraz wszystkie dokumenty dotyczące realizowanego przedmiotu umowy, w terminie 3 dni od dnia sporządzenia protokołu inwentaryzacyjnego.

 

§ 17

  1. Wykonawca powinien posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
  2. W przypadku nie posiadania ubezpieczenia Wykonawca ponosi we własnym zakresie  wszelkie koszty związane z usunięciem powstałych szkód w stosunku do Zamawiającego oraz osób trzecich.

 

§ 18

  1. Strony postanawiają , że obowiązującą formę odszkodowania stanowią kary umowne.
  2. Wykonawca zapłaci Zamawiającemu karę umowną w następujących przypadkach:

a)      w przypadku odstąpienia od umowy z przyczyn, za które odpowiedzialność ponosi Wykonawca w wysokości 10% wynagrodzenia umownego brutto,

b)      za zwłokę w wykonywaniu lub zakończeniu określonych w umowie robót budowlanych w wysokości 0,3 % wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień zwłoki,

c)      za zwłokę w usunięciu wad stwierdzonych przy odbiorze  lub ujawnionych w okresie gwarancji lub rękojmi w wysokości 0,1 % wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień zwłoki liczony od upływu terminu wyznaczonego na usunięcie wad,

d)      za wprowadzenie podwykonawcy robót budowlanych na teren budowy i powierzenie mu do wykonania robót objętych zakresem niniejszej umowy bez wiedzy i zgody Zamawiającego, w wysokości 3 % wynagrodzenia umownego brutto,

e)      za wykonywanie przez Podwykonawcę robót innych niż zadeklarowane do podwykonawstwa lub w przypadku realizowania części lub całości robót przez innego Podwykonawcę niż Podwykonawcę, na którego Zamawiający wyraził zgodę, w wysokości 2 % wynagrodzenia umownego brutto.

f)       za brak zapłaty wynagrodzenia należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom w wysokości 5% wynagrodzenia brutto należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom na podstawie zawartej umowy,

g)      za nieterminową zapłatę wynagrodzenia  podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom w wysokości 0,3% wynagrodzenia brutto należnego podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom na podstawie zawartej umowy za każdy dzień zwłoki,

h)      za nie przedłożenie do zaakceptowania projektu umowy o podwykonawstwo lub projektu zmiany takiej umowy – 1% wynagrodzenia umownego brutto,

i)       za nie przedłożenie poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo lub jej zmiany – 1% wynagrodzenia umownego brutto,

j)       za brak zmiany umowy o podwykonawstwo w zakresie terminu zapłaty – 1 % wynagrodzenia umownego brutto,

k)      za niespełnienie wymogu zatrudnienia pracowników, o którym mowa w § 9 ust.1 umowy - w wysokości 2000 zł za każdy stwierdzony i udokumentowany przypadek braku wymaganej umowy o pracę. Kary umowne w takim przypadku naliczane są każdorazowo odrębnie dla każdej osoby w stosunku, do której w/w wymóg zatrudnienia na umowę o pracę nie został spełniony.

l)       za niedostarczenia dokumentów dotyczących świadczenia pracy wskazanych w § 9 ust. 5 umowy   - 20 zł za każdy dzień zwłoki w dostarczeniu dokumentów. 

  1. Zamawiający zapłaci Wykonawcy karę umowną w następujących przypadkach:

a)      w przypadku odstąpienia od umowy z przyczyn, za które odpowiedzialność ponosi Zamawiający w wysokości 10% wynagrodzenia umownego, z wyłączeniem sytuacji określonej w § 15 ust. 1,

b)      za zwłokę w przekazania terenu budowy w wysokości 0,1 % wynagrodzenia umownego brutto za każdy dzień zwłoki, jeżeli opóźnienie to w zasadniczym stopniu wpłynie na niedotrzymanie terminu zakończenia budowy.

  1. Wykonawca zapłaci Zamawiającemu kary umowne w terminie 7 dni od dnia doręczenia Wykonawcy noty księgowej określającej wysokość kar umownych.
  2. Zamawiający zapłaci Wykonawcy kary umowne w terminie 7 dni od dnia doręczenia Zamawiającemu dokumentu określającego wysokość kar umownych.
    1. Wykonawca wyraża zgodę na potrącenie kar umownych z przysługującego mu wynagrodzenia po pisemnym powiadomieniu przez Zamawiającego o naliczeniu kary – bez konieczności wystosowania przez Zamawiającego uprzedniego wezwania do zapłaty.
  3. Strony mają prawo do żądania odszkodowania na zasadach ogólnych określonych w przepisach Kodeksu cywilnego, w przypadku gdy kary umowne określona w ust. 2 lub 3 nie pokrywają poniesionej szkody.

 

 

§ 19

  1. Istotna zmiana postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty na podstawie której dokonano wyboru Wykonawcy jest niedopuszczalna, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. 1.Zmiana terminu realizacji zadania – w przypadku wystąpienia którejkolwiek z  okoliczności wymienionych niżej- termin wykonania umowy może ulec odpowiedniemu przedłużeniu o czas niezbędny do zakończenia wykonywania jej przedmiotu w sposób  należyty, nie dłużej jednak niż o okres trwania tych okoliczności:

1) na skutek konieczności wprowadzenia zmian zakresu zadania z jednoczesnym prawem do odpowiednich zmian wynagrodzenia Wykonawcy,

2) na skutek wprowadzenia prac zamiennych,

3) w przypadku wystąpienia konieczności aktualizacji/zmiany rozwiązań technicznych z uwagi na postęp technologiczny lub zmiany obowiązujących przepisów,

4) na skutek konieczności zmniejszenia zakresu prac  objętych przedmiotem niniejszego zamówienia, z jednoczesnym prawem do zmniejszenia wynagrodzenia Wykonawcy wg stawek zgodnych z kosztorysem ofertowym,

5) z powodu działań osób trzecich uniemożliwiających wykonanie zamówienia pod warunkiem, że działania te nie są konsekwencją działań którejkolwiek ze Stron Umowy,

6) zmiany będące następstwem działania organów administracji , w szczególności odmowa wydania lub przekroczenie określonych przez prawo terminów wydawania decyzji, zezwoleń, uzgodnień, pod warunkiem, że zmiany te nie są konsekwencją winy którejkolwiek ze Stron,

7) inne przyczyny zewnętrzne niezależne od Zamawiającego oraz Wykonawcy skutkujące niemożliwością prowadzenia prac budowlanych,

2. 2.   Zmiana  zakresu robót:

1) Ograniczenia zakresu robót wynikające z braku środków finansowych lub wprowadzeniem zmian istotnych lub nieistotnych w rozumieniu Prawa budowlanego;

2) Wprowadzenie rozwiązań zamiennych;

3) Zmiana finansowania robót;

4) Wykonanie prac wynikających z zaleceń organów uprawnionych np. Nadzoru budowlanego, PIP itp.

2.3 Zmiana wartości zamówienia :

1) W przypadku braku środków finansowych, ich  zmniejszeniem czego zamawiający nie mógł przewidzieć przy zawieraniu umowy;

2) Ograniczenia zakresu robót wynikające z wprowadzonych zmian istotnych lub nieistotnych w rozumieniu Prawa budowlanego;

3) Wprowadzenie rozwiązań zamiennych;

4) Konieczność realizacji umowy przy zastosowaniu innych rozwiązań technicznych lub technologicznych wynikających ze zmiany obowiązującego prawa bądź decyzji organów nadzorczo-kontrolnych;

5) Ustawowa zmiana podatku VAT. 

2.4. Zmiana osób biorących udział w realizacji zamówienia, które wymienione były w  ofercie- w przypadkach losowych, na wniosek wykonawcy- jeżeli spełniają minimalne wymagania stawiane przez zamawiającego w SIWZ.

2.5. Inne :

1) Zmiana w zakresie rzeczowo-finansowym z uwzględnieniem zapisów j/w oraz możliwości uzyskania środków z zewnątrz ;

2) Zmiana inspektora nadzoru;

3) Zmiana nr  konta wykonawcy lub innych danych podmiotowych;

3.Wszelkie zmiany niniejszej umowy wymagają zachowania formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności i mogą być dokonywane wyłącznie na zasadach przewidzianych w ustawie Prawo zamówień  publicznych, w szczególności w art. 144 ustawy.

 

§ 20

W sprawach nie uregulowanych w niniejszej umowie mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego, ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, Prawa budowlanego oraz inne obowiązujące przepisy prawa.

 

 

§ 21

Ewentualne spory wynikłe z niniejszej umowy rozstrzygać będą Sądy rzeczowo i miejscowo właściwe ze względu na siedzibę Zamawiającego.

 

 

§ 22

Integralną część umowy stanowią:

1)      Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ),

2)      projekty budowlane,

3)      przedmiar robót,

4)      specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót

5)      oferta Wykonawcy.

 

§ 23

Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.

 

Zamawiający                                                                                     Wykonawca

Plik źródłowy
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Głowacka Marta
dodano do BIP dnia 09-01-2018 13:47:09