Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Garbów

Szczegóły dokumentu

Powrót do listy dokumentów
Tytuł
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie stacji paliw płynnych PKN ORLEN nr 935 w Przybysławicach, wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej
Znak
Nr 6220.15.12
Data utworzenia
2013-02-15
Opis

Garbów, dnia 2013-02-15

Nr 6220.15.12

 

D E C Y Z J A

 

           o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia

Na podstawie:

-art. 71 ust 1 i ust. 2 pkt. 2, art. 73 ust. 1,  art.75 ust. 1 pkt. 4,  art. 84, art. 85 ust. 2 pkt 2  ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

(Dz. U. Nr 199, poz. 1227)

- § 3 ust. 1, pkt  35 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397)

- art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeksu Postępowania Administracyjnego ( Dz.U.

z 2000 r. Nr 98,poz.1071 z późn. zm.)

- Uchwały  Rady Gminy Garbów Nr XXXIV/188/01 z dnia 8 grudnia 2001 roku w sprawie zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Garbów ogłoszonej w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego Nr 13, poz. 422 z dnia 26 lutego 2002 r. z późniejszymi zmianami.

       po rozpoznaniu wniosku Pani Ewy Mirowskiej „Selinar” Pracownia Architektury i Wnętrz, ul. Zuli Pacanowskiej 7/48, 91-439 Łódź, pełnomocnika PKN ORLEN S.A., ul. Chemików 7, 09-411 Płock z dnia 2012-11-09 o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie stacji paliw płynnych PKN ORLEN nr 935 w Przybysławicach, wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej, po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublinie w sprawie potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz określenia zakresu raportu, w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby dla w/w przedsięwzięcia

 

 

orzekam

stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko polegającego na przebudowie stacji paliw płynnych PKN ORLEN nr 935 w Przybysławicach, wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej

 

Uzasadnienie

       W dniu 9 listopada 2012 roku do Wójta Gminy Garbów wpłynął wniosek Pani Ewy Mirowskiej „Selinar” Pracownia Architektury i Wnętrz, ul. Zuli Pacanowskiej 7/48, 91-439 Łódź, pełnomocnika PKN ORLEN S.A., ul. Chemików 7, 09-411 Płock o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na przebudowie stacji paliw płynnych PKN ORLEN nr 935 w Przybysławicach, wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej.

Planowane przedsięwzięcie zgodnie z § 3 ust. 1, pkt  35 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. Nr 213, poz. 1397) zaliczane jest do grupy przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko dla których może być wymagane przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

W związku z tym Wójt Gminy Garbów pismem z dnia 12 listopada 2012 r. , znak 6220.15.12,  na podstawie art. 64 ust. 1i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r o udostępnieniu informacji

o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Lublinie o wydanie opinii odnośnie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby, co do zakresu raportu oddziaływania na środowisko.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Lublinie w piśmie z dnia 24 stycznia 2013 roku, znak WOOŚ.4240.183.2012.MG wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa stacji paliw płynnych PKN ORLEN nr 935 w Przybysławicach, wraz z przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej ”na działce nr ewid. 862, obręb nr 11 w Przybysławicach, nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lublinie w opinii z dnia 26 listopada 2012 roku, znak: NZ-700.1/98/12 stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa stacji paliw płynnych PKN ORLEN S.A. nr 935 w Przybysławicach.

Inwestorem zamierzonego przedsięwzięcia i zarazem wnioskodawcą jest PKN ORLEN S.A., ul. Chemików 7, 09-411 Płock.

Wyżej określone przedsięwzięcie w świetle zapisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko może być wymagane, a wymienionych w §3. ust. 1 pkt. 35) ppkt a) „instalacje do magazynowania ropy naftowej, produktów naftowych lub substancji chemicznych, inne niż wymienione w §2 ust. 1 pkt 22, oraz instalacje do dystrybucji ropy naftowej, produktów naftowych lub substancji chemicznych, z wyłączeniem stacji paliw gazu płynnego”.

Przedsięwzięcie planuje się zrealizować na działce nr ew. 862/2 w Przybysławicach w gminie Garbów. Administracyjnie w/w działka położona jest na terenie miejscowości Przybysławice, w jej północnej części, w zachodniej części gminy Garbów, w północno-zachodniej części powiatu lubelskiego i w zachodniej części województwa lubelskiego.

Teren przedsięwzięcia położony jest na północ od centralnej części wsi w odległości około 1 km, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 12, od której w odległości około 300m na zachód odchodzi w kierunku południowym droga wojewódzka nr 826.

Od strony zachodniej, północnej i wschodniej w bezpośrednim sąsiedztwie stacji paliw znajduje się teren upraw rolnych. Od strony południowej w bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia znajduje się droga krajowej nr 12 a tu ż za nią znajduje się teren upraw rolnych.

Najbliżej położone budynki mieszkalne znajdują się:

-        w kierunku wschodnim w odległości 146 m od granicy terenu własności Inwestora.

-        w kierunku zachodnim w odległości 250 m od granicy terenu własności Inwestora.

-        w kierunku północnym w odległości 330 m od granicy terenu własności Inwestora.

-        w kierunku wschodnim w odległości 300 m od granicy terenu własności Inwestora.

W odległości około 900m na południowy-wschód znajduje się teren przemysłowy cukrowni Garbów. W odległości około 970m na zachód znajduje się teren przemysłowy przy drodze krajowej nr 12 w miejscowości Markuszów.

Sieć hydrograficzna w tym rejonie jest uboga, występują nieliczne cieki i rowy melioracyjne – w promieniu 500m brak naturalnych czy sztucznych cieków. W odległości około 1km na południowy-zachód znajduje się dolina potoku Kurówka, gdzie znajdują się liczne stawy hodowlane. Potok ten jest prawobrzeżnym dopływem rzeki Wisły.

Na analizowanym terenie obowiązują ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Garbów zatwierdzonego Uchwałą Nr XXXIV/188/01 z dnia 8 grudnia 2001 r. (Dz.Urz. Woj. Lubelskiego z dnia 26 lutego 2002 r. Nr 13 poz. 422). Teren Inwestora położony jest w obszarze oznaczonym symbolem KS - urządzenia obsługi komunikacji.

Od strony południowej znajduje się teren oznaczonym symbolem KDK – drogi krajowe.

Od strony wschodniej, północnej i zachodniej w sąsiedztwie przedsięwzięcia znajduje się teren oznaczony symbolem RP (MN) – tereny upraw polowych, który jest rezerwowany pod teren zabudowy jednorodzinnej.

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na lokalnym wzniesieniu ponad doliną rzeki Kurówka. Najbliżej położone obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych znajdują się w dolinie rzeki Kurówka w odległości ponad 780 m na południowy-zachód od terenu przedsięwzięcia.

Przedsięwzięcie znajduje się w odległości kilkuset kilometrów od wybrzeża Morza Bałtyckiego.

Niewielkie obszary leśne znajdują się  na południe, południowy-wschód i i południowy-zachód w odległości powyżej 3km o d terenu przedsięwzięcia. Większe kompleksy leśne znajdują się na północ w odległości powyżej 6km, na wschód w odległości powyżej 14km i na zachód w odległości powyżej 12km.

Obszary górskie znajdują się na południe w odległości powyżej 160km.

Przedsięwzięcie nie znajduje się w strefie ochronnej ujęć wód i obszarów ochronnych zbiorników wód śródlądowych.

Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami przylegającymi do jezior.

Miejsce lokalizacji przedsięwzięcia, jego bezpośrednie sąsiedztwo znajdują się poza obszarami ochrony uzdrowiskowej.

Zakres planowanego przedsięwzięcia będzie następujący:

 

-        Rozbudowa budynku pawilonu o wymiarach 4,6 x 5,5m. Projektowany budynek po rozbudowie będzie miał wymiary 12x9m. Znajdować się w nim będzie sala obsługi klientów wraz z powierzchnią handlową, pomieszczenia sanitarne, socjalne. Powierzchnia budynku to 109m2. Ścieki bytowe z urządzeń sanitarnych zostaną odprowadzone zbiornika nieczystości ciekłych o objętości 10m3. Ogrzewanie budynku i przygotowanie ciepłej wody użytkowej do celów sanitarnych będzie realizowane z wykorzystaniem energii elektrycznej. Zapotrzebowanie w wodę zostanie pokryte z  wodociągu miejskiego.

 

-        Budowa dwóch wysepek, z których na jednej znajdzie się jeden dystrybutor LPG i jeden dystrybutor wieloproduktowy, a na drugiej jeden dystrybutor TIR i jeden dystrybutor wieloproduktowy. Nalewaki benzyn wyposażone będą w instalację VRS do odsysania par z tankowanych pojazdów. Nalewaki ON bez instalacji odsysania oparów.

Dystrybutory połączone będą rurociągami ssawnymi z odpowiednimi komorami zbiornika magazynowego. Równolegle, z każdego nalewaka dystrybutora benzyn, do zbiornika magazynowego poprowadzony będzie dodatkowy rurociąg do odprowadzania par benzyn zasysanych z baku tankowanego pojazdu.

Instalacje zasilające dystrybutory charakteryzują się podciśnieniowym charakterem pracy tzn. w wypadku jakiegokolwiek rozszczelnienia następuje ich zapowietrzenie, co powoduje wyłączenie pompy dystrybutora.

Rurociągi ssawne z komór zbiornika magazynowego do dystrybutorów przewiduje się wykonać z elastycznych rur dwupłaszczowych z wykorzystaniem wszystkich typowych dla tego systemu złączek.

 

-        Budowa wiaty nad dystrybutorami paliw. Projektuje się wykonanie zadaszenia nad stanowiskami dystrybucji paliw o powierzchni około 133m2 (orientacyjne wymiary 9 x 15m).

 

-        Zaprojektowanie podziemnego zbiornika LPG o pojemności 10m3

 

-        Usytuowanie kontenera na butle z gazem

 

-        Projekt altanki śmietnikowej, o łącznej powierzchni 38m2

 

-        Zabudowa dwóch podziemnych bezciśnieniowego zbiorników stalowych, przeznaczonych do magazynowania materiałów ciekłych o pojemności 50m3 każdy. W zbiorniku będą magazynowane benzyny Pb95 i Pb98 oraz olej napędowy. Zbiorniki wykonane będą jako dwukomorowe, dwupłaszczowe, wyposażone w system monitoringu przestrzeni międzypłaszczowej – w suchy lub mokry system kontroli.

Zbiorniki będą spełniać wymagania:

-        Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 18.09.2001r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych Dz. U. Nr 113 Poz. 1211,

-        Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 21.11.2005r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie Dz. U. Nr 243 Poz. 2063.

Standardowe przykładowe wyposażenie zbiornika magazynowego paliw przedstawiono niżej:

  • króciec zlewowy np. Dn100 z rurą zlewną sięgającą około 50mm ponad dno zbiornika z zaworem antyprzepełnieniowym np. OPW-61S0. Zamknięcie hydrauliczne zabezpieczające przed przebiciem się płomienia stanowi słup cieczy nad dnem zbiornika o wysokości około 50mm (tj. różnica poziomów dołu rur ssawnych i rury zlewnej). Zabezpieczeniem dodatkowym są siatki przerywaczy płomieni na wszystkich rurociągach zlewnych (w okresie zimy ze względu na niskie temperatury otoczenia dopuszcza się demontaż siatki z dodatkowego przerywacza płomienia w studzience zbiornika ON, w celu skrócenia czasu rozładunku autocysterny),
  • króćce ssawne np. Dn50 z rurą ssącą z koszem ssawnym, sięgająca około 100mm nad dno zbiornika,
  • króciec odpowietrzania komory zbiornika np. Dn80 z możliwością okresowego wykorzystania do odpompowania wody i zanieczyszczeń z dna zbiornika,
  • ucho uziemienia. Do ucha uziemienia zbiornika magazynowego zostanie podpięta instalacja uziemiająca,
  • króciec oparów (wahadła gazowego) np. Dn40 – dotyczy komór gromadzących benzyny,
  • króciec listwy lub sondy pomiaru poziomu paliwa np. Dn100,
  • króciec do kontroli sondy pomiaru paliwa np. Dn50,
  • króciec monitoringu przestrzeni międzypłaszczowej. Projektowane zbiorniki wykonane zostaną z tzw. "mokrym" systemem kontroli szczelności, lub przystosowane do sygnalizacji w systemie "suchym". Kontrolę szczelności zbiornika realizuje się poprzez wprowadzenie do przestrzeni miedzypłaszczowej czujników sygnalizujących pojawienie się cieczy i oparów – (system „suchy”) lub wypełnienie przestrzeni międzypłaszczowej płynem i kontrolę jego poziomu (system „mokry),
  • właz rewizyjny np. Dn600.

Każda komora zbiornika zostanie zabezpieczona przed przepełnieniem poprzez zastosowanie zaworów antyprzepełnieniowych typu OPW zamontowanych na rurach spustowych.

Do króćców odpowietrzających komory zbiornika zostanie dołączona instalacja odpowietrzająca. Króćce komór magazynujących benzyny zostaną podłączone do wspólnego przewodu oddechowego (rury), który zostanie wyprowadzony ponad poziom terenu na wysokość minimum 4m i zakończony zaworem oddechowym typu OPW 523 z bezpiecznikiem przeciwwybuchowym. Podobnie króćce komór magazynujących olej napędowy zostaną podłączone do wspólnego przewodu oddechowego (rury), który zostanie wyprowadzony ponad poziom terenu na wysokość minimum 4m i zakończony zaworem oddechowym typu OPW 523 z bezpiecznikiem przeciwwybuchowym

Przewody oddechowe zostaną wyprowadzone nad poziom terenu przy studzience zlewczej ponad dach wiaty nad dystrybutorami.

Przyjmowanie paliw z autocystern do podziemnego zbiornika magazynowego odbywać się będzie grawitacyjnie. Instalacja zostanie zaprojektowana w sposób umożliwiający hermetyczny rozładunek autocystern do komór zbiornika magazynowego benzyn i oleju napędowego. Hermetyzacja rozładunku etyliny osiągnięta będzie poprzez szczelne szybkozłącze połączenie elastycznego przewodu spustowego autocysterny z króćcem wlewowym odpowiedniego zbiornika (Dn100). W przypadku przeładunku benzyn drugim wężem elastycznym (Dn80) zostaną spięte przestrzenie powietrzne cystern i komory zbiornika, tworząc tzw. "wahadło gazowe". Króćce zlewowe benzyn i związany z nimi króciec oparów umieszczony zostanie we wspólnym bloku rozładowczym, zamkniętym w skrzynce.  W/wym. króćce będą odpowiednio opisane i oznakowane kolorami. Króciec przyłącza oparów z autocysterny będzie skolektorowany i usytuowany po prawej stronie króćców zlewnych etylin (zgodnie z wymaganiami Dz.U.Nr 98/2000).

Rurociągi paliwowe zlewowe z autocystern do zbiorników podziemnych przewiduje się z rur z tworzywa sztucznego, dwupłaszczowych.

Cysterna przed rozładunkiem zostanie uziemiona przez połączenie z instalacją uziemiającą znajdującą się w bloku króćców rozładowczych. Jednocześnie rozładowywana będzie tylko jedna autocysterna.

 

-        Budowa kanalizacji deszczowej ujmującej wszystkie wody opadowe i roztopowe spływające z terenu stacji paliw. W ciągu kanalizacji zostanie zabudowany separator zawiesiny ogólnej i węglowodorów ropopochodnych. Wody zostaną odprowadzone do projektowanego zbiornika parownika, który pełnić będzie też dodatkowo funkcję p.poż. Objętość zbiornika wynosi 150m3.

 

-        Budowa nawierzchni na terenie stacji paliw wraz ze szczelną nawierzchnią pola dystrybucji paliw (pod wiatą) oraz szczelnej nawierzchni w rejonie spustu paliwa, które będzie jednocześnie pełniło rolę stanowiska rozładunku cysterny.

 

-        Budowa nawierzch

 

-        Likwidacja istniejącej wiaty wraz z dystrybutorami.

 

-        Likwidacja istniejących zbiorników podziemnych.

 

Na stacji w ramach przedsięwzięcia planuje się również:

  • urządzenie stanowiska kompresora wraz z odkurzaczem
  • umieszczenie pylonu cenowego w rejonie wjazdu na stację
  • ustawienie znaków informacyjnych "wjazd" i "wyjazd".

 

Przedsięwzięcie będzie wykorzystywało istniejący układ komunikacyjny.

 

Stacja paliw będzie czynna całą dobę.

 

Szacowana wielkość zatrudnienia – 2 ÷ 4 osoby/dobę.

 

Orientacyjny bilans terenu przedstawia się następująco:

Powierzchnia działki Inwestora – 0,3000 ha

Powierzchnia zabudowy proj. budynku stacji paliw – 118,6 m2.

Powierzchnia wiaty – 133 m2.

Powierzchnia zainwestowana (zjazdy, dojazdy, place, budynki) – około 0,1755ha czyli 60% całkowitej powierzchni terenu Inwestora.

 

Zakładana sprzedaż paliw:

-        ON – 1200 m3/rok,

-        Pb95 – 1000 m3/rok,

-        Pb98 – 150 m3/rok,

-        LPG – 600 m3/rok.

W bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia znajduje się droga krajowa nr 12, która jest źródłem emisji hałasu, gazów i pyłów oraz wód opadowych i roztopowych.

Z tego też powodu nastąpi kumulacja oddziaływań analizowanego przedsięwzięcia z istniejącymi oddziaływaniami drogi krajowej.

Biorąc pod uwagę skalę oddziaływania akustycznego przedsięwzięcia , wielkość emisji gazów i pyłów przedsięwzięcia oraz wielkość emisji wód opadowych przedsięwzięcia można stwierdzić, iż następująca kumulacja z oddziaływaniami istniejącej drogi krajowej pozostanie na poziomie nie mającym znaczenia dla stanu środowiska. Oddziaływanie na środowisko w w/w komponentach drogi krajowej znacznie przewyższa oddziaływanie stacji paliw. Przykładowo funkcjonująca stacja paliw powoduje na granicy terenu najwyższe oddziaływanie akustyczne na poziomie 46,2dB w porze dnia i 42,8dB w porze nocy. Natomiast droga krajowa powoduje oddziaływanie akustyczne na terenie stacji paliw na poziomie:

-        w porze dnia 71dB (południowa granica terenu Inwestora) do 62,3dB (północna granica terenu Inwestora),

-        w porze nocy 61,2dB (południowa granica terenu Inwestora) do 52,5dB (północna granica terenu Inwestora).

Zarówno w porze dnia i nocy oddziaływanie akustyczne drogi krajowej znacznie przewyższa oddziaływanie akustyczne stacji paliw – zdecydowanie ponad 3dB. Dlatego też można stwierdzić znikomy wpływ stacji paliw na klimat akustyczny i znikomy stopień kumulacji oddziaływań.

Ustawa prawo ochrony środowiska definiuje pojęcie poważnej awarii jako zdarzenie, w szczególności emisję, pożar lub eksplozję, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania, lub transportu, w których występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem.

Przyjęty proces magazynowania paliw, ich przeładunku stwarza potencjalne niebezpieczeństwo wystąpienia poważnej awarii określonej w ustawie na terenie stacji paliw. Porównując obydwa procesy technologiczne zdecydowanie ten drugi - przeładunek paliw, posiada wyższe prawdopodobieństwo spowodowania poważnej awarii.

Sam proces magazynowania jest bezpieczny i poza zdarzeniem polegającym na ewentualnym rozszczelnieniu zbiornika magazynowego, nie stwarza możliwości wystąpienia poważnej awarii. Magazynowanie paliw odbywało się będzie w dwupłaszczowych zbiornikach z systemem kontroli wycieku w przestrzeni międzypłaszczowej. Takie rozwiązanie techniczne zapewnia najwyższe bezpieczeństwo magazynowania paliw, gdyż na bieżąco monitorowana jest szczelność zewnętrznego i wewnętrznego płaszcza zbiornika. W przypadku stwierdzenia nieszczelności jednego z płaszczów nastąpi odpompowanie paliwa ze zbiornika a następnie usunięcie nieszczelności. Prawdopodobieństwo dostania się paliw ze zbiornika do gruntu jest bliskie zeru.

Jak już wcześniej wspomniano największe prawdopodobieństwo wystąpienia poważnej awarii na terenie stacji paliw powoduje proces przeładunku paliw z cysterny do zbiornika magazynowego oraz dystrybucja do zbiorników pojazdów przy stanowiskach dystrybucji.

Możliwe do zaistnienia zdarzenia np. rozszczelnienie przewodu spustowego, na złączach zbiornika bądź cysterny, w wyniku błędu obsługi stacji i korzystających z jej usług, przelanie komory zbiornika magazynowego w wyniku niezadziałania systemu antyprzelewowego, prowadzą przede wszystkim do rozlania paliwa na terenie stacji – utwardzonej i szczelnej powierzchni terenu stacji. Mogą również zaistnieć zdarzenia bezpośrednio prowadzące do wybuchu bądź pożaru. np. nieprzestrzeganie zakazu stosowania ognia na terenie stacji paliw.

Skutkami opisanych wyżej zdarzeń mogą być:

-        emisja węglowodorów do atmosfery. Emisja ta może nastąpić w wyniku rozlania na powierzchni stacji paliw produktów naftowych, bądź na skutek wystąpienia pożaru. W tym pierwszym przypadku nastąpi emisja par benzyn lub oleju napędowego. Wielkość emisji jest uzależniona od powierzchni, na której zostanie rozlane paliwo bądź od wielkości rozszczelnienia instalacji. W wyniku zaistnienia pożaru do atmosfery przedostaną się produkty spalania produktów naftowych,

-        wybuch. Może nastąpić w sytuacji pojawienia się mieszanki wybuchowej - powietrze - par oleju napędowego czy benzyn (dla mieszaniny par oleju napędowego z powietrzem granice wybuchowości wynoszą od 1,3 do 6% objęt. z powietrzem pod ciśnieniem 1atm). Skutkiem wybuchu jest najczęściej pożar,

-        pożar może wystąpić na skutek zapalenia się paliw płynnych (klasa niebezpieczeństwa pożarowego I i III). Na stacji obowiązywać musi bezwzględny zakaz używania ognia. Stacja musi być zabezpieczona instalacją odgromową i skutecznym uziomem. Konstrukcje stalowe znajdujące się na terenie stacji paliw winny być zabezpieczone ognioochronnie w klasie odporności ogniowej na 2 godziny. Skutkiem pożaru jest zanieczyszczenie atmosfery produktami spalania.

Zagrożenia wynikające z funkcjonowania stacji LPG są następujące:

-               pod względem zapalności płynny gaz nie jest bardziej niebezpieczny niż inne paliwa gazowe, jednak wskutek wysokiej wartości opałowej powoduje on najczęściej oparzenia trzeciego stopnia. Przy zetknięciu gazu w stanie ciekłym ze skórą ludzką powstają odmrożenia wskutek gwałtownego odparowania kosztem ciepła pobranego ze skóry.

Zakres wybuchowości gazu płynnego w mieszaninie z powietrzem jest znacznie wyższy niż dla innych gazów palnych. Dolna granica zakresu wybuchowości – jest granicą bardziej niebezpieczną, podobnie jak dla innych gazów palnych jest ona osiągana szybko podczas niekontrolowanego wypływu niespalonego gazu,

-               gaz wypływający w stanie ciekłym przy ciśnieniu nasycenia odparowuje natychmiast, przy czym 1 kg cieczy o objętości 1,96 litra daje 522,5 litra fazy gazowej. Mimo, że gaz w stanie nieruchomym miesza się z powietrzem opornie, to jego wypływ pod ciśnieniem powoduje szybkie wymieszanie się z powietrzem, co wobec dolnej granicy wybuchowości wynoszącej zaledwie 2,1% stwarza znaczne zagrożenie pożarowe i wybuchowe,

-               gaz posiada stosunkowo dużą gęstość względem powietrza w fazie gazowej. Gaz płynny jest w przybliżeniu 1,5 do 2 razy cięższy od powietrza, wskutek niekontrolowanego wypływu spływa on prawie tak, jak ciecz ku podłodze w kierunku najniżej położonych miejsc. W związku z tym gaz ten może gromadzić się we wnękach, klatkach schodowych i piwnicach. Wobec powolnego mieszania się z powietrzem w stanie spoczynku, gaz może tam zalegać przez długi okres czasu, będąc źródłem zagrożenia pożarowego,

-               gaz płynny nie jest trujący i nie zagraża życiu. Najczęstszą przyczyną wypadków przy użytkowaniu gazu płynnego jest nie przestrzeganie najprostszych przepisów bezpieczeństwa,

-               gaz płynny w odróżnieniu od olejów opałowych nie stwarza niebezpieczeństwa zanieczyszczenia gleby oraz wód gruntowych. Gaz rozlany szybko paruje, nie pozostawiając śladu.

Dlatego też przy instalowaniu zbiorników na gaz płynny zarówno podziemnych jak i nadziemnych nie są wymagane żadne szczelne urządzenia ochronne, np. urządzenia przeciw przelaniu, przyrządy wykrywające przecieki lub betonowe wanny.

Należy zaznaczyć, że wystąpienie zdarzeń skutkujących wystąpieniem emisji do atmosfery, wybuchu, pożaru prowadzą do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi i środowiska.

 

Celem wyeliminowania w maksymalnym stopniu w/w możliwości wystąpienia poważnych awarii oraz skutecznego przeciwdziałania skutkom ich wystąpienia na terenie stacji paliw należy zaprojektować:

-               zbiorniki magazynowe dwupłaszczowe z kontrolą szczelności przestrzeni międzypłaszczowej,

-               kanalizację deszczową ujmującą wody opadowe i roztopowe z szczelnych terenów utwardzonych stacji paliw a w szczególności z miejsc przeładunku paliw, z zainstalowanym w jej ciągu separatorem węglowodorów ropopochodnych z automatycznym zamknięciem dopływu w przypadku przepełnienia zbiornika gromadzącego odseparowane substancje ropopochodne,

-               szczelną nawierzchnię placów utwardzonych w miejscach prowadzonych czynności przeładunku paliw np. nawierzchnia asfaltowa lub inna zapewniająca całkowitą szczelność,

-               instalację uziemiającą dla ochrony przed skutkami elektryczności statycznej,

-               wymagany przepisami sprzęt gaśniczy i sorbenty,

-               oznakowanie miejsc zagrożonych wybuchem, wyznaczenie dróg ewakuacji itp..

 

Celem minimalizacji wystąpienia poważnych sytuacji awaryjnych należy przestrzegać ściśle warunki zawarte w dokumentacji techniczno-ruchowej dostawcy urządzeń, należy ustanowić bezwzględny zakaz używania otwartego ognia, ściśle przestrzegać instrukcję ruchową zawierającą harmonogram przeprowadzania kontroli stanu oraz konserwacji urządzeń instalacji.

Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane na działce nr 862/2 w Przybysławicach w gminie Garbów, której całkowita powierzchnia wynosi 3000 m2.

Obecnie na w/w działce funkcjonuje stacja paliw wyposażona w bezciśnieniowe, stalowe, jednopłaszczowe, podziemne zbiorniki paliw do gromadzenia oleju napędowego i benzyny bezołowiowej o liczbie oktanowej 95.

Istniejąca stacja paliw zajmuje około 40 % powierzchni działki.

Stacja prowadzi sprzedaż oleju napędowego oraz benzyny Pb95. Sprzedaż prowadzona jest przy jednej wysepce, na której znajdują się trzy jednoproduktowe dystrybutory paliw. Stanowiska dystrybucji są zadaszone stalową wiatą, która jest przeznaczona do rozbiórki. W bezpośrednim sąsiedztwie stanowisk dystrybucji, od strony północnej znajduje się budynek stacji paliw o powierzchni około 27 m2. Po północnej stronie budynku stacji paliw znajdują się fundamenty o powierzchni około 110m2, które porastają samosiewy drzew i krzewów.

Dojazd do istniejącej stacji paliw zapewnia jeden zjazd z drogi krajowej a wyjazd odbywa się oddzielnym zjazdem z drogi krajowej.

Nawierzchnia zjazdów, dróg dojazdowych, placu dystrybucji jest utwardzona trylinką.

Obecnie wody opadowo-roztopowe z terenu utwardzonego na stacji paliw (zjazdy, drogi dojazdowe, plac dystrybucji) nie są ujmowane w sposób zorganizowany i spływają powierzchniowo na sąsiadujący teren nieutwardzony gdzie infiltrują w głąb gruntu.

Na działce znajduje się przyłącze energii elektrycznej, wody z sieci gminnej wodociągowej.

Ścieki bytowe odprowadzane są do bezodpływowego zbiornika i cyklicznie wywożone do oczyszczalni ścieków.

Teren działki jest płaski, lekko nachylony w kierunku południowo-zachodnim – rzędne terenu ~194,5 m n.p.m.

Na terenie Inwestora znajdują się jedynie samosiewy krzewów, które będą kolidowały z przedsięwzięciem.

Zadaniem stacji tankowania paliw płynnych jest przyjmowanie paliwa z cystern samochodowych do zbiornika magazynowego, a następnie wydawanie go poprzez dystrybutory do zbiorników pojazdów. Instalacja technologiczna stacji paliw realizuje zasadniczo dwie operacje:

1) przyjmowania paliwa do zbiornika magazynowego,

2) wydawania paliwa do zbiorników samochodowych.

Proces przyjmowania paliwa do zbiornika magazynowego cechuje się możliwością wystąpienia emisji par paliw – wypieranie przestrzeni gazowej napełnianego zbiornika magazynowego (emisja tzw. dużego oddechu). Zakłada się, że proces napełniania komór zbiornika magazynowego gromadzących benzyny będzie przebiegał w systemie tzw. wahadła gazowego. Pary benzyn wypierane ze zbiornika przez tłoczone paliwo są kierowane do cysterny, w tym czasie opróżnianej. System ten pozwala na redukcję emisji gazów do atmosfery na poziomie około 98%. Do obliczeń przyjmuje się redukcję na poziomie 95%. W procesach magazynowania produktów płynnych charakterystyczny jest także "mały oddech zbiornika" będący skutkiem dobowych zmian temperatury magazynowanego paliwa. Dla zbiorników podziemnych emisja "małego oddechu" praktycznie nie występuje z uwagi na wygaszanie się dobowych wahań temperatury.

Stacja paliw przystosowana będzie do tankowania pojazdów w systemie samoobsługowym. Ilość wydanego paliwa podawana będzie bezpośrednio na dystrybutorze, z jednoczesnym przeniesieniem wskazania do budynku na stanowisko kasowe. Proces dystrybucji benzyn będzie realizowany dystrybutorami wyposażonymi w układ odsysania par benzyn VRS. Układ ten pozwala na redukcję par benzyn na poziomie minimum 85%. Pary benzyn wypierane podczas napełniania zbiornika pojazdu klienta stacji są odsysane dzięki specjalnej konstrukcji końcówki węża dystrybutora i tłoczone przewodem powrotnym par benzyn do komory magazynowej zbiornika, z której w tym czasie następuje pobór paliwa.

 

Wariant proponowany przez wnioskodawcę został opisany w pkt 1.3 Karty informacyjnej. Przedstawiony wariant realizacji przedsięwzięcia jest wynikiem:

-        żądanego przez wnioskodawcę programu użytkowego stacji,

-        istniejących uwarunkowań terenowych (linia zabudowy, odległości od granicy terenu Inwestora obiektów budowlanych i urządzeń, instalacji, istniejącego zagospodarowania terenu i infrastruktury technicznej),

-        wymagań przepisów branżowych – przepisy poszczególnych branż (rozporządzenia, normy, wytyczne) w tym m.in. przepisy ochrony środowiska narzucają rozwiązania techniczne, technologiczne, lokalizacyjne.

Z racji charakteru przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji paliw w miejscu istniejącej stacji paliw, na terenie o ustalonym układzie komunikacyjnym (którego zmiana nie jest możliwa) i o niewielkiej powierzchni, nie jest możliwe formułowanie innych wariantów realizacji inwestycji. Projektant w uzgodnieniu z inwestorem dobrał w sposób optymalny zakres przedsięwzięcia do zamierzonego efektu funkcjonalnego i marketingowego.

Dla omawianego rodzaju przedsięwzięcia o rozmiarach oddziaływania na środowisko decydują zastosowane środki techniczne i technologiczne realizacji poszczególnych elementów stacji paliw tj.:

-        dwupłaszczowe zbiorniki magazynowe paliw płynnych z systemem kontroli szczelności przestrzeni międzypłaszczowej, który pozwala na monitorowanie szczelności zewnętrznego i wewnętrznego płaszcza zbiornika magazynowego,

-        automatyka zabezpieczająca przed przepełnieniem zbiornika magazynowego,

-        wahadło gazowe przy operacji rozładunku benzyn z cysterny do komór zbiornika magazynowego,

-        zastosowanie przy dystrybucji benzyn do zbiorników pojazdów dystrybutorów wyposażonych w układ odsysania par benzyn VRS,

-        automatyczne wyłączniki pomp w dystrybutorach,

-        instalacja ochronna spełniająca funkcję odprowadzania ładunków elektrostatycznych powstałych w wyniku przepływu paliwa,

-        szczelna nawierzchnia placów manewrowych w miejscach przeładunku paliw, zapobiegająca przedostawaniu się ewentualnych zanieczyszczeń z powierzchni w głąb gruntu,

-        kanalizacja wód opadowo-roztopowych ujmująca wody z terenów, gdzie odbywał się będzie przeładunek paliw jak również z pozostałego terenu utwardzonego stacji paliw,

-        osadnik zawiesin oraz separator węglowodorów ropopochodnych do oczyszczania wód opadowo-roztopowych,

-        odprowadzenie ścieków bytowych do szczelnego, bezodpływowego zbiornika i systematyczny wywóz do oczyszczalni ścieków,

-        wyznaczone miejsca magazynowania odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne.

W tak wczesnej fazie realizacji przedsięwzięcia można jedynie oszacować następujące wielkości związane ze zużyciem wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw oraz energii w fazie budowy:

-        do realizacji nowych elementów stacji paliw tj. budynek, wiata, wysepka, wykorzystywane będą przede wszystkim gotowe wyroby - również beton do wykonania fundamentów, posadzek, płyt dostarczany będzie jako gotowy wyrób. Woda na placu budowy będzie wykorzystywana do przygotowania stosunkowo niewielkich ilości zapraw budowlanych (zaprawa murarska, szpachla, tynki, beton do kotwienia, kleje budowlane itp.), do zraszania powierzchni betonowych (utrzymania ich w odpowiedniej wilgotności). Szacowana ilość wykorzystanej wody nie przekroczy 10m3 / cały okres budowy.

Woda na cele budowlane pobierana będzie z istniejącego przyłącza wodociągowego do gminnej sieci wodociągowej.

Zużycie wody na cele budowlane nie powoduje emisji ścieków przemysłowych do środowiska (woda wykorzystywana będzie do utrzymania właściwej wilgotności podłoży betonowych lub wykonania zapraw budowanych, w których jest wiązana lub odparowuje),

-        surowce i materiały. Do budowy poszczególnych elementów obiektu wykorzystywane będą następujące materiały i surowce: cement, pospółka, cegła, pustaki, płyty gipsowo-kartonowe, różnego rodzaju materiały izolacyjne (folie, styropian, wełna mineralna itp.), dźwigary stalowe, pokrycie dachowe, blacha, stal zbrojeniowa, rury wod-kan, przewody elektryczne wraz z osprzętem elektrycznym, instalacja c.o., drewno, stolarka okienna i drzwiowa, elementy wykończenia wewnętrznego i zewnętrznego (tynki, farby, flizy itp.). Do budowy placu niezbędne będzie wykonanie podbudowy (pospółka, kliniec) oraz nawierzchni (kostka brukowa, beton),

-        prace budowlane będą wymagały wykorzystania specjalistycznych maszyn tj. koparko-spycharki. Ponadto dowóz wszystkich materiałów do budowy przedsięwzięcia wymaga zaangażowania środków transportu. Maszyny budowlane i środki transportu wykorzystują do napędu olej napędowy, którego zużycie jest trudne do określenia,

-        podczas realizacji prac montażowych będzie następowało znikome zużycie energii elektrycznej przez stosowane narzędzia i urządzenia. Zużycie to jest trudne do oszacowania. Zapotrzebowanie na energię będzie pokrywane z istniejącego przyłącza z sieci energetycznej.

 

Łączne zapotrzebowanie wody dla obiektu szacuje się na 312 m3/rok (cele bytowe pracowników oraz klientów stacji paliw, cele porządkowe). Zapotrzebowanie pokryte zostanie z gminnej sieci wodociągowej.

Szacunkowe zapotrzebowanie na energię – 25 MWh/rok.

Zakładana sprzedaż paliw:

-        ON – 1200 m3/rok,

-        Pb95 – 1000 m3/rok,

-        Pb98 – 150 m3/rok,

-        LPG – 600 m3/rok.

 

Działania mające na celu zapobieganie i zmniejszanie szkodliwych oddziaływań na środowisko przedsięwzięcia w fazie eksploatacji to:

-        dwupłaszczowe zbiorniki magazynowe paliw płynnych posadowione pod powierzchnią ziemi. To rozwiązanie techniczne daje wysokie bezpieczeństwo magazynowania paliwa oraz zabezpiecza przed negatywnym wpływem na wody podziemne i powierzchniowe oraz glebę;

-        system kontroli szczelności przestrzeni międzypłaszczowej, który pozwala na monitorowanie szczelności zewnętrznego i wewnętrznego płaszcza zbiornika magazynowego. System ten umożliwia na wczesne wykrywanie stanów awaryjnych zbiornika magazynowego i podjęcie działań na długo przed wystąpieniem skutków awarii;

-        automatyka zabezpieczająca przed przepełnieniem zbiornika magazynowego;

-        wahadło gazowe przy operacji rozładunku benzyn z cysterny do komór zbiornika magazynowego,

-        zastosowanie przy dystrybucji benzyn do zbiorników pojazdów dystrybutorów wyposażonych w układ odsysania par benzyn VRS,

-        automatyczne wyłączniki pomp w dystrybutorach uniemożliwiające przepełnienie napełnianego zbiornika pojazdu,

-        instalacja ochronna spełniająca funkcję odprowadzania ładunków elektrostatycznych powstałych w wyniku przepływu paliwa,

-        szczelna nawierzchnia placów w miejscach przeładunku paliw, zapobiegająca przedostawaniu się ewentualnych zanieczyszczeń z powierzchni w głąb gruntu – plac przy dystrybutorach oraz stanowisko rozładunku cysterny,

-        kanalizacja wód opadowo-roztopowych ujmująca wody z terenów, gdzie odbywał się będzie przeładunek paliw oraz spoza nich (gdzie odbywa się ruch i postój pojazdów), co pozwoli na kontrolowane przejęcie wód z terenu potencjalnie zagrożonego zanieczyszczeniem i wprowadzenie ich po oczyszczeniu do zbiornika odparowującego,

-        osadnik zawiesin oraz separator węglowodorów ropopochodnych do oczyszczania wód opadowo-roztopowych spływających z terenu gdzie odbywa się przeładunek paliw oraz z przyległego terenu utwardzonego (place dojazdowe, manewrowe, postojowe). W ten sposób ilość zanieczyszczeń w wodach opadowo-roztopowych zostanie znacznie zredukowana przed odprowadzeniem wód do zbiornika odparowującego,

-        odprowadzenie ścieków bytowych do szczelnego, bezodpływowego zbiornika,

-        urządzone we właściwy sposób miejsca magazynowania odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne na terenie stacji paliw,

-        wszystkie rozwiązania technologiczne, lokalizacyjne i dotyczące zagadnień ppoż. winny odpowiadać warunkom określonym szczegółowo w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U.Nr 243, poz. 2063 z pzm).

Wszystkie w/w środki techniczne gwarantują skuteczną ochronę środowiska przed wpływem funkcjonującej stacji paliw emitującej zanieczyszczenia i stanowiącej potencjalne źródło jego zagrożenia.

 

Działania mające na celu zapobieganie i zmniejszanie szkodliwych oddziaływań na środowisko przedsięwzięcia w fazie budowy to:

-        stosowanie sprzętu budowlanego w dobrym stanie technicznym, z którego nie następują ubytki płynów lub powodującego nadmierną emisję gazów i pyłów oraz hałasu,

-        niedopuszczalne jest pozostawianie na terenie prowadzonych prac ziemnych jakichkolwiek odpadów,

-        eliminowanie pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym,

-        utrzymanie bezpośrednich dróg dojazdowych do placu budowy w czystości,

-        systematyczna zbiórka odpadów na placu budowy.

-        Beton do wykonania fundamentów budynku, wiaty, wysepki dystrybucyjnej i innych elementów będzie dostarczany w specjalistycznych samochodach, jako gotowy do użycia na miejscu. Sporadycznie w zależności od zastosowanej technologii budowy może być wykorzystywana woda do utrzymania odpowiedniej wilgotności elementów z betonu lub do wykonania stosunkowo niewielkich ilości zapraw budowlanych (zaprawa murarska, szpachle, beton, tynki, kleje budowlane itp.). Zużycie wody na te cele nie powoduje emisji ścieków przemysłowych do środowiska (woda wykorzystywana będzie do utrzymania właściwej wilgotności podłoży betonowych lub wykonania zapraw budowanych, w których jest wiązana lub odparowuje).

-        Szacowane zużycie wody na cele budowlane będzie wynosiło nie więcej niż 10m3 za cały okres budowy.

-        Woda na w/w cele pobierana będzie z istniejącego przyłącza wodociągowego znajdującego się na terenie inwestora z gminnej sieci wodociągowej.

-        Wszelkie potrzeby sanitarne ekip prowadzących budowę przedsięwzięcia zabezpieczone będą w mobilnych, bezodpływowych urządzeniach sanitarnych, których obsługą będzie się zajmował podmiot dostarczający te urządzenia na plac budowy. Szacowana emisja ścieków sanitarnych nie przekroczy 1 m3/cały okres budowy.

-        Podczas wykonywania prac ziemnych przy likwidacji istniejących podziemnych urządzeń stacji paliw oraz realizacji nowych elementów np. wykopów pod fundamenty budynku, wiaty, zbiorniki magazynowe może dojść do zawodnienia wykopów.

-        Wody gruntowe napływające do wykopów w przypadku konieczności ich usunięcia będą przebadane na zawartość substancji ropopochodnych. Jeśli wody gruntowe nie będą zawierały tych substancji to zostaną odprowadzane na powierzchnię terenu do gruntu w granicach własności Inwestora. Natomiast jeśli zostanie stwierdzone zanieczyszczenie wód gruntowych substancjami ropopochodnymi to będą one traktowane jak odpad niebezpieczny rodzaju 16 10 01* uwodnione odpady ciekłe zawierające substancje niebezpieczne. Sposób postępowania z wodami zostanie dostosowany do zatwierdzonego programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi – odpad zostanie usunięty z wykopu do cysterny i przewieziony do odbiorcy tego rodzaju odpadu. Nie będzie od wprowadzany bezpośrednio do środowiska na placu budowy.

-        Realizacja każdego przedsięwzięcia wymagającego użycia mechanicznego sprzętu budowlanego oraz generującego odpady budowlane stanowi potencjalne źródło zanieczyszczenia wód podziemnych czy wód powierzchniowych. Zagrożeniem dla wód podziemnych czy powierzchniowych może być zaistniała awaria sprzętu w wyniku, której do gruntu przedostaną się np. olej, paliwo, płyn hydrauliczny. Z uwagi na ilość płynów, jakie znajdują się w maszynach budowlanych nie może mieć miejsca taka awaria, która mogłaby w sposób znaczący zagrozić środowisku gruntowemu czy wodom podziemnych i powierzchniowym.

-        Przy realizacji przedsięwzięcia należy prowadzić prace budowlane ze szczególną ostrożnością tak, aby wykluczyć zanieczyszczenia gruntu np. z powodu wycieków paliwa i olejów ze stosowanych maszyn i urządzeń. Przestrzeganie ogólnych zasad utrzymania w czystości placu budowy zapewnia ochronę środowiska wód podziemnych i powierzchniowych podczas prowadzenia realizacji analizowanego przedsięwzięcia.

W czasie budowy znaczącymi źródłami hałasu będą:

-        maszyny budowlane. Przedsięwzięcie polega na likwidacji istniejącej stacji paliw (jej budynku, wiaty i infrastruktury naziemnej oraz podziemnej) i budowie w tym samym miejscu nowych obiektów stacji paliw (budynku, wiaty, zbiorników, wysepki i infrastruktury towarzyszącej). Z uwagi na skalę przedsięwzięcia, niewielką powierzchnię stacji i jej zakres nie jest możliwe duże nagromadzenie sprzętu i jego jednoczesna praca. Realizacja przedsięwzięcia wymaga odpowiedniej kolejności prac. Na wstępie prac budowlanych zostanie wykorzystana koparko-spycharka do przygotowania wykopów pod fundamenty, zbiorniki magazynowe, wysepkę i instalację paliwową a następnie pod podbudowę powierzchni placu. Skala przedsięwzięcia wskazuje na chwilowe wykorzystanie takich maszyn budowlanych w ciągu co najwyżej kilkunastu dni za cały okres budowy (licząc ich ciągły ruch),

-        środki transportu – różnego rodzaju pojazdy ciężarowe dostarczające na teren budowy maszyny budowlane, surowce i materiały do budowy kolejnych elementów przedsięwzięcia, urządzenia i instalacje do montażu.

Poziom mocy akustycznej koparko-spycharki waha się w granicach od 90dB do 100dB w zależności od jej mocy, rodzaju i stanu technicznego. Poziom mocy akustycznej pojazdów ciężarowych wynosi 100dB dla operacji manewrowania po terenie (ITB nr 338/2003).

Najbliżej położony budynek mieszkalny znajduje się w odległości 146 m w kierunku wschodnim (odległość liczona od granicy działki Inwestora).

Przykładowo pracująca w sposób ciągły (8h w ciągu 8 najniekorzystniejszych godzin pory dnia) maszyna o poziomie mocy akustycznej 95dB powoduje oddziaływanie na poziomie 55dB w odległości około 36m.

W fazie realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się znacznej koncentracji prac budowlanych z wykorzystaniem maszyn budowlanych. Praktycznie praca ciągła wielu maszyn budowlanych równocześnie w ciągu 8 najniekorzystniejszych godzin pory dnia jest niemożliwa do zaistnienia ze względu na czas wykonywania prac budowlanych (od 7 do 18) oraz organizację pracy, która wymaga odpowiedniej kolejności realizacji elementów przedsięwzięcia (na tak niewielkim obszarze nie jest możliwa praca kilku maszyn budowlanych).

W analizowanym obszarze głównym źródłem hałasu jest droga krajowa nr 12, która kształtuje klimat akustyczny w omawianym miejscu. Ruch pojazdów na poziomie około 20 072 pojazdów w ciągu doby wpływa na klimat akustyczny analizowanego rejonu miejscowości jednakże i stanowi znaczące źródło hałasu w miejscu lokalizacji przedsięwzięcia.

Biorąc pod uwagę przerywany charakter emisji hałasu koparko-spycharki, lokalizację przedsięwzięcia oraz istniejący klimat akustyczny stwierdza się, że w miejscu lokalizacji najbliżej położonej zabudowy mieszkaniowej równoważny poziom dźwięku A powodowany jej pracą będzie nierozróżnialny z tłem akustycznym.

Prace budowlane będą wykonywane wyłącznie w porze dnia. Brak źródeł hałasu w porze nocy.

Wyeliminowanie emisji hałasu w procesie realizacji przedsięwzięcia jest niemożliwe do osiągnięcia. Można jedynie zalecić na etapie wykonywania prac budowlanych następujące środki techniczno-organizacyjne:

-        unikanie zbędnej koncentracji prac budowlanych z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego,

-        stosowanie wyłącznie do prac budowlanych maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym,

-        eliminowanie pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym.

Emisja hałasu będzie ograniczona w czasie, chwilowa i nieciągła oraz występowała będzie wyłącznie w porze dnia. Nie stwierdza się przeszkód w realizacji przedsięwzięcia
z uwagi na emisję hałasu w fazie budowy.

Źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza w fazie budowy będą:

-        maszyny budowlane – np. koparko-spycharka,

-        środki transportu – różnego rodzaju pojazdy ciężarowe dostarczające na teren budowy maszyny budowlane, surowce i materiały do budowy kolejnych elementów przedsięwzięcia, urządzenia i instalacje do montażu.

Wszystkie wyżej wymienione maszyny i pojazdy napędzane będą silnikami wysokoprężnymi zasilanymi olejem napędowym. Do powietrza z tych źródeł będą emitowane zanieczyszczenia typowo komunikacyjne tzn. dwutlenek azotu, tlenek węgla, dwutlenek siarki, pył zawieszony, węglowodory. Na obecnym etapie realizacji inwestycji oszacowanie wielkości emisji z tych źródeł jest obarczone bardzo dużym błędem. Ponadto nawet znając ilość roboczogodzin sprzętu mechanicznego określenie wielkości emisji jest nadal trudne do przybliżenia z uwagi na brak wiedzy o sprzęcie jakim będzie dysponował wykonawca poszczególnych elementów przedsięwzięcia – wielkość emisji silnie uzależniona jest od wieku i stanu technicznego stosowanych maszyn a także od sposobu wykonywania w terenie prac (chociażby ograniczania czasu pracy na biegu jałowym).

Dla potrzeb niniejszej oceny dokonano szacunku roboczogodzin maszyn budowlanych na co najwyżej 100rh za cały okres budowy. Określono w przybliżeniu wielkość emisji z tych źródeł na etapie realizacji przedsięwzięcia na poziomie 3,6 Mg/okres budowy. W wykazanej masie gazów i pyłów aż 98% to dwutlenek węgla. Pozostałą masę stanowią dwutlenek azotu, tlenek węgla, dwutlenek siarki, pył zawieszony, mieszanina węglowodorów.

Wyeliminowanie emisji zanieczyszczeń w procesie budowy przedsięwzięcia jest niemożliwe do osiągnięcia. Można jedynie zalecić na etapie wykonywania prac budowlanych następujące środki techniczno-organizacyjne:

-        unikanie zbędnej koncentracji prac budowlanych z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego,

-        stosowanie maszyn i urządzeń w dobrym stanie technicznym,

-        eliminowanie pracy maszyn i urządzeń na biegu jałowym,

-        utrzymanie w czystości drogi publicznej w bezpośrednim sąsiedztwie placu budowy, która służy jako dojazd do niego.

Należy podkreślić, że oddziaływanie przedsięwzięcia w fazie realizacji
w omawianym komponencie środowiskowym jest krótkotrwałe, nieciągłe i ustaje całkowicie w momencie zakończenia jego budowy.

W fazie budowy mogą powstać następujące odpady:

-        16 07 08* Odpady zawierające ropę naftową lub jej produkty (odpad niebezpieczny) – odpad  powstanie podczas końcowego opróżniania istniejących zbiorników magazynowych stacji paliw przez specjalistyczną firmę, co będzie stanowiło etap przygotowania zbiorników do transportu. Szacowana ilość odpadu nie powinna przekroczyć 0,5 Mg. Odpad będzie bezpośrednio odbierany do specjalistycznego zbiornika i transportowany przez firmę zajmującą się świadczeniem tego rodzaju usług (czyszczenia zbiorników magazynowych paliw).

-        16 10 01* uwodnione odpady ciekłe zawierające substancje niebezpieczne. Podczas wykonywania prac ziemnych przy likwidacji istniejących podziemnych urządzeń stacji paliw oraz realizacji nowych elementów np. wykopów pod fundamenty budynku, wiaty, zbiorniki magazynowe może dojść do zawodnienia wykopów.

Wody gruntowe napływające do wykopów w przypadku konieczności ich usunięcia będą przebadane na zawartość substancji ropopochodnych. Jeśli wody gruntowe nie będą zawierały tych substancji to zostaną wprowadzone do ziemi na terenie Inwestora. Natomiast jeśli zostanie stwierdzone zanieczyszczenie wód gruntowych substancjami ropopochodnymi to będą one traktowane jak odpad niebezpieczny rodzaju 16 10 01*. Odpad zostanie usunięty z wykopu do cysterny i przewieziony do odbiorcy tego rodzaju odpadu. Nie będzie wprowadzany bezpośrednio do środowiska na placu budowy.

-        odpady betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów – odpad rodzaju 17 01 01. Szacowana ilość odpadów tego rodzaju wyniesie do 30 Mg/okres budowy. Odpad będzie ładowany do kontenerów i bezpośrednio po ich zapełnieniu przekazywany odbiorcy tego rodzaju odpadów.

-        17 02 01 Drewno – odpadem tym będą np. odcinki więźby dachowej, szalunki drewniane, nienadające się do wykorzystania palety transportowe, elementy ogrodzeń wykopów pod fundamenty (tymczasowe ogrodzenia) – będzie to drewno surowe niezabezpieczone żadnymi środkami impregnującymi lub innymi powłokami ochronnymi czy dekoracyjnymi. Odpad będzie selektywnie gromadzony na placu budowy. Odpad nie ulega rozproszeniu i nie stanowi dla środowiska zagrożenia – nie są wymagane szczególne sposoby postępowania z nim (np. odpowiedni sposób magazynowania). Szacowana ilość mogącego powstać odpadu tego rodzaju to 2 Mg/okres budowy przedsięwzięcia.

Odpady tego rodzaju mogą być również przekazywane osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami. Dopuszczalne metody odzysku dla tego rodzaju odpadów to wykorzystanie jako paliwo, o ile nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi lub wykorzystanie do wykonywania drobnych napraw i konserwacji lub do wykorzystania jako materiał budowlany. Podstawą prawną jest rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 21 kwietnia 2006r. w sprawie listy odpadów, które posiadacz odpadów może przekazywać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami, oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz. U,. Nr 75, poz. 527).

-        17 01 07 Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06. Podczas likwidacji istniejącej stacji paliw i następnie budowy przedsięwzięcia może powstać wiele rodzajów odpadów materiałów budowlanych nie zawierających substancji niebezpiecznych (np. ceramika budowlana, gruz ceglany). Szacowana ilość tego rodzaju odpadu nie powinna przekroczyć 3,0 Mg/okres budowy.

-        żelazo i stal 17 04 05 – odpad powstanie podczas prac likwidacyjnych i budowlanych. Szacowana ilość odpadów tego rodzaju wyniesie do 10 Mg/okres budowy. Odpad będzie ładowany do kontenerów i bezpośrednio po ich zapełnieniu przekazywany odbiorcy tego rodzaju odpadów.

-        17 04 09* odpady metali żelaznych zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi – odpadem tym będą usuwane zbiorniki magazynowe istniejącej stacji paliw. Szacowana ilość odpadów tego rodzaju wyniesie do 10 Mg/okres budowy. Odpad będzie transportowany przez uprawnioną firmę do przewozu tego rodzaju odpadów niebezpiecznych i przekazany odbiorcom tego rodzaju opadów.

-        17 04 11 kable inne niż wymienione w 17 04 10 – odpad powstanie podczas prac likwidacyjnych i budowlanych. Szacowana ilość odpadów tego rodzaju wyniesie do 0,5 Mg/okres budowy. Odpad zostanie zmagazynowany w wydzielonej części działki a następnie przekazany odbiorcy odpadów tego rodzaju.

-        17 09 04 Zmieszane odpady z budowy nie zawierające substancji niebezpiecznych. Podczas likwidacji istniejącej stacji paliw i następnie budowy przedsięwzięcia może powstać wiele rodzajów odpadów materiałów budowlanych nie zawierających substancji niebezpiecznych (ceramika budowlana, resztki zapraw, klejów budowlanych, izolacje różnego typu) w niewielkich ilościach kilkudziesięciu kilogramów. Ich selektywne zbieranie w tym przypadku nie ma uzasadnienia i mogą być kierowane do wspólnego kontenera pod w/w kodem. Szacowana ilość tego rodzaju odpadu nie powinna przekroczyć 1 Mg/okres budowy.

-        17 05 04 gleba i ziemia w tym kamienie inne niż wymienione w 17 05 03. Podczas realizacji przedsięwzięcia może powstać nadmiar ziemi z wykopów i pogłębiania terenu pod podbudowę nawierzchni placów. Szacowana ilość odpadu nie powinna przekroczyć 10Mg. Odpad będzie ładowany na samochody ciężarowe i bezpośrednio po ich zapełnieniu przekazywany odbiorcy tego rodzaju odpadów.

-        17 05 03* gleba i ziemia w tym kamienie, zawierające substancje niebezpieczne. W fazie likwidacji podziemnych urządzeń istniejącej stacji paliw, szczególnie w rejonie posadowienia podziemnych zbiorników magazynowych, na trasie instalacji paliwowej i na polu dystrybucji paliw Inwestor zapewni nadzór ekologiczny w ramach, którego będą prowadzone analizy gruntu pod kątem zawartości w nich substancji ropopochodnych. W przypadku stwierdzenia przekroczenia dopuszczalnych poziomów wskaźników substancji ropopochodnych, gleba i ziemia wydobywana w tego terenu zostanie zaklasyfikowana jako odpad niebezpieczny w/w rodzaju. Odpad będzie bezpośrednio usuwany z terenu przedsięwzięcia bez jego magazynowania i kierowany do odbiorcy tego rodzaju odpadów,

-        odpady komunalne – będą powstawały na terenie placu budowy, w ilości szacowanej na co najwyżej kilka m3 za cały okres realizacji inwestycji. Należy zapewnić na terenie placu budowy dostęp do pojemnika na tego rodzaju odpady. Odpady zostaną skierowane do zdeponowania na składowisku odpadów komunalnych.

Na bieżąco w trakcie realizacji inwestycji lub po jej zakończeniu w/w odpady będą przekazywane posiadaczom odpadów uprawnionym do prowadzenia działalności w zakresie zbierania tego rodzaju odpadu, transportu bądź jego odzysku lub unieszkodliwiania.

Zgodnie z definicją „wytwórcy odpadów” zawartą w ustawie o odpadach (art. 3 ust. 3 pkt 22) cyt.: „…wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę, chyba, że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej”) każdy podmiot świadczący usługę w zakresie budowy przedsięwzięcia jest zobowiązany do właściwego (zgodnego z przepisami ustawy o odpadach) gospodarowania wytwarzanymi odpadami. Wykonawca zobowiązany jest do posiadania stosownych uregulowań prawnych w zakresie gospodarki wytwarzanymi odpadami. Za prowadzoną gospodarkę odpadami wytwarzanymi w fazie budowy odpowiedzialni są poszczególni wykonawcy prac budowlanych.

Nie stwierdza się zagrożenia środowiska poprzez emisję odpadów w fazie realizacji przedsięwzięcia, gdyż rodzaje i ilości powstałych odpadów nie stwarzają większego problemu z ich unieszkodliwieniem bądź wykorzystaniem. Warunkiem braku oddziaływania powstających odpadów jest właściwy sposób postępowania z nimi, zależny od rodzaju, ilości i miejsca powstania odpadu, a przede wszystkim staranna zbiórka odpadów w miejscu ich powstawania oraz właściwe magazynowanie do czasu przekazania ich innemu posiadaczowi odpadów.

 

Woda w projektowanym obiekcie stacji paliw używana będzie na cele sanitarne pracowników i klientów stacji oraz utrzymania czystości powierzchni zmywalnych.

Ilość ścieków z poszczególnych źródeł określono na podstawie oszacowanego zapotrzebowania w wodę na cele sanitarne, porządkowe. Wielkości te określono w oparciu o dane charakterystyczne obiektu oraz wskaźniki zawarte w obowiązujących w tym zakresie normach, tj.: rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia (Dz. U. Nr 8, poz. 70).

 

rodzaj użytkowników

Ilość

norma

zużycie  m3/d

pracownicy stacji paliw

4

pracowników

15

l / osobę

0.060

klienci stacji paliw

50

osób

15

l / osobę

0.750

cele porządkowe

30

m2

1.5

l/m2

0.045

 

Łącznie powstawało będzie około 0,855 m3 ścieków bytowych w ciągu doby.

Ścieki zostaną odprowadzone do szczelnego, bezodpływowego zbiornika, z którego okresowo wozem asenizacyjnym będą wywożone do oczyszczalni ścieków. Ten sposób gospodarki ściekami bytowymi nie powoduje oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w analizowanym miejscu jego lokalizacji.

Wody opadowe i roztopowe spływające z terenu stacji paliw będą ujmowane kanalizacją deszczową i po oczyszczeniu w separatorze zawiesiny ogólnej i węglowodorów ropopochodnych odprowadzone do zbiornika odparowującego o powierzchni około 120m2 i objętości około 150m3.

Funkcjonująca stacja paliw jest źródłem hałasu do środowiska przy czym istotnym źródłem hałasu nie są urządzenia stacji paliw lecz pojazdy korzystające z jej usług.

Ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na klimat akustyczny przeprowadzono na podstawie analizy rozkładu przestrzennego poziomu dźwięku A w terenie obejmującym projektowane przedsięwzięcie i przyległe sąsiedztwo. W ocenie zastosowano metodę obliczeniową opartą na zależności między emisją dźwięku scharakteryzowaną ekwiwalentnym (maksymalnym) poziomem mocy akustycznej A poszczególnych źródeł, a imisją dźwięku w interesującym obszarze oddziaływania hałasu scharakteryzowaną ekwiwalentnym (maksym.) poziomem dźwięku A. Wykorzystany do analizy model obliczeniowy propagacji hałasu przemysłowego (w programie SON-2 autorstwa Zakładu Usług Obliczeniowych „EKO-SOFT” w Łodzi) jest zgodny z normą PN-ISO 9613-2.

Analiza swym zakresem obejmuje:

-        charakterystykę terenu w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego obiektu wraz z ogólną oceną istniejącego klimatu akustycznego bez uwzględnienia analizowanego obiektu,

-        charakterystykę źródeł hałasu i ich lokalizację,

-        prognozę klimatu akustycznego wokół obiektu.

Stwierdza się, że funkcjonujące przedsięwzięcie nie będzie powodowało przekroczeń ustalonych w środowisku dopuszczalnych poziomów hałasu na terenach chronionych akustycznie.

Przedsięwzięcie będzie realizowane w odległości powyżej 90 km od granicy państwa. Oddziaływania jakie wystąpią w fazie budowy i eksploatacji stacji paliw nie mają dużego zasięgu – nie wykraczają poza teren inwestora. Stwierdza się, że przedsięwzięcie nie będzie powodowało w czasie jego budowy i eksploatacji oddziaływania transgranicznego.

Zasięg znaczącego oddziaływania przedsięwzięcie ogranicza się do terenu realizacji przedsięwzięcia na działce nr 862/2 w Przybysławicach. W zasięgu tak określonego znaczącego oddziaływania przedsięwzięcie  brak obszarów podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

Najbliżej położonymi terenami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody są:

-        Obszar Chronionego Krajobrazu Kozi Bór w odległości 1,7 km na północny-zachód,

-        Kazimierski Park Krajobrazowy w odległości 9 km na zachód i południowy-zachód,

-        Kozłowiecki Park Krajobrazowy w odległości 12 km na wschód,

-        Obszar Chronionego Krajobrazu Dolina Ciemięgi w odległości 15 km na wschód,

 

W najbliższym sąsiedztwie przedsięwzięcia w ramach sieci Natura 2000 utworzono:

-        Specjalny Obszar Ochrony Płaskowyż Nałęczowski, który znajduje się w odległości 17 km na zachód od przedsięwzięcia.

-        Specjalny Obszar Ochrony Puławy, który znajduje się w odległości 18,8 km na północny-zachód od przedsięwzięcia.

-        Specjalny Obszar Ochrony Przełom Wisły w Małopolsce, który znajduje się w odległości 20 km na zachód od przedsięwzięcia.

-        Specjalny Obszar Ochrony Dolana Wieprz, który znajduje się w odległości 22 km na północ od przedsięwzięcia.

 

Biorąc pod uwagę projektowane rozwiązania w zakresie gospodarki ściekami, wodami opadowo-roztopowymi na terenie przedsięwzięcia stwierdza się brak jego bezpośredniego i pośredniego ponadnormatywnego wpływu na wody powierzchniowe, w tym na wody bliskich cieków wodnych i rzek. Brak takich rodzajów emisji, oddziaływań przedsięwzięcia na środowisko, które mogłyby mieć znaczenie dla zachowania cennych walorów przyrodniczo-krajobrazowych w/w obszarów.

Projektowane przedsięwzięcie będzie realizowane w miejscu istniejącej stacji paliw i nie wprowadza na dany teren nowych obiektów w krajobrazie - brak przekształcenia krajobrazu. Nowe obiekty z pewnością swą estetyką znacznie poprawią stan wizualny w rejonie stacji paliw.

Realizacja przedsięwzięcia będzie miała pozytywny wpływ na środowisko, w tym również na środowisko przyrodnicze. Przede wszystkim nastąpi uporządkowanie gospodarki wodami opadowymi, które zostaną w sposób zorganizowany ujęte i oczyszczone przed ich odprowadzeniem do środowiska. Zostanie wykonana szczelna nawierzchnia w miejscach dystrybucji paliw, co uniemożliwi przedostawanie się substancji ropopochodnych w głąb gruntu. Ponadto do magazynowania paliw zostaną zastosowane dwupłaszczowe zbiorniki paliw z systemem kontroli międzypłaszczowej oraz zabezpieczeniami antyprzelewowymi. Takie rozwiązanie podnosi bezpieczeństwo magazynowania i przeładunku paliw, zabezpieczając środowisko przed skutkami awarii.

 

 

 

 

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.

 

 

POUCZENIE

 

Zgodnie z art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji / o pozwoleniu na budowę obiektu budowlanego/.

Wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem  czterech  lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna.

 

Od niniejszej decyzji służy prawo odwołania za moim pośrednictwem do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. 

 

Otrzymują :

1.Pełnomocnik Inwestora Pani

   Ewa Mirowska

   „Selinar” Pracownia Architektury i Wnętrz

  ul. Zuli Pacanowskiej 7/48

  91-439 Łódź

 2. PKN ORLEN S.A.

    ul. Chemików 7

    09-411 Płock

3. Tablica ogłoszeń Urzędu Gminy

4.  BIP- Urzędu gminy Garbów

    (http://www.bip.garbow.pl)

5. a/a

 

 

Do wiadomości:

1. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska

    w Lublinie

    ul. Bazylianówka 46

   20-144 Lublin

2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny

    w Lublinie

    ul. 3 Maja 4

    20-078 Lublin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do decyzji

Wójta Gminy Garbów

                                                                                                                  Nr 6220.15.12

                                                                                                                        z dnia 2013-02-15

 

 

Charakterystyka przedsięwzięcia

Przedmiotem przedsięwzięcia jest przebudowa stacji paliw płynnych PKN ORLEN S.A. nr 935 w Przybysławicach.

Inwestorem zamierzonego przedsięwzięcia i zarazem wnioskodawcą jest PKN ORLEN S.A., ul. Chemików 7, 09-411 Płock.

Przedsięwzięcie planuje się zrealizować na działce nr ew. 862/2 w Przybysławicach w gminie Garbów. Administracyjnie w/w działka położona jest na terenie miejscowości Przybysławice, w jej północnej części, w zachodniej części gminy Garbów, w północno-zachodniej części powiatu lubelskiego i w zachodniej części województwa lubelskiego.

Teren przedsięwzięcia położony jest na północ od centralnej części wsi w odległości około 1 km, w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 12, od której w odległości około 300m na zachód odchodzi w kierunku południowym droga wojewódzka nr 826.

Od strony zachodniej, północnej i wschodniej w bezpośrednim sąsiedztwie stacji paliw znajduje się teren upraw rolnych. Od strony południowej w bezpośrednim sąsiedztwie przedsięwzięcia znajduje się droga krajowej nr 12 a tu ż za nią znajduje się teren upraw rolnych.

Najbliżej położone budynki mieszkalne znajdują się:

-        w kierunku wschodnim w odległości 146 m od granicy terenu własności Inwestora.

-        w kierunku zachodnim w odległości 250 m od granicy terenu własności Inwestora.

-        w kierunku północnym w odległości 330 m od granicy terenu własności Inwestora.

-        w kierunku wschodnim w odległości 300 m od granicy terenu własności Inwestora.

W odległości około 900m na południowy-wschód znajduje się teren przemysłowy cukrowni Garbów. W odległości około 970m na zachód znajduje się teren przemysłowy przy drodze krajowej nr 12 w miejscowości Markuszów.

Zakres planowanego przedsięwzięcia będzie następujący:

 

-        Rozbudowa budynku pawilonu o wymiarach 4,6 x 5,5m. Projektowany budynek po rozbudowie będzie miał wymiary 12x9m. Znajdować się w nim będzie sala obsługi klientów wraz z powierzchnią handlową, pomieszczenia sanitarne, socjalne. Powierzchnia budynku to 109m2. Ścieki bytowe z urządzeń sanitarnych zostaną odprowadzone zbiornika nieczystości ciekłych o objętości 10m3. Ogrzewanie budynku i przygotowanie ciepłej wody użytkowej do celów sanitarnych będzie realizowane z wykorzystaniem energii elektrycznej. Zapotrzebowanie w wodę zostanie pokryte z  wodociągu miejskiego.

 

-        Budowa dwóch wysepek, z których na jednej znajdzie się jeden dystrybutor LPG i jeden dystrybutor wieloproduktowy, a na drugiej jeden dystrybutor TIR i jeden dystrybutor wieloproduktowy. Nalewaki benzyn wyposażone będą w instalację VRS do odsysania par z tankowanych pojazdów. Nalewaki ON bez instalacji odsysania oparów.

Dystrybutory połączone będą rurociągami ssawnymi z odpowiednimi komorami zbiornika magazynowego. Równolegle, z każdego nalewaka dystrybutora benzyn, do zbiornika magazynowego poprowadzony będzie dodatkowy rurociąg do odprowadzania par benzyn zasysanych z baku tankowanego pojazdu.

Instalacje zasilające dystrybutory charakteryzują się podciśnieniowym charakterem pracy tzn. w wypadku jakiegokolwiek rozszczelnienia następuje ich zapowietrzenie, co powoduje wyłączenie pompy dystrybutora.

Rurociągi ssawne z komór zbiornika magazynowego do dystrybutorów przewiduje się wykonać z elastycznych rur dwupłaszczowych z wykorzystaniem wszystkich typowych dla tego systemu złączek.

 

-        Budowa wiaty nad dystrybutorami paliw. Projektuje się wykonanie zadaszenia nad stanowiskami dystrybucji paliw o powierzchni około 133m2 (orientacyjne wymiary 9 x 15m).

 

-        Zaprojektowanie podziemnego zbiornika LPG o pojemności 10m3

 

-        Usytuowanie kontenera na butle z gazem

 

-        Projekt altanki śmietnikowej, o łącznej powierzchni 38m2

 

-        Zabudowa dwóch podziemnych bezciśnieniowego zbiorników stalowych, przeznaczonych do magazynowania materiałów ciekłych o pojemności 50m3 każdy. W zbiorniku będą magazynowane benzyny Pb95 i Pb98 oraz olej napędowy. Zbiorniki wykonane będą jako dwukomorowe, dwupłaszczowe, wyposażone w system monitoringu przestrzeni międzypłaszczowej – w suchy lub mokry system kontroli.

Zbiorniki będą spełniać wymagania:

-        Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 18.09.2001r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać zbiorniki bezciśnieniowe i niskociśnieniowe przeznaczone do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych Dz. U. Nr 113 Poz. 1211,

-        Rozporządzenia Ministra Gospodarki z 21.11.2005r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi dalekosiężne do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie Dz. U. Nr 243 Poz. 2063.

Standardowe przykładowe wyposażenie zbiornika magazynowego paliw przedstawiono niżej:

  • króciec zlewowy np. Dn100 z rurą zlewną sięgającą około 50mm ponad dno zbiornika z zaworem antyprzepełnieniowym np. OPW-61S0. Zamknięcie hydrauliczne zabezpieczające przed przebiciem się płomienia stanowi słup cieczy nad dnem zbiornika o wysokości około 50mm (tj. różnica poziomów dołu rur ssawnych i rury zlewnej). Zabezpieczeniem dodatkowym są siatki przerywaczy płomieni na wszystkich rurociągach zlewnych (w okresie zimy ze względu na niskie temperatury otoczenia dopuszcza się demontaż siatki z dodatkowego przerywacza płomienia w studzience zbiornika ON, w celu skrócenia czasu rozładunku autocysterny),
  • króćce ssawne np. Dn50 z rurą ssącą z koszem ssawnym, sięgająca około 100mm nad dno zbiornika,
  • króciec odpowietrzania komory zbiornika np. Dn80 z możliwością okresowego wykorzystania do odpompowania wody i zanieczyszczeń z dna zbiornika,
  • ucho uziemienia. Do ucha uziemienia zbiornika magazynowego zostanie podpięta instalacja uziemiająca,
  • króciec oparów (wahadła gazowego) np. Dn40 – dotyczy komór gromadzących benzyny,
  • króciec listwy lub sondy pomiaru poziomu paliwa np. Dn100,
  • króciec do kontroli sondy pomiaru paliwa np. Dn50,
  • króciec monitoringu przestrzeni międzypłaszczowej. Projektowane zbiorniki wykonane zostaną z tzw. "mokrym" systemem kontroli szczelności, lub przystosowane do sygnalizacji w systemie "suchym". Kontrolę szczelności zbiornika realizuje się poprzez wprowadzenie do przestrzeni miedzypłaszczowej czujników sygnalizujących pojawienie się cieczy i oparów – (system „suchy”) lub wypełnienie przestrzeni międzypłaszczowej płynem i kontrolę jego poziomu (system „mokry),
  • właz rewizyjny np. Dn600.

Każda komora zbiornika zostanie zabezpieczona przed przepełnieniem poprzez zastosowanie zaworów antyprzepełnieniowych typu OPW zamontowanych na rurach spustowych.

Do króćców odpowietrzających komory zbiornika zostanie dołączona instalacja odpowietrzająca. Króćce komór magazynujących benzyny zostaną podłączone do wspólnego przewodu oddechowego (rury), który zostanie wyprowadzony ponad poziom terenu na wysokość minimum 4m i zakończony zaworem oddechowym typu OPW 523 z bezpiecznikiem przeciwwybuchowym. Podobnie króćce komór magazynujących olej napędowy zostaną podłączone do wspólnego przewodu oddechowego (rury), który zostanie wyprowadzony ponad poziom terenu na wysokość minimum 4m i zakończony zaworem oddechowym typu OPW 523 z bezpiecznikiem przeciwwybuchowym

Przewody oddechowe zostaną wyprowadzone nad poziom terenu przy studzience zlewczej ponad dach wiaty nad dystrybutorami.

Przyjmowanie paliw z autocystern do podziemnego zbiornika magazynowego odbywać się będzie grawitacyjnie. Instalacja zostanie zaprojektowana w sposób umożliwiający hermetyczny rozładunek autocystern do komór zbiornika magazynowego benzyn i oleju napędowego. Hermetyzacja rozładunku etyliny osiągnięta będzie poprzez szczelne szybkozłącze połączenie elastycznego przewodu spustowego autocysterny z króćcem wlewowym odpowiedniego zbiornika (Dn100). W przypadku przeładunku benzyn drugim wężem elastycznym (Dn80) zostaną spięte przestrzenie powietrzne cystern i komory zbiornika, tworząc tzw. "wahadło gazowe". Króćce zlewowe benzyn i związany z nimi króciec oparów umieszczony zostanie we wspólnym bloku rozładowczym, zamkniętym w skrzynce.  W/wym. króćce będą odpowiednio opisane i oznakowane kolorami. Króciec przyłącza oparów z autocysterny będzie skolektorowany i usytuowany po prawej stronie króćców zlewnych etylin (zgodnie z wymaganiami Dz.U.Nr 98/2000).

Rurociągi paliwowe zlewowe z autocystern do zbiorników podziemnych przewiduje się z rur z tworzywa sztucznego, dwupłaszczowych.

Cysterna przed rozładunkiem zostanie uziemiona przez połączenie z instalacją uziemiającą znajdującą się w bloku króćców rozładowczych. Jednocześnie rozładowywana będzie tylko jedna autocysterna.

 

-        Budowa kanalizacji deszczowej ujmującej wszystkie wody opadowe i roztopowe spływające z terenu stacji paliw. W ciągu kanalizacji zostanie zabudowany separator zawiesiny ogólnej i węglowodorów ropopochodnych. Wody zostaną odprowadzone do projektowanego zbiornika parownika, który pełnić będzie też dodatkowo funkcję p.poż. Objętość zbiornika wynosi 150m3.

 

-        Budowa nawierzchni na terenie stacji paliw wraz ze szczelną nawierzchnią pola dystrybucji paliw (pod wiatą) oraz szczelnej nawierzchni w rejonie spustu paliwa, które będzie jednocześnie pełniło rolę stanowiska rozładunku cysterny.

 

-        Budowa nawierzch

 

-        Likwidacja istniejącej wiaty wraz z dystrybutorami.

 

-        Likwidacja istniejących zbiorników podziemnych.

 

Na stacji w ramach przedsięwzięcia planuje się również:

  • urządzenie stanowiska kompresora wraz z odkurzaczem
  • umieszczenie pylonu cenowego w rejonie wjazdu na stację
  • ustawienie znaków informacyjnych "wjazd" i "wyjazd".

 

Przedsięwzięcie będzie wykorzystywało istniejący układ komunikacyjny.

 

Stacja paliw będzie czynna całą dobę.

 

Szacowana wielkość zatrudnienia – 2 ÷ 4 osoby/dobę.

 

Orientacyjny bilans terenu przedstawia się następująco:

Powierzchnia działki Inwestora – 0,3000 ha

Powierzchnia zabudowy proj. budynku stacji paliw – 118,6 m2.

Powierzchnia wiaty – 133 m2.

Powierzchnia zainwestowana (zjazdy, dojazdy, place, budynki) – około 0,1755ha czyli 60% całkowitej powierzchni terenu Inwestora.

 

Zakładana sprzedaż paliw:

-        ON – 1200 m3/rok,

-        Pb95 – 1000 m3/rok,

-        Pb98 – 150 m3/rok,

-        LPG – 600 m3/rok.

 

Plik
pdf pobrano: 20 razy
Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Wiśniecki Paweł
Dodano do BIP dnia: 2013-02-15 14:33:49