Biuletyn Informacji Publicznej

Gmina Garbów

Pytania i odpowiedzi (2)

powrót do listy przetargów

Załącznik

Treść

ZP.2710.III.RPO-KOL.2018                                                    Garbów,12..03.2018r.

 

 

                                                                       Wykonawcy biorący udział w postępowaniu

                                  Pytania i odpowiedzi (2)

 

Szanowni Państwo

w nawiązaniu do postępowania pn..: Dostawę i montaż kolektorów słonecznych na terenie Gminy Garbów w ramach projektu „EKOENERGIA DLA GMINY GARBÓW - ETAP II” , w treści wiadomości przedstawiamy pytania do udostępnionych dokumentów.

 1.      Prosimy o potwierdzenie, że demontaż i usunięcie istniejącego podgrzewacza leży po stronie Beneficjenta.

Odpowiedź na pytanie 1:

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do SIWZ: Dokumentacji technicznej zestawów solarnych w pkt.8 Projektów budowlano wykonawczych są podane obowiązki Wykonawcy do których należy: demontaż istniejącego podgrzewacza c.w.u. Usunięcie istniejącego podgrzewacza należy do Właściciela nieruchomości.

2.      Prosimy o potwierdzenie, że montaż reduktora ciśnienia wymagany jest dla każdej instalacji solarnej oraz, że koszty zakupu i montażu tego urządzenia leżą po stronie Wykonawcy.

 

Odpowiedź na pytanie 2:

Dostawa i montaż reduktora ciśnienia jest w zakresie zadania - do wykonania przez Wykonawcę (patrz Przedmiar) na każdej instalacji solarnej.

3.      Prosimy o informację, czy w związku z montażem reduktora ciśnienia Zamawiający dla każdej instalacji wymaga reduktora membranowego czy nie stawia szczegółowych wymagań wobec tego urządzenia?

 

Odpowiedź na pytanie 3:

Zamawiający wymaga dostawy i montażu membranowego reduktora ciśnienia na każdej instalacji solarnej.

4.      Opierając się na doświadczeniu z podobnych inwestycji prowadzonych w innych Gminach, prosimy Zamawiającego o określenie w ilu instalacjach wymagane jest podłączenie modułu LAN oraz potwierdzenie, że w pozostałych lokalizacjach dostarczenie moduły nie są wymagane.

 

Odpowiedź na pytanie 4:

Moduły LAN mają być dostarczone i zamontowane we wszystkich instalacjach solarnych.

Doprowadzenie przewodu internetowego łączącego automatykę instalacji solarnej z istniejącym w budynku routerem lub sparowanie urządzeń poprzez użycie sygnału Wi-Fi leży po stronie użytkownika/mieszkańca. Na potrzeby sprawozdawczości Projektu, Zamawiający wymaga od Wykonawcy wykonania podłączenia modułu LAN z istniejącym routerem użytkownika (połączenie kablowe lub bezprzewodowe wi-fi) wszędzie tam gdzie istnieje taka techniczna możliwość, umożliwiające komunikację z systemem ICT.

Cały system ICT (baza danych) musi być tak zaprojektowany, aby docelowo mógł podłączyć wszystkich chętnych użytkowników, tj. 444 instalacji.

5.      Prosimy o informację czy w przedmiotowym postępowaniu występują budynki o powierzchni większej niż 300 m2.

 

Odpowiedź na pytanie 5:

Tak. W przedmiotowym postępowaniu występuje jeden budynek o powierzchni użytkowej większej niż 300 m2. Jest to obiekt użyteczności publicznej. Wycenę instalacji solarnej na tym obiekcie należy przedstawić w tabeli nr 2 w formularzu ofertowym. Pozostałe obiekty, w których będą montowane instalacje solarne posiadają powierzchnię użytkową mniejszą niż 300 m2.

6.      Prosimy o potwierdzenie, że podłączenie górnej wężownicy leży po stronie Wykonawcy, zaś  zakup i montaż pompy wraz z wymaganym osprzętem i czujnikami leży po stronie Beneficjenta.

 

Odpowiedź na pytanie 6:

Dostawa i montaż górnej wężownicy zasobnika (podgrzewacza) c.w.u. oraz podłączenie górnej wężownicy (połączenie górnej wężownicy zasobnika ze źródłem ciepła, np. kotłem), wraz z pompą, wymaganym osprzętem i czujnikami jest w zakresie zadania do wykonania przez Wykonawcę (patrz Przedmiar).

7.      Prosimy o potwierdzenie, że montaż zaworu antyskażeniowego leży po stronie Beneficjenta.

 

Odpowiedź na pytanie 7:

Montaż zaworu antyskażeniowego leży po stronie użytkownika/mieszkańca.

8.      Prosimy o potwierdzenie, że okres oferowanej gwarancji równy będzie okresowi oferowanej rękojmi.

Odpowiedź na pytanie 8:

Zgodnie z § 14 ust. 4 wzoru umowy.

9.      Prosimy o potwierdzenie, że montaż grzałki leży po stronie Wykonawcy.

 

Odpowiedź na pytanie 9:

Dostawa i montaż grzałki elektrycznej (jako dodatkowego źródła ciepła) jest w zakresie zadania do wykonania przez Wykonawcę (patrz Przedmiar).

10.  Prosimy Zamawiającego o ponowną analizę zapisów dotyczących wysokości wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Zgodnie z zapisami SIWZ i wzoru umowy wymagane  zabezpieczenie to 10 % ceny podanej w ofercie. Pragniemy zwrócić uwagę, że przedstawiona wartość procentowa wymaganego zabezpieczenia jest to maksymalną dopuszczaną przez ustawodawcę  (art. 150 ust 2 Pzp). Kwestia żądania od wykonawcy zabezpieczenia jest sprawą fakultatywną, gdzie nie został narzucony w żaden sposób wymóg określania zabezpieczenia na maksymalnym możliwym poziomie. Warto zauważyć, że znane są postępowania publiczne, których wartości ofert znacznie przekraczają szacunkową wartość przedmiotowego zadnia, a jednak wielkość zabezpieczenia była znacznie niższa. Prosimy o zmianę wymaganego zabezpieczenia na 5 % ceny podanej w ofercie. Proponowana zmiana zapewni bardziej proporcjonalnie odniesienie do zakresu zamówienia i tym samym w pełni pozwoli zabezpieczyć ewentualne roszczenia Zamawiającego z tytułu należytego wykonania umowy oraz usunięcia wad i usterek.

Odpowiedź na pytanie 10:

Zamawiający nie zmienia zapisu dotyczącego wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy.

11.  Prosimy o informację czy Zamawiający zezwala by Koordynator Techniczny nie posiadał uprawnień z specjalności sanitarnej, a w zamian za to wykazane zostało, że posiadają doświadczenie w zakresie realizacji inwestycji podobnego typu? W wielu przypadkach faktyczne doświadczenie w montażu instalacji solarnych ma znacznie większe znaczenie podczas realizacji zadania niż uzyskane uprawnienia  budowlane.

Odpowiedź na pytanie 11:

Zamawiający wymaga, aby Koordynator Techniczny posiadał uprawnienia w specjalności sanitarnej (§ 12 pkt. 4 umowy).

12.  Prosimy o ponowną analizę zapisów umowy w zakresie terminu wystawienia faktur. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 Nr 54 poz. 535) oraz bazując na Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów z dnia 5 kwietnia 2016 r. (Interpretacja ogólna Nr PT3.8101.41.2015.AEW.2016AMT.141 Ministra Finansów z dnia 1 kwietna 2016 r. w sprawie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług budowlanych lub budowlano-montażowych.) wystawienie faktury jest obowiązkiem Wykonawcy jako czynnego podatnika VAT. W przypadku usług budowlanych, jaką również byłaby wykonana usługa wobec Zamawiającego, realizowana w ramach podpisanej umowy, fakturę wystawia się nie później niż 30 dni od dnia wykonania usług – w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. A (art. 106i ust 3 pkt 1 ustawy VAT).  Za datę wykonania usługi budowlanej lub budowlano-montażowej przyjmuje się datę faktycznego wykonania usługi tj. dzień, w którym  - w związku z wykonaniem określonej umową usługi doszło do faktycznego zakończenia prac – wykonawca zgłasza je do odbioru. Zapis w wzorze umowy określający, że „Faktura częściowa może być wystawiona po terminowym (…) wykonaniu i odebraniu przez upoważnionego przedstawiciela Zmawiającego danego etapu prac.” jest niezgodna z obowiązującymi zapisami prawnymi.

Odpowiedź na pytanie 12:

Zamawiający nie zmienia zapisów umowy, są one zgodne z przepisami powszechnie obowiązującymi.

13.  Prosimy o weryfikację zapisów umowy §13 ust 1 pkt 1)a). Zamawiający określił, że kary zostaną naliczone Wykonawcy z tytułu opóźnienia w  wykonaniu którejkolwiek części zamówienia od terminu wskazanego w §2 ust 2. Zwracamy uwagę, że przedmiot umowy (zgodnie z jej §1 ust. 1) obejmuje „Dostawa i montaż kolektorów słonecznych na terenie Gminy Garbów”,  co za tym idzie termin realizacji przedmiotu umowy jest zgodny z deklaracją Wykonawcy przedstawioną w ofercie i od tego terminu powinny być naliczane ewentualne kary. Podzielenie zadania na mniejsze etapy realizacji ma zwykle na celu odpowiednią kontrolę postępów prac, sprawne dokonywanie odbiorów oraz organizację pracy Zamawiającego, Inspektora oraz Wykonawcy, nie powinny zaś stanowić elementu, który obciąży Wykonawcę w zakresie nieterminowości realizacji, ponieważ nie odnosi się do faktycznego przedmiotu umowy.   Wnosimy o dokonanie zmian zapisów umowy w wskazanym zakresie.

Odpowiedź na pytanie 13:

Zamawiający nie zmienia zapisów umowy.

 14.  Umowa §15b ust. 4 – Zamawiający określa, że naliczenie kar za niedotrzymanie czasu reakcji serwisu za każda dobę opóźnienia będzie wynosiło 100 zł. W naszym mniemaniu zapisy te są zbyt restrykcyjne, a nawet oderwane od rzeczywistości. Zdajemy sobie sprawę, że Zamawiający pragnie zabezpieczyć powodzenie planowej inwestycji, warto jednak zastanowić się, czy w finalnym wyniku, zapis ten nie będzie abstrakcyjny. Umowa zawierana jest w konkretnym celu – zapewnienie mieszkańcom Gminy możliwości korzystania z odnawialnych źródeł energii. Zastrzeganie kar umownych nie jest zatem celem samym w sobie, ale racjonalnym środkiem. Określenie kary w wskazanej wysokości wydaje się być znacznie przesadzonym zabiegiem. Prosimy o ponowna analizę zapisów

Odpowiedź na pytanie 14:

Zamawiający nie zmienia zapisów umowy.

15.  Prosimy o weryfikacje zapisów wzoru karty gwarancyjnej (Załącznik Nr 3 do umowy). Obecne zapisy karty wymagają od Wykonawcy złożenia osobnej karty gwarancyjnej dla każdej z instalacji po przez wpisanie danych Beneficjenta (imię i nazwisko, adres, nr działki). Chcemy zwrócić uwagę, że Wykonawca podpisuję umowę na realizację z Gminą. To Zamawiający (Gmina) jest stroną umowy, dlatego też karta gwarancyjna powinna być wypełniana dla Zamawiającego, a nie stanowić wyróżnienie uczestników projektu, co wiąże się z wypisaniem 444 kart gwarancyjnych.  Wydawać by się mogło, że projekt promujący wykorzystanie odnawialnych źródeł energii powinien również dbać inne formy ochrony środowiska, w tym np. zbędne wykorzystanie papieru.

Przedstawienie jednej karty gwarancyjnej dla umowy w żaden sposób nie ograniczy możliwości korzystania z zapisów gwarancyjnych Beneficjentom projektu. Załącznikiem do kwart gwarancyjnej może być kompletna lista Beneficjentów, u których dokonano montaży instalacji. Prosimy Zamawiającego o przemyślenie takiego rozwiązania.

Odpowiedź na pytanie 15:

Zamawiający nie zmienia warunków gwarancji.

16.  Prosimy o potwierdzenie, że zapewnienie sieci Internet dla podłączenia instalacji solarnych oraz zapewnienie jej dostępu na okres trwania projektu leży po stronie Beneficjenta. Co w przypadku jeśli dostęp do Internetu nie będzie możliwy?

Odpowiedź na pytanie 16:

 

W gestii właściciela/użytkownika budynku będzie zapewnienie (umożliwienie) korzystania z łącza internetowego oraz udostępnienie routera do możliwości podłączenia instalacji solarnej.

17.  Prosimy o potwierdzenie, że wdrożenie systemu TIK stanowi zakres przedmiotowego postępowania. Czy w takim przypadku formularz ofertowy nie powinien zostać uzupełniony o wycenę tego zakresu realizacji?

Odpowiedź na pytanie 17:

Wdrożenie systemu TIK nie jest objęte przedmiotem zamówienia. Wykonawca w niniejszym postępowaniu ma wyposażyć urządzenia w elementy umożliwiające komunikację z wykonanym na późniejszym etapie systemem TIK. Zamawiający zamówi system TIK w ramach odrębnego postępowania.

18.  Czy Zamawiający dopuszcza zawór mieszający ¾” z kvs=1,6m3/h z temp. nastawy 35-70 stopni Celcjusza?

 

Odpowiedź na pytanie 18:

Zamawiający dopuszcza zawór mieszający (antyoparzeniowy) o takich parametrach.

19.  Czy opinia kominiarska jest wymagana przy przeprowadzeniu rur solarnych przez wolny kanał wentylacyjny?  Jeśli tak po czyjej stronie leży uzyskanie takiej opinii – Wykonawcy czy Użytkownika instalacji?

 

Odpowiedź na pytanie 19:

Zamawiający potwierdza. Uzyskanie opinii kominiarskiej na potwierdzenie możliwości przeprowadzenia przewodów rur solarnych przez wolny kanał wentylacyjny lub spalinowy leży po stronie użytkownika/mieszkańca.

20.  Prosimy o potwierdzenie, że w Inwestycji nie ma obiektów zabytkowych oraz objętych ochroną konserwatorską.

Odpowiedź na pytanie 20:

Żaden z budynków objętych przedmiotem zamówienia nie jest wpisany do rejestru zabytków, ani nie podlega pod obszar ochrony Konserwatora Zabytków.

21.  Prosimy o potwierdzenie, że przy montażu kolektorów na gruncie wykonanie postumentu pod kolektory leży w gestii Beneficjenta.

Odpowiedź na pytanie 21:

W ramach zadania nie przewiduje się montażu kolektorów słonecznych na gruncie. Montaż jest możliwy tylko na dachu lub elewacji budynku.

 

W związku z tym , że odpowiedzi na pytania nie skutkują zmianami w ogłoszeniu o zamówieniu jak i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia termin składania i otwarcia ofert pozostaje bez zmian.

                                                                                   Zatwierdził:

                                                                       Wójt Gminy Garbów -Kazimierz Firlej

Otrzymuje :

1.      Strona internetowa www.bip.garbow.pl

 

 

Osoba odpowiedzialna za powstanie informacji: Głowacka Marta
dodano do BIP dnia 12-03-2018 10:55:03